Maskingeværstilling med løpegrav ved Eidsfoss kirke i Hof

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Jeg fant nylig ut at det er en maskingeværstilling med løpegrav ved Eidsfoss kirke i Hof, Vestfold. Har ikke sett noen tråd her på forumet om dette, så lager en nå. Det ligger ut mot Bergsvannet og skal visstnok være sprengt ut i ca 1943. Dette skal ha vært samtidig som det ble bygget maskingevær rede og løpegrav i lia over Brekkemyra (som ikke jeg vet hvor er hen).

Min kilde er fra en DVD fra en lokal historie interessert som heter "Langs gjengrodde stier 2", som er kjøpt på landhandleriet i Eidsfoss.
løpegraver-eidsfoss-1.jpg
løpegraver-eidsfoss-1.jpg (135.35 KiB) Viewed 427 times
løpegraver-eidsfoss-2.jpg
løpegraver-eidsfoss-2.jpg (180.17 KiB) Viewed 427 times
løpegraver-eidsfoss-3.jpg
løpegraver-eidsfoss-3.jpg (130.3 KiB) Viewed 427 times
Mvh Kirneh
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ble påbegynt flere stillinger i dette området allerede høsten 1942. Jeg vet ikke om du får noe ut av de stedsnavnene som tyskerne nevner her.
Attachments
stillinger_sande.jpg
stillinger_sande.jpg (45.23 KiB) Viewed 420 times
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har lest om disse i etteretningsraportene om dette området, har også funnet et par andre i området som jeg må avfotografere før de kommer ut på Festningsverk.no

Om du har flere slike rapporter fra hele nordre vestfold så er det bare å sende de til meg Stutzpunkt.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har dessverre ikke noe mer som går direkte på det området. Hvis du har noen bilder fra noen av de forskjellige lokalitetene, så legg de gjerne inn her, det kunne vært artig å se oppbygningen på stillingene.
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Stutzpunkt wrote:Det ble påbegynt flere stillinger i dette området allerede høsten 1942. Jeg vet ikke om du får noe ut av de stedsnavnene som tyskerne nevner her.
Kan disse være feltstillinger som nå er fjernet?
Stillingen på Efteløt er ved broen over Lågen på RV40 mellom Hvittingfoss og Kongsberg, har ikke vert her selv og sett om den fremdeles er inntakt eller fjernet.
Har ikke kikket noe på etterretnings rapporter fra dette området enda.
Ved Hillestad Vannet ble det klargjort for sprenging av bruen i sydenden av vannet, ifølge en etterretnings rapport fra juni 1944, det er ikke nevne annet i det området.
De tre andre steden er ukjente for meg, og hva de har konstruert der kjenner jeg ikke til ei står det heller nevnt noe om disse i etterretnings rapportene jeg har fra midt i 44.
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Titta litt på kartet og fant noe som kanskje kan være området hvor "Stellungen Herstad - Kjenne - Oreberg" befant seg. Fant ikke Kjenne, men Kjennerud. Syntes det så ut som en fornuftig forsvarslinje, så legger det like gjerne ut her. :)
Herstad - Kjenne - Oreberg
Herstad - Kjenne - Oreberg
Herstad - Kjenne - Oreberg.png (284.36 KiB) Viewed 179 times
Mvh Kirneh
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har vert i krysset Hanekleiva/Herstadveien og saumfart området tidligere uten å finne spor av stillinger i området.
Men de kan jo ligge langs veiaksen et sted og ikke i krysset.
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Super info! :)

Laget et kart i Google Maps for å få litt oversikt på disse stillingene og brakkene.

https://drive.google.com/open?id=1aJAue ... sp=sharing

Edit: Ser at Skytestilling 6 har havnet langt oppi skogen, kanskje GPS koordinatene var feil på denne.
Mvh Kirneh
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”