MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Et sidebilde fra denne kanonen om du kan bruke det
Attachments
DSC03519.JPG
DSC03519.JPG (300.67 KiB) Viewed 490 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:dette er vel en plass som de fleste ikke kommer seg på land? hvis du ikke har båt da.. men det er vel neppe lov.
Mange har vel blandede følelser herfra ifbm. befalsutdanningen, så det er kanskje like greit..? :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er det forresten noen som har bilder fra minestasjonen? Litt spesiell mtp. minesystemet, og "historisk" mtp. detonasjonen av et 20-talls miner under et tordenvær i 1991...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

dette er vel en plass som de fleste ikke kommer seg på land? hvis du ikke har båt da.. men det er vel neppe lov.
Det er ikke fri ferdsel på øya nei.... Men om man spør så får man vanligvis lov ;-)

Erik
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Yngvar: Jeg tror bilde er i forb. med de ovberbygde løpegravene ved og rundt inngangspartiet til TK-2 (75mm), den nærmest Befalsmessa, like oppe i bakken bak gamle Kantina. Jeg kan jo ta feil for de er ganske like innvendig disse løpegravene, og særdeles mørke og litt for lave (det var godt å ha hjelm på når vi løp i dem i mørket!).

Bilde 198-1 er bare praktfullt! Får en liten tåre i øyet og minnes tilbake til juli 1979 da jeg som instr. ved BSKA var med og skjøt eksamensskyting med Befalsskolen (A-Kl.) på denne kanonen (Kanon III), og vi hadde fått tildelt en serie med SPRGR-STRLNG (Sprenggranater-Stridsladning). For en Kystarillerist kommer man neppe nærmere tilfredstillelse i arbeidstiden!

Når det gjelder bilde 217-1 Er det bare en ting og si: Fantastisk; Som du sier Majesteten i Singelfjell!
Dette bildet aspirerer til Logo, spør du meg!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Appropos "fiske med sprengstoff" tilbake i, jeg mener det var 90 og ikke 91, så var det vel ikke hele feltet som gikk, men bare en gruppe eller mest sansynlig en mine! Men 450 kg TNT sånn ca. 15 m under vann blir rått parti mot ei tresnekke på et par og tyve fot! Kjenner forøvrig litt til den historien, da jeg var i tj. på OSC.F. da det skjedde.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

BSKA77 wrote:Appropos "fiske med sprengstoff" tilbake i, jeg mener det var 90 og ikke 91, så var det vel ikke hele feltet som gikk, men bare en gruppe eller mest sansynlig en mine! Men 450 kg TNT sånn ca. 15 m under vann blir rått parti mot ei tresnekke på et par og tyve fot! Kjenner forøvrig litt til den historien, da jeg var i tj. på OSC.F. da det skjedde.
Det kan godt ha vært i 1990 - mener det står feil i en av KA-bøkene i alle fall (årene går, og hukommelsen svekkes... PDT_Armataz_01_18 ). Jeg husker i alle fall at det ble litt "huskestue" da...
Det var over 20 miner som gikk - mao mer enn en gruppe. Husker ikke om det var bare forankrede miner (LMk II med 200kg) eller også noen bunnminer (LMk III med 900kg). Ytterligere et titalls miner ble sprengt kontrollert av minedