HKB 2./980 Nevelungshavn (887) (Oddane Fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei folkens. Trur jeg skal satse på å bli med på denne omvisningen jeg og. Skal vel en tur nedover rundt det tidsrommet, og da hadde det passet fint med et besøk på Oddane.
Så da kan du sette meg opp som sistemann. :)

Hilsen Marius Nyborg-Hagberg
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Calle, kom hjem fra ferie i dag og så dette førts nå, er det plass til meg også tror du?
Mvh
Yngvar
Calle
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2011 10:07
Location: Larvik

Hei!

13 var med på en meget interessant omvisning på Oddane Fort!
Takker så mye for fremmøtet! Hyggelig å møte så mange flotte
mennesker!

Det foregår en vernesak når det gjelder anlegget, så vi legger
ikke ut foto, ennå!

Er det noen som vil være med på tur til andre anlegg så har dere
e-post-adressen min lenger oppe i tråden!

Ønsker alle alt godt og fortsatt god sommer!

Calle
Med hilsen

Nils-Karl Westlie
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

På flyfoto virker det som om området er et hytteområde og ikkje avstengt.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er avstengt
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er mange skytestillinger mellom fortet på Oddane og Rakke fort, alle i den runde formen. Den røde pila angir Oddane fort
Attachments
3-DSC_0034.JPG
3-DSC_0034.JPG (241.26 KiB) Viewed 205 times
2-DSC_0035.JPG
2-DSC_0035.JPG (236.74 KiB) Viewed 205 times
1-DSC_0037.JPG
1-DSC_0037.JPG (210.52 KiB) Viewed 205 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bilde fra 10,5 cm kanon på Oddane fort.
Attachments
C 2431-2433 Oddane.jpg
C 2431-2433 Oddane.jpg (45.7 KiB) Viewed 133 times
C 2428-2430 Marvika Oddane.jpg
C 2428-2430 Marvika Oddane.jpg (54.03 KiB) Viewed 133 times
Mvh
Yngvar
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Riksantikvaren er ute med høring om fredningsforslag for Oddane fort

http://www.riksantikvaren.no/Aktuelt/Ho ... ddane-fort
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så bra, lurer på hvordan de har tenkt å administrere dette. Om det skal være åpent for andre en de som Hr. Oddane finner for godt til å slippe inn.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Så bra, lurer på hvordan de har tenkt å administrere dette. Om det skal være åpent for andre en de som Hr. Oddane finner for godt til å slippe inn.
Fredningsprosessen er en egen sak, som i utgangspunktet ikke har sammenheng med anleggets evt tilgjengelighet for offentligheten og museal formidling.


Landsverneplanene for Forsvaret fra 2000 omhandlet i liten grad de anlegg som da var i bruk, siden fremtiden for disse ikke var avklart (Kystartilleriet var feks fremdeles en del av den aktive forsvarsstrukturen).
Forsvarsbygg (FB) jobber som kjent nå med fase II av landsverneplanene, som bla tar for seg de anleggene som er nedlagt siden 2000. Slik jeg har forstått, skal Oddane fort (ekstysk KA) inn i Nasjonale Festningsverk sitt prosjekt "Den Kalde Krigens Kulturminner", på lik linje med Frøy-linjen (landforsvar), Meløyvær fort (120mm KA), Herdla fort (KA undervannsforsvar) og Bolærne fort (75mm KA). Usikker på om det samme gjelder "Isfronten"/"Anlegg 96" (fjellhangar) i Bodø, men de er i alle fall med i et samarbeid der.

Drift og museal formidling ifbm de forskjellige anleggene er som sagt en annen sak, og endelig utfall er vel ikke klart pd (det handler selvsagt alltid om hvem som skal ta kostnadene). FB har inngått midlertidige avtaler med hhv Museum Vest (1+2år fra 2012) og Sør-Troms Museum (2år fra 2013) ift drift av Herdla fort (torpedobatteriet) og Meløyvær fort: FB er ansvarlig for økonomi ift drift/vedlikehold, mens museene står for det praktiske ift daglig drift/vedlikehold og museal formidling (dvs utstillinger, omvisninger osv).

For Frøy-linjen er det vel Midt-Troms eller Nord-Troms Museum (?) som er aktuelle for driften, mens det for Bolærne er den lokale Forsvarsforeningen (Tønsberg) som sannsynligvis får ansvaret (godt mulig det er gjort avtaler med disse institusjonene ila 2014).
For Oddane er det vel fremdeles uavklart, men jeg har forstått det slik at det er døtrene til Hr. Oddane som man forholder seg til i den videre prosessen?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja jeg ser at høringen er sendt til døtrene også. Regner med at det koster en del og drifte fortet som et museum så det tar vel lang tid før det blir etablert noe der. Håper bare at fortet blir vedlikeholdt fremover slik det har blitt til nå.
Så at deler av gården og noe omliggende mark også kan bli fredet, men jeg regner med at dette nødvendigvis ikke er populært for de som eier grunnen. Blir det fredet så må vel grunneier kjøpes ut da jeg tror forsvaret har leid der siden opprettelsen/overtagelsen av fortet.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Igjen er vel fredningen uavhengig av eiendomsforhold, men ut fra kartet virker det jo som hele området omfattes - i motsetning til feks Herdla, hvor kun området rundt torpedobatteriet blir vernet (og inntil videre beholdt i Forsvarets eie, mens resten av fortet er solgt - ref vedlagte kart).
Attachments
eierforhold.jpg
eierforhold.jpg (100.41 KiB) Viewed 61 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Heldigvis (for de militære installasjonene) så var HKB Nevlunghavn et ganske kompakt fort, det ser ut som den foreslåtte vernegrensen følger den tyske nærforsvarslinjen. Dagens campingplass på utsiden av gjerdet ligger midt i minebeltet som gikk rundt kystfortet.

En dårlig avfotografering av et grunneierkart/minekart rett etter krigen, men det viser enkelte installasjoner på utsiden av perimeteret.

EDIT: siden kartet er datert februar 1943 kan det være at tyskerne gjorde ytterligere endringer i nærforsvaret som ikke er blitt tatt med.
Attachments
1. &quot;Scheinstellung&quot; (narrebatteri, lite igjen der idag) <br />2. Fjellhule, ikke ferdigstilt?<br />3. Ikke besatt stilling (også narrebatteri?)
1. "Scheinstellung" (narrebatteri, lite igjen der idag)
2. Fjellhule, ikke ferdigstilt?
3. Ikke besatt stilling (også narrebatteri?)
Oddane_fort.jpg (473.05 KiB) Viewed 51 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:En dårlig avfotografering av et grunneierkart rett etter krigen, men det viser enkelte installasjoner på utsiden av perimeteret.
Hva er nr 2 for noe? (ser ingenting på luftfoto). 3. er det selvsagt ingen rester av, men for 1. burde det kanskje kunne finnes spor (vanskelig å se noe på luftfoto)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg la med beskrivelsen i selve bildefilen. Det er snakk om en mindre fjellhule i råfjell som trolig ikke ble ferdigstilt før krigen sluttet. Har dessverre ikke noe bilde av den.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”