HKB 2./980 Nevelungshavn (887) (Oddane Fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Pip-Pip
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2009 19:06

Mange takk, veldig koselig å høre. Får lyst til å ta mer bilder når man får sånn feedback!

Emil
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Flott bilde, er det HDR bilde ?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mange takk, veldig koselig å høre. Får lyst til å ta mer bilder når man får sånn feedback!
Vil svært gjerne se flere slike bilder !!
mvh
Paul S.
Pip-Pip
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2009 19:06

Det er ett forsøk på HDR, ja. Har kjøpt nytt kamera over vintern, så håper på mer eksperimentering utover sommeren, blir vel kanskje en sikksakk-tur langs kyststien :)
josteinsen
Posts: 4
Joined: 12 May 2009 8:27

Har vært på det fortet flere ganger. Kjempeflott der inne og Grunneier har en genuin interesse for historien og har tatt vare på veldig mye og holdt ting ved like. Første gang jeg fikk omvisning for meg der inne brukte han 5 timer på hele runden med interessante historier om hver knaus, bygning og bunker. Har hatt campingvogn på Oddane i 34 år og blitt godt kjent med gruneieren som er en serdeles trivelig gammel mann.

Om stedet noen gang blir åpent musem vites ikke, men det er det han ønsker dersom det kan foregå på hans premisser. Han tross alt brukt mesteparten av sitt liv som bestyrer der ute og lagt ned fantastiks mye tid og penger i å holde historien og alt der ute ved like. Mye slik det var under krigen.

Fotoforbud gjelder fremdeles og jeg har ikke spurt om å få lov til å ta bilder der ute, men jeg skal ta det opp med han i sommer. Går helt sikkert greit.
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

noen som har hørt noe mere angånde freding å åpning av fortet?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg snakket med riktige myndigheter, men det er ingen umiddelbare planer om noe annet enn å vente på en høring, så skal det bevilges penger osv. Dette tar sikkert flere år.
Ang. fotoforbud så er dette opphevet for lenge siden av forsvaret, og er bare noe grunneieren har funnet på uten hjemmel i noe annet en å holde fortet ute av offentligheten tror jeg
Mvh
Yngvar
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

hva er det som trengs å gjøre der ute før åpning for offentligheten da ? det er vell ikke snakk om igjenmuring eller annen sikkring av fortet ?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Høringen om at fortet er foreslått som et museum, er ute hos de berørte instanser. Så skal det bevilges penger, og lage en organisasjon som skal legge alt tilrette for en pedagogisk utstillig av fortet etc. Det er jo ikke han som i dag eier grunnen som skal drive museet. Alt dette tar tid
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Oddane Fort ER vedtatt bevart som det er i dag. Det ligger på privat grunn, og det er grunneier som bestemmer omvisninger etc. Det er bevilget penger til vedlikehold av dette. Det er ikke forbudt å ta bilder, men grunneier ønsker ikke at bildene blir offentliggjort grunnet fare for hærverk, innbrudd og tyverier, og det kan jeg veldig godt forstå. Dette bør respekteres, for grunneier der gjør en flott jobb med å holde det vedlike!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

I følge forsvaret så har ikke grunneier noe med museumsplanene, utover at han er en resursperson der. Staten har leid grunnen siden tyskerne dro, og gjør det fortsatt. Grunneier var kun oppsynsman og ikke engang militær i leiren. Endelig avgjørelse er ikke tatt, men er ute på høring. Problemet er penger, og det har jo ikke dette landet mye av.
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

I 1993 fikk Forsvarsmuseet (FMU) lovnad fra Forsvarsdepartementet at man fikk overta ett museumsanlegg i Oslofjorden. Som sagt tidligere i tråden så er Oddane på leid grunn, og den oppsynsmannen var (er) også grunneier. Min anbefaling til FMU om hvilket anlegg man skulle ta over var Torås - og jeg lag frem en begrunnet vurdering for dette. Av årsaker jeg ikke ønsker å komme med her valgte FMUs ledelse å overta Oddane fort, som var i en helt prima forfatning nettopp på grunn av oppsynsmannens kjærlige og unike interesse for anlegget.
Som følge av denne beslutningen dro jeg til Oddane i slutten av april 1997 og registrerte materiellet for FMU. I ettertid ble det klart at HV/SHV skulle inn på anlegget, og i den forbindelse ble det gjort en del tiltak av sikringsmessig art som var uheldige ift en museal bevaring av anlegget. På grunn av oppsynsmannens interesse for anlegget har fortet imidlertid klart seg godt gjennom denne perioden.
Men forøvrig mener jeg det var helligbrøde å ikke ta over Torås - vi tok riktignok over en kanon, en komplett radar av type FCA 1 samt det ekstyske modifiserte ildledningssystemet og remonterte dette på Oscarsborg. Jeg håper bare at ikke markedskreftene klarer å ødelegge dette også ved at det demonteres og lagres - "avhendes".
JEF
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for oppklaring JEF. Vi får vente å se.
Attachments
Venter å ser hva som skjer
Venter å ser hva som skjer
kom1.JPG (97.42 KiB) Viewed 223 times
Mvh
Yngvar
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

det er første gang jeg har sett komandobunkeren uten lemmer , har du flere bilder derfra eller ?
kjørte forbi fortet med båten i sommer å er sikker på at jeg så et paddeskjold der like forran komandobunkeren , antagelig likt det som sto på tangen i langesund , kan det stemme at det var ett paddeskjold jeg så ?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er nå iallefall bilde av en kanon i paddeskjold i Landsverneplan for Forsvaret - Oddane fort
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”