HKB 2./980 Nevelungshavn (887) (Oddane Fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Alt i orden! Jeg regnet nesten med at det var det du mente, men følte bare at det burde poengteres! :bra: Enhver er uskyldig til det motsatte er bevist :m16:
Mvh.
Jon-Vegard
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Angående disse 4 tyske "småfortene" i Telemark og Vestfold som omkring 1960 fikk nytt skyts (3 stk. 105 mm SKC/32 på hvert fort) og ble noe ombygget og bevart i KAs krigsoppsetning fram til 90-årene, dvs. Tangen, Oddane, Malmøya og Folehavna, har jeg telt riktig her på forumet at på hver av av disse ble "det nye" skytset plasser på følgende vis: På Tangen og Oddane, 1 kanon i paddeskjold og 2 kanoner i eksisterende R671 kasematt, på Malmøya og Folehavna alle tre i paddeskjold? Var R671-kasemattene på Tangen og Oddane tilknyttet et fjellanlegg bak dem, eller sto de isolert med kun inngang?
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

lilje wrote:Angående disse 4 tyske "småfortene" i Telemark og Vestfold som omkring 1960 fikk nytt skyts (3 stk. 105 mm SKC/32 på hvert fort) og ble noe ombygget og bevart i KAs krigsoppsetning fram til 90-årene, dvs. Tangen, Oddane, Malmøya og Folehavna, har jeg telt riktig her på forumet at på hver av av disse ble "det nye" skytset plasser på følgende vis: På Tangen og Oddane, 1 kanon i paddeskjold og 2 kanoner i eksisterende R671 kasematt, på Malmøya og Folehavna alle tre i paddeskjold? Var R671-kasemattene på Tangen og Oddane tilknyttet et fjellanlegg bak dem, eller sto de isolert med kun inngang?
Skal prøve å svare litt. Regner med at jeg blir arrestert og nøkkelen kastet hvis jeg tar feil. :blee:
På Tangen var kasemattene frittstående uten direkte tilknytning til fjellanlegget, med hver sin betong-nedgang i fra terrengnivået bak bunkerne. Dette er litt vanskelig å se i dag, siden alt som var av hel betong i god forsvarsånd ble grundig destruert. Men ut fra tegningene jeg har over fortet og enkeltkomponentene der, så ser det ut som det var frittstående bunkere. På kommandoplassen på Tangen er jeg litt usikker, siden det er tegnet inn noen dører i hytt og pine inne i kommandobunkeren, som det kan virke som går til aggregatbunker og muligens sambandssentral. Hadde vært så mye enklere om en kunne utforsket dette mens det var i drift og i bra stand, men det er det kansje noen her på forumet som allerede har gjort?

På Oddane så mener jeg det er en lang fjellgang fra baksiden av hver kasematt som går ut av fjellet et godt stykke bak (og under?) de fjellene som kasemattene er bygget inn i. Ser slik ut ut fra historikken som forsvaret selv laget om de forskjellige anleggene når de ble nedlagt. Men denne historikken og tegningen viser ikke nødvendigvis alle detaljer.
Eneste skikkelige fjellanlegget som ble bygget (og kraftig forsterket/forbedret av forsvaret etter krigen) i forbindelse med kasematter for 10,5 cm skyts, er Mørvika. Dette fjellanlegget er rimelig omfattende, og ble modernisert helt ut på 80-tallet. Her er HELE anlegget bygget inn i fjell, med en moderne kommandobunker på toppen av fjellet. Gud vet hva som skjer med dette fjellanlegget nå som grunneieren har tatt tilbake arealet. Kansje forsvaret murte igjen nedgangene grundig før de ga tilbake kontrollen til grunneier.

