Moss / Jeløy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Yngvar wrote:Og nå har det blitt et hotell/restaurant
Når skjedde det? Meg bekjent er dette fortsatt privatboligen til familien Salbuvik, som også eier Hotell Refnes Gods. Blander du sammen litt her? :)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er Tronvik, jeg er vokst opp i nærheten og min onkel jobbet der.
Har det vært ett båthus rett ved eller i nærområdet til denne torpedostasjonen ? Og husker du(el andre) hvordan den båten som fisket opp disse torpedoene så ut ?
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:
Det er Tronvik, jeg er vokst opp i nærheten og min onkel jobbet der.
Har det vært ett båthus rett ved eller i nærområdet til denne torpedostasjonen ? Og husker du(el andre) hvordan den båten som fisket opp disse torpedoene så ut ?
mvh
Paul S.
Har ingen kunnskap om de(t) konkrete fiskefartøy(ene) brukt ved Tronvik, men generelt kan de variere stort i "utforming" og størrelse: Man trenger kun egnet dekksplass (torpedoene er opptil 7,5m i lengde), kran og/ eller evt. spesialarrangement for fiskingen.

Man fisker enten med kran ved å ta inn torpedoen over relingen, eller egnet arrangement (luke) i hekken, hvor man kan dra torpedoen inn vha. winch.

Mht. kran, så har man i dag moderne utstyr med hydraulisk "grabb" som kan gripe torpedoen i vertikal posisjon, snu den og heise den inn horisontalt. Tidligere måtte man huke tak i hodet, slepe torpedoen langs siden (slik at den legger seg horisntalt) mens man tredde på torpedolenge, for deretter å heise den ombord med ordinær kran.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har ingen kunnskap om de(t) konkrete fiskefartøy(ene) brukt ved Tronvik, men generelt kan de variere stort i "utforming" og størrelse: Man trenger kun egnet dekksplass (torpedoene er opptil 7,5m i lengde), kran og/ eller evt. spesialarrangement for fiskingen.

Man fisker enten med kran ved å ta inn torpedoen over relingen, eller egnet arrangement (luke) i hekken, hvor man kan dra torpedoen inn vha. winch.

Mht. kran, så har man i dag moderne utstyr med hydraulisk "grabb" som kan gripe torpedoen i vertikal posisjon, snu den og heise den inn horisontalt. Tidligere måtte man huke tak i hodet, slepe torpedoen langs siden (slik at den legger seg horisntalt) mens man tredde på torpedolenge, for deretter å heise den ombord med ordinær kran.
Takker for svar. Båten jeg tenkte på er mye mindre enn de evnt tyske Torpedofangboote, og er blitt identifisert.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er vel sånne fartøy av "Gnom"-klassen? Tror endel av de ble bygd på norske verft under krigen. Noen som har et bilde av et slikt fartøy?
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:I fullversjon kan man skimte et par betongblokker under kaien som ligner de på WW2-bildene
Illustrasjon (kaien er åpenbart bygd ut siden krigen):

Fotokilder:
http://www.panoramio.com/photo/30989039
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 8&start=15
Attachments
Tronvik_før-nå.jpg
Tronvik_før-nå.jpg (79.21 KiB) Viewed 319 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her et et bilde av stasjonen fra en annen vinkel (1949):

Kilde:
http://org.fredrikstad.kommune.no/kejo/ ... 040-49.htm
Attachments
Moss-1949-Tronvik.jpg
Moss-1949-Tronvik.jpg (114.76 KiB) Viewed 319 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

jeg har kontaktet sønn til han som var vaktmester på Torpedostasjon, så får vi håpe at han har noen bilder av båten etc
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har prøvd å få opplysninger fra noen som jobbet på Tronvik. Det var tre brødre som jeg viste om men den siste døde for kort tid siden. Den eneste informasjonen var at de hadde en lang slank båt med ØSD ++ på siden. Denne båten hentet torpedoer i Horten for korrigering og prøveskyting. Når det var gjort kjørte de og leverte de til lageret i Horten igjen. De sa at denne båten brukte syv minutter over fjorden, så det må ha vært en rask båt
Mvh
Yngvar
area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Kom for et par år siden over denne vesle bunkeren på åsen rett øst for Verket i Moss. Vet strengt tatt ingenting om den, men et medlem av Moss historielag skrev det følgende til meg tidligere i høst:

"Det er vel ikke så mye informasjon om bunkersen. Den ble laget under 2. verdenskrig. Jeg bodde 200 meter fra den og husker godt at de skjøt fra den over hodene på oss når vi løp ned i tilfluktsrommet nede på M.Peterson. Noe særlig mer tror jeg ikke at det finnes."
Liten bunker fra krigens dager.
Liten bunker fra krigens dager.
bunker1.jpg (1019.86 KiB) Viewed 204 times
Bunkeren ligger på Verksåsen i Moss, rett øst for den nå nedlagte papirfabrikken.
Bunkeren ligger på Verksåsen i Moss, rett øst for den nå nedlagte papirfabrikken.
bunker2.jpg (791.74 KiB) Viewed 204 times
Godt nyttår! :-D
Last edited by area1970 on 01 Jan 2013 2:23, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er utrolig at det går an å finne nye stillinger og bunkere, blant annet i Moss som har så lite. Jeg syns ikke den ligner en bunker fra krigen, men man vet aldri. Den ligger så høyt at den kan beskyte landet helt ned til kanalen, men hvorfor tak, den ble vel ikke brukt under flyangrep. Noen andre som kjenner igjen fassongen?
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan det være noe tilsvarende som den som er diskutert i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=47&t=1624
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Veldig bra , area 1970 :)

Jeg har noen papirer /kart som sier at brua ved konvensjonsgården var underminert under 2. verdenskrig. Litt avhengig av pos. på skytelukene, vil jeg tro at bunkeren ble ført opp i forbindelse med "vaktholdet" til denne Sperringen. Avstande skal stemme ganske bra, ca. 300 meter. Det har sikkert vært flere skytestillinger i nærheten :)

Den røde er det jeg antar kan være bunkeren :)

http://kart.finn.no/?lng=10.67250&lat=5 ... erdefinert
MVH Morten C.
area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Ja, molich, plassering av bunkeren er riktig. Og teorien din om bruken virker også logisk.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Noen flere bilder av bunkeren ved Storebro/fossen
Attachments
IMG_0297.JPG
IMG_0297.JPG (410.32 KiB) Viewed 67 times
IMG_0298.JPG
IMG_0298.JPG (377.41 KiB) Viewed 67 times
IMG_0300.JPG
IMG_0300.JPG (336.03 KiB) Viewed 67 times
IMG_0301.JPG
IMG_0301.JPG (471.43 KiB) Viewed 67 times
IMG_0302.JPG
IMG_0302.JPG (489.93 KiB) Viewed 67 times
IMG_0303.JPG
IMG_0303.JPG (437.27 KiB) Viewed 67 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”