MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Og vi fant også rester av kranene til Org. Todt i skogen vest for selve åsen. Traverskrana til øverste stilling er visstnok fremdeles i drift på en jernbanestasjon i Hedmark eller Oppland. Husker ikke hvor.
Attachments
vardaas_travers.jpg
vardaas_travers.jpg (120.86 KiB) Viewed 1517 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg tror jeg vi bør ta en tur sammen der, to hoder ser dobbel så mye ikke sant. Får vente til snøen har forsvunnet, her er det 40 cm.

Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Legg gjerne ut en melding om en "fellestur" til Vardås...

Jeg er gjerne med hvis det passer.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

En ekskursjon er på sin plass ja. Området er stort og svært igjengrodd. Jeg finner nye ting i terrenget nesten hver gang jeg er der.

Hvis snøen blir borte så er det egentlig perfekt turvær nå. Minimalt med vegetasjon og den eklere delen av faunaen ligger i dvale ;-)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det skjer noe på Vardås. Werner, skulle gjerne ha med deg i tilegg til Superfuzz og Benjaminsen, hadde det passet ?
Er fryktelig nysgjerrig på den bunkeren der. Nå snart skal forsvaret gå igjenom hele området i sikre det (fjelltunellene og noen samenraste stillinger)før bommen tas vekk og det meste av gjerdene. De har en kopi av et tysk kart over fortet og området rundt, der det finnes avmerkinger for tidligere sperringer og nærstridsanlegg (på private eiendom idag) Dette kartet kan vi få tilgang til. "moelvenbrakka" på toppen av bunkeren med betongdelen skal fjernes, jeg har blitt lovt at ingen ting skal rives eller lukkes før jeg får fotografert det. Aktiviteten inne i fjellet er trappet ned men ikke lukket, så jeg vet ikke hvor mye vi kan få tilgang til inne i fjellet, men noe er bedre en ingen ting.

Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Høres bra ut. Hvis vi får tid kan vi ta en liten runde og se på et par mindre bunkere og fjellanlegg.

På Vardås er det også et kjempefint sted sted å grille hvis været tillater det, evt. kan vi ta en samling hos meg da jeg bor nærme.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dette er enormt spennende, kan dere sjekke om det er mulig å få en kopi av det kartet?

Kan ikke si nå når jeg har tid til å ta en tur, men har de satt noen dato får avstenging?

Hvis dere reiser dit snart, må dere få tatt bilder av alt, gjerne nærbilder der det er serie nummer og fabrikat.

Og for gudskyld sjekk om det er mulig å få adgang til toppen selv om det er opperativt, event uten foto apparat.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Werner, det er mulig å få kopi av kartet som vi får se når vi kommer på Tjønneberget.
Jeg har et par gode kontakter når det gjelder Vardås og de har lovet meg å si ifra før noe stenges eller rives der. Send meg mobilen din Werner, slik at jeg kan spørre deg om det er noe og du ikke er tilstede.
Sikringen av det ytre fortet skjer nok i år, befaringen skjer nå idag.

Mvh
Yngvar
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:42, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:43, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Her er et bilde av "vannmagasinet" eller noe annet. Kan det ikke være starten på en ny bunker?
Fortet var jo ikke ferdig utbygd i 1945

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC03134.JPG
DSC03134.JPG (196.02 KiB) Viewed 457 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Litt fersk informasjon fra Vardås. Når det gjelder sikring (lukking) av de halvferdige fjellhulene rundt de tre kanonstillingene, så fikk de grunneierene, der stillingene ligger, penger fra forsvaret til å sikre de når fortet ble stengt, og mye av eiendommene tilbakeført til rettmessige eiere. I noen tilfeller ble ikke denne jobben gjort av grunneierene, så dette gjøres av forsvaret snart. Fjellhulene har begynt å falle sammen flere steder sies det. Så skal du inn der, gjør det nå.
På toppen av fortet vil trebrakka (se bilde) som er bygget lenge etter krigen, bli revet. Den inneholder et spiserom og et par kontorer. Betongdelen med "liggende kledning" og skytskår vil bli værende da den er verneverdig. Den store masta med alle antennene, antagelig bygget etter krigen (?) vil bli revet, da den ruster bort.
Restene etter FuMo214, vil ikke bli fjernet da de mener det er verneverdig.
Hovedbunkeren i fjellet er fremdeles i bruk av FLO/IKT, og ennå hemmelig. Selv folk fra forsvaret kommer ikke inn uten at IT-folka er med.
Mvh
Yngvar
Attachments
Antennemasta i bakgrunn vil bli revet
Antennemasta i bakgrunn vil bli revet
DSC03163.JPG (132.36 KiB) Viewed 454 times
Trehuset til venstre vil bli revet
Trehuset til venstre vil bli revet
DSC03167.JPG (173.27 KiB) Viewed 454 times
Rester etter radar er verneverdig
Rester etter radar er verneverdig
DSC03143.JPG (200.11 KiB) Viewed 454 times
Fjellhulene skal sikres
Fjellhulene skal sikres
DSC02880.JPG (180.35 KiB) Viewed 452 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det er vel kun hulene i midten (som det er bilde av) som er litt usikre og det er kun fordi taket ikke er renset. De andre tunellene er i svært god stand. Har ikke sett noe steinsprang i disse på de 15 åra jeg har frekventert dem.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg er enig med deg, men når de lukker en så tar de vel alle?

Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

De gjør vel det, men hvis de kjører leca og murpuss-rutinen sin igjen er det åpent igjen i løpet av en helg. Dette området er lekeplassen til en av Nøtterøys største skolekretser ;-)

Det som bekymrer meg er om de er like effektive som da de sperret de 2 tunnelene som lå langs veien til nedre stilling. De er totalt borte fra terrenget...
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”