Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Noen som vet hva som har stått her. 2 stk. identiske fundamenter rett bak Fram stadion i Larvik. disse stod på hver sin lille fjellknus med en MG-stilling. Like på nedsiden var det flere innganger til tunnel/ fjellanlegg.

MVH Morten C.
Attachments
Hoffsgt. (17).JPG
Hoffsgt. (17).JPG (143.83 KiB) Viewed 566 times
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

ville annta noe slikt som fundamenter til LV-tårn. Ble bygget en del slike rundt om kring med solid betongfundament, med resten av tårnet i solid treverk, gjerne pyntet med en 20 mm i toppen. er nok ikke noen antenneposisjon, siden det tydeligvis er meningen at noen skal komme seg opp i det som har vært der, med fin trapp og greier.

Er typisk at det er to stykker i samme område, slik at det var to LV-kanoner som samarbeidet. På Tangen fort i Telemark ble LV bygget med betongfundamenter og tretårn, med 20 mm på platting i toppen slik at kanonene var rundtskytende over tretoppene. Også på Tangen var det to tårn. I dag synes bare fundamentene.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

marius wrote:ville annta noe slikt som fundamenter til LV-tårn. Ble bygget en del slike rundt om kring med solid betongfundament, med resten av tårnet i solid treverk, gjerne pyntet med en 20 mm i toppen. er nok ikke noen antenneposisjon, siden det tydeligvis er meningen at noen skal komme seg opp i det som har vært der, med fin trapp og greier.

Er typisk at det er to stykker i samme område, slik at det var to LV-kanoner som samarbeidet. På Tangen fort i Telemark ble LV bygget med betongfundamenter og tretårn, med 20 mm på platting i toppen slik at kanonene var rundtskytende over tretoppene. Også på Tangen var det to tårn. I dag synes bare fundamentene.
Tusen takk for oppklaringen Marius. Hadde først en teori om at det kunne være noe antenne eller peile-utstyr for fly, men støtter 100% den forklaringen du kommer med her. Så har jeg lært noe nytt i dag også :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Tunnellen som ligger lengst ut var bare lager/garasje. Den som ligger innenfor og som har ståldører var visstnok en sambandsbunker. Ble overtatt av Sivilforsvaret og utvidet innvendig til å brukes som alarmplass. Det er også noen kraftige stålfester flere steder på fjellet over hula. De opplysningene jeg har er at det har stått store master på disse toppene. Rett foran festene på den ene toppen er det også rester etter en sprengt liten kommando-post lik den på Batteristranden. Det har også vært noen flere bygninger på toppen. På Fram, der hvor skolen etc. ligger i dag var det en stor fangeleir. Se ellers denne linken.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1813
Mvh.
Jon-Vegard
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:
marius wrote:ville annta noe slikt som fundamenter til LV-tårn. Ble bygget en del slike rundt om kring med solid betongfundament, med resten av tårnet i solid treverk, gjerne pyntet med en 20 mm i toppen. er nok ikke noen antenneposisjon, siden det tydeligvis er meningen at noen skal komme seg opp i det som har vært der, med fin trapp og greier.

Er typisk at det er to stykker i samme område, slik at det var to LV-kanoner som samarbeidet. På Tangen fort i Telemark ble LV bygget med betongfundamenter og tretårn, med 20 mm på platting i toppen slik at kanonene var rundtskytende over tretoppene. Også på Tangen var det to tårn. I dag synes bare fundamentene.
Tusen takk for oppklaringen Marius. Hadde først en teori om at det kunne være noe antenne eller peile-utstyr for fly, men støtter 100% den forklaringen du kommer med her. Så har jeg lært noe nytt i dag også :-)