Korriger meg alle de som vet bedre:) Er minst like nyskjerrig på info om dette jeg. :-)
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hva Oddane angår så har du helt rett Marius. De andre vet jeg ikke noe om.
Mvh.
Jon-Vegard
RasmusTerne

Marius skrev:
Kansje forsvaret murte igjen nedgangene grundig før de ga tilbake kontrollen til grunneier.
Dette skjedde i hvert fall på Grøtavær, som ser ut til å ha vært et lignende anlegg, totalt innbygd i fjell.
Sigfred R.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Hva Oddane angår så har du helt rett Marius. De andre vet jeg ikke noe om.
Takk for bekreftelsen Jon-Vegard. Da er ikke de små grå så svekket som jeg trudde:) Drømmer om å komme en tur og ta litt sightseeing på Oddane, men det får en vente med til det er tilgjengelig virker det som. Ellers får en begynne å spare til en passe sum for å smøre sjølveste grunneieren. hehe. :blee:

Marius
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

RasmusTerne wrote:Marius skrev:
Kansje forsvaret murte igjen nedgangene grundig før de ga tilbake kontrollen til grunneier.
Dette skjedde i hvert fall på Grøtavær, som ser ut til å ha vært et lignende anlegg, totalt innbygd i fjell.
Sigfred R.
Ja det er nok den ordinære rutina det, å plugge det de ikke kan destruere med andre midler, eller blir for dyrt å fylle fullstendig med betong:)
Tenk så moro for han grunneieren på Mørvika å kunne få en SÅ heftig "kjeller"!! Kjekt å ha når russerne kommer (joda!! bare vent:) eller verden går under!! hehe. Men dette var en digresjon....

Marius
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg la inn noen spørsmål om dette og tilsvarende fort her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 650#p34637
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

ser helt riktig ut det om tangen å marius , komando bunkeren henger sammen med aggregatbunker og samband + ett annet rom , det henger sammen med en overbygdløpegrav , men kan du ikke poste de tegningene du har av fortet hadde hvert artig å se ha kun sett ett mine kart fra tangen
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

kjell23 wrote:ser helt riktig ut det om tangen å marius , komando bunkeren henger sammen med aggregatbunker og samband + ett annet rom , det henger sammen med en overbygdløpegrav , men kan du ikke poste de tegningene du har av fortet hadde hvert artig å se ha kun sett ett mine kart fra tangen
Ja jeg og mener det er en overbygget løpegrav fra ko-bunker og til andre anlegg. mener det var til fortets telefonsentral blandt annet. skulle tatt med meg hele permen og tatt en grundig tur til Tangen i sommer eller no på ett av de obligatoriske familiebesøkene til Bamble. Skulle fått til en tur med flere hvis en kan få det til:) En får gå å se i de sørgelige betongrestene og prøve å se hva som er opp/ned på på de forskjellige tingene.

skulle gjerne blitt flinkere til å lagt ut dokumenter her, men det innebærer å bevege seg inn i den mørke skumle verden med scanning osv. hehe. Må bare få ut fingeren og lære meg dette. Sitter på dokumentasjon som jeg gjerne vil dele med dere andre som er så flinke til å poste bilder osv her. Skal se om jeg finner frem de permene med tegninger og få testet ut scanneren min. Dere får vente i dyp spenning:)

Marius
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

hørtes bra ut :-) ser virkelig frem til det marius :-)
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

fant denne bilde serien i op.no for noen år siden , sto der ang riksantvikaren varslet fredning av fortet i 2007.
Disse bildene er hentet fra www.op.no (østlandsposten)
Attachments
oddane 123.jpg
oddane 123.jpg (56.99 KiB) Viewed 114 times
oddane 1234.jpg
oddane 1234.jpg (53.47 KiB) Viewed 114 times
oddane 12345.jpg
oddane 12345.jpg (64.72 KiB) Viewed 114 times
oddane 123456.jpg
oddane 123456.jpg (44.26 KiB) Viewed 114 times
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

Et bilde til fra samme serie som viser komando bunkern
Attachments
oddane 123455667.jpg
oddane 123455667.jpg (69.38 KiB) Viewed 105 times
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

Har 2 bilder inne fra komando bunkern å , men de er for store nesten 4 mb tilsammen så skal gjøre om på de først
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

kjell23 wrote:Har 2 bilder inne fra komando bunkern å , men de er for store nesten 4 mb tilsammen så skal gjøre om på de først
Masse fine bilder der. Kjenner igjen utformingen av kanonstillingen, med ammunisjonsrom på hver side i bakkant av selve kanonen, og kjenner igjen bildet du har av det som fungerte som gruppe-ko for flere fort i distriktet. Dette var en ombygget kanonstilling for skc32 i paddeskjold. Overaskende god plass i den egentlig. Kjenner igjen de fra historikken jeg har fra Oddane.

Uansett,,, fine bilder:)
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”