Moss / Jeløy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Jeg klarte ikke å finne ut hvor dette torpedobatteriet skulle være, så ga opp det.
Ingen torpedobatterier der. Jeg kjenner ikke posisjonen til skytestasjonen, men jeg tviler på at det var noe "bunkermessig" konstruksjon av denne - heller et ordinært verkstedbygg med tilhørende kai (hvor det nødvendigvis har vært montert en eller flere torpedokanoner). Hvis det er noen rester i dag, kan vel anlegget i posisjon (UTM32) E 590985 / N 6590238 være en aktuell kandidat? (går ut fra at de lokalkjente evt. kan korrigere dette...).

Ser noe betonngrester (stillinger) i området (UTM32) E 590414 / N 6590023 (muligens der du har vært..?)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Jeg klarte ikke å finne ut hvor dette torpedobatteriet skulle være, så ga opp det.
Ingen torpedobatterier der. Jeg kjenner ikke posisjonen til skytestasjonen, men jeg tviler på at det var noe "bunkermessig" konstruksjon av denne - heller et ordinært verkstedbygg med tilhørende kai (hvor det nødvendigvis har vært montert en eller flere torpedokanoner). Hvis det er noen rester i dag, kan vel anlegget i posisjon (UTM32) E 590985 / N 6590238 være en aktuell kandidat? (går ut fra at de lokalkjente evt. kan korrigere dette...).

Ser noe betonngrester (stillinger) i området (UTM32) E 590414 / N 6590023 (muligens der du har vært..?)
Okei, det forklarer jo hvorfor jeg ikke fant noen referanse til det når jeg drev og søkte på google etc (bortsett fra din missing_positions PDF ;-) ). Det som var på den første posisjonen så forholdsvis nytt ut, så om det har vært der, så tror jeg ikke det er noe igjen. Forøvrig var det privat vei, og gjennom gårdstunet til en går etc. så anbefales ikke å kjøre gjennom der :-)

Den andre posisjonen, er posisjonen til stillingen som er avbildet. Det var en grunnmur rett ved siden av også, samt hele området ute på pynten der hadde på et eller annet tidspunkt vært inngjerdet.

Var litt forskjellig annet der og, som jeg tok bilde av, men sitter på GPRS, så det går tregt å laste opp.

Mulig at moloen på E590414, N6589569 er en mer sannsynlig plass for denne skytestasjonen. Kan legge ut noen bilder når jeg kommer hjem.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Hei, ang anlegg på Jeløya og Moss så skal det finnes en bok skrevet lokalt om Moss under krigen, prøver selv å finne ut om noe om denne boka. Lille Rygge var vel ikke aktiv før i 1942 (?)
Jeg er selv født og oppvokst i Moss og kan ikke husk å ha sett noen konsentrasjoner av bunkere etc foruten på Teibern (Larkollen Camping)

Det finnes en vei som går forbi Rød gård og utover mot sydspissen av Jeløya. Der ute har jeg sett noe som kan minne om en ryddet standplass for en eller to kanoner.
Ellers så var de mye Luftvern i Moss, blant annet på Blåbæråsen.
Finner du ut noe mer vil jeg gjerne vite det. Sier fra til deg også om det dukker opp noe.

Mvh
Yngvar Halvorsen

jeg har en fornemmelse av at dette skjuler en bunker eller mest sannsynlig en tunell-inngang. Adressen er Øreveien v/ blåbæråsen.

MVH Morten C.
Attachments
moss.jpg
moss.jpg (191.56 KiB) Viewed 430 times
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Lekte der når jeg var liten, bodde i nærheten. Kan så vagt huske en stilling på toppen, men jeg er ikke sikker. Husker ikke noe fjellanlegg
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Om disse er stablet der tilfeldig er det merkelig, synes omgivelsene rundt tilsier at de er der for å stenge et innslag i fjellet.
ser også veien som er steinsatt i nedre kanten av bildet.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:Om disse er stablet der tilfeldig er det merkelig, synes omgivelsene rundt tilsier at de er der for å stenge et innslag i fjellet.
ser også veien som er steinsatt i nedre kanten av bildet.

jeg fikk hvertfall en fornemmelse av at det må ha vært noe i og rundt dette fjellet da jeg farte forbi. I tillegg var det en større tunell et stykke lenger borte som antakelig har blitt brukt som tilfluktsrom eller noe forsvaret har disponert. Hadde dessverre ikke tid til å ta noen større undersøkelser da jeg var der, dessuten er det mye private eiendommer rundt hele området.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Her er et kart med forklaringer over hva som var rundt / i Moss.
Hilsen Jan
Attachments
skann0003.jpg
skann0003.jpg (261.46 KiB) Viewed 292 times
skann0002.jpg
skann0002.jpg (208.86 KiB) Viewed 292 times
skann0001.jpg
skann0001.jpg (350.19 KiB) Viewed 292 times
area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Jan wrote:Her er et kart med forklaringer over hva som var rundt / i Moss.
Hilsen Jan
Flott kart. Hvilken bok er det hentet fra?

Stillingen som TommyG har tatt bilde av, ligger på Hesteberget (synlig her: http://kart.gulesider.no/m/p7nwJ). Den skal være fra 1922 og ble etter alt å dømme ikke benyttet av tyskerne.

Torpedostasjonen ligger på nordspissen her: http://kart.gulesider.no/m/p7nRd
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

area1970 wrote:
Jan wrote:Her er et kart med forklaringer over hva som var rundt / i Moss.
Hilsen Jan
Flott kart. Hvilken bok er det hentet fra?

Boka heter "Motstandskamp og dagligliv i Mossedistriktet 1940-45"
Se litt ned på denne siden:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 1&start=60
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

På Axis History forum ble det nettopp postet et par bilder av hva jeg tipper er torpedostasjonen i Tronvik:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 4#p1543314

(det hadde vært interessant med en evt. bekreftelse...)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fine bilder. Ikke lett å se likhet med WW2-bildene på Axis forum, men nå har vel opprinnelig norsk, tysk og norsk etterkrigsvirksomhet + sivil etterbruk satt sine spor mtp. ombygninger...

EDIT: I fullversjon kan man skimte et par betongblokker under kaien som ligner de på WW2-bildene, så jeg heller nok mot at det er Tronvik.
area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Natter wrote:(det hadde vært interessant med en evt. bekreftelse...)
Terrenget til høyre for bygningene på det øverste bildet kan godt være Hesteberget, som ligger sørvest for Tronvik.

På denne siden er det forøvrig noen flyfoto fra blant annet Tronvik, tatt på 60/70-tallet: http://www.of.fylkesbibl.no/flyfoto/moss/side27.html
På noen av bildene er torpedostasjonen ringet rundt og merket "sensur".
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er Tronvik, jeg er vokst opp i nærheten og min onkel jobbet der. Og nå har det blitt et hotell/restaurant
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker! :)
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”