MVH Morten C.
Bare hyggelig å kune bidra, men det kan jo hende jeg tar feil og. hehe. Men da kommer nok noen og korrigerer meg. Men jeg ville nok tippe Luftvern-tårn inntil det motsatte er bevist. At det var Tuneller/fjellanlegg i nærheten, vil da være naturlig for både dekning og ammunisjonsoppbevaring til eventuelle LV-kanoner. Hvis det er ytterligere fundamenter/fester i fjellet over dette fjellanlegget, så er det sikkert til litt antenneanlegg også. Radiosamband var viktig og godt utbygget på tyske anlegg.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote: Bare hyggelig å kune bidra, men det kan jo hende jeg tar feil og. hehe. Men da kommer nok noen og korrigerer meg. Men jeg ville nok tippe Luftvern-tårn inntil det motsatte er bevist. At det var Tuneller/fjellanlegg i nærheten, vil da være naturlig for både dekning og ammunisjonsoppbevaring til eventuelle LV-kanoner. Hvis det er ytterligere fundamenter/fester i fjellet over dette fjellanlegget, så er det sikkert til litt antenneanlegg også. Radiosamband var viktig og godt utbygget på tyske anlegg.
Uten at det nødvendigvis trenger å bety så veldig mye, så der jeg har sett slike fundamenter til LV-tårn andre plasser, så har det vært fundament for 6 føtter. En annen ting er jo at ut ifra slik bildet er tatt, så ser dette ut til å ligge på en topp. Hvorfor skulle det være nødvendig å sette skytset i tårn?
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote: Bare hyggelig å kune bidra, men det kan jo hende jeg tar feil og. hehe. Men da kommer nok noen og korrigerer meg. Men jeg ville nok tippe Luftvern-tårn inntil det motsatte er bevist. At det var Tuneller/fjellanlegg i nærheten, vil da være naturlig for både dekning og ammunisjonsoppbevaring til eventuelle LV-kanoner. Hvis det er ytterligere fundamenter/fester i fjellet over dette fjellanlegget, så er det sikkert til litt antenneanlegg også. Radiosamband var viktig og godt utbygget på tyske anlegg.
Uten at det nødvendigvis trenger å bety så veldig mye, så der jeg har sett slike fundamenter til LV-tårn andre plasser, så har det vært fundament for 6 føtter. En annen ting er jo at ut ifra slik bildet er tatt, så ser dette ut til å ligge på en topp. Hvorfor skulle det være nødvendig å sette skytset i tårn?
Ja, ikke godt å si, men de som har enda mere lokalkjenskap vet vel kansje mere? Tanken streifet meg at det kunne være vakttårn-fundamenter også, men hvorfor skulle en da ha to av dem hvis de står ganske nærme hverandre? Har det vært noen form for leir der? Fangeleir som skulle trenge vakttårn f.eks.?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Som nevnt i innleget mitt over så var det en stor fangeleir rett ved. Kan ta feil med hensyn til master, men det er hva jeg har fått opplysninger om. Det er flere stillinger i nærheten, men ingen som har stått i tårn. Disse er bakkeligende. Er også enig med TommyG at det ville vært littt rart å sette LV eller vakter i tårn oppe på en topp slik dette er. Ypperlige skyteskiver i så tilfelle!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

På Fløyen i Bergen (som ligger rimelig høyt) har det også stått et flak-tårn. Her er et bilde av et av fundamentene, som er påfallende likt, med unntak av toppen:
Image
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Som nevnt i innleget mitt over så var det en stor fangeleir rett ved. Kan ta feil med hensyn til master, men det er hva jeg har fått opplysninger om. Det er flere stillinger i nærheten, men ingen som har stått i tårn. Disse er bakkeligende. Er også enig med TommyG at det ville vært littt rart å sette LV eller vakter i tårn oppe på en topp slik dette er. Ypperlige skyteskiver i så tilfelle!
Hehe. Ja blir jo potensielle mål, men det er de vel uansett. Vet at på andre steder med flak-tårn, så ble Luftvernet hevet slik for å beholde skogen i området som kamuflasje for bygninger og anlegg under og rundt tårnene, samtidig som da skytset fikk voldsomt fin utsikt og fritt skytefelt. Men hva som har vært i Larvik der bildet er fra er ikke godt å si. Kansje de festene på fundamentene (stålet) passer bedre for et potensiellt "lett" vakttårn kontra et solid tårn med skyts i toppen? Er dette på offentlig friareal, eller står det på en eiendom? Kansje det er noen lokale helter der som vet? Kansje det har vært vakttårn for flyvarsling? Da vil de naturlig nok ha best mulig utsikt, men hvorfor bygge to tårn nærme hverandre? En skal ikke uteluke noe som helst. hehe
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Her er et slikt fundament for et LV-tårn på Gimlemoen. Dette ligger jo nede i skogen, med en stilling til som ligger en del høyere, bak meg, i forhold til retningen jeg har tatt bilde.

Brukte de noe slags slike tårn, for f.eks lytteposter? Med 2 tårn, så får man jo også "peilet" inn avstand etc?
Attachments
flak_fundament.jpg
flak_fundament.jpg (334.51 KiB) Viewed 508 times
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hyggelig at så mange engasjerer seg. Legger ut noen flere bilder som påpeker det som flere refererer til her. Tror ikke jeg fant den Inngangen som Ranvik ref. til men han har sikkert rett, og flere enn meg har tydlighvis vært her.

MVH Morten C.
Attachments
Hoffsgt. (14).JPG
Hoffsgt. (14).JPG (149.95 KiB) Viewed 494 times
Hoffsgt. (20).JPG
Hoffsgt. (20).JPG (151.14 KiB) Viewed 494 times
Hoffsgt. (24).JPG
Hoffsgt. (24).JPG (175.85 KiB) Viewed 494 times
Hoffsgt. (26).JPG
Hoffsgt. (26).JPG (177.57 KiB) Viewed 494 times
Hoffsgt. (30).JPG
Hoffsgt. (30).JPG (122.82 KiB) Viewed 494 times
Langestrand (12).jpg
Langestrand (12).jpg (104.32 KiB) Viewed 494 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan dette propagandabildet ha vært tatt i nærheten? Skal ha vært tatt i Larviksområdet.
Attachments
Larvik_fluwa.jpg
Larvik_fluwa.jpg (59.82 KiB) Viewed 373 times
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

det er slettes ikke umulig, Tormod :)

Morten
MVH Morten C.
Calle
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2011 10:07
Location: Larvik

Det kan ha vært fundamentene til lysmaster! Vet de hadde slike på østre side av Malmøya!

c.
Med hilsen

Nils-Karl Westlie
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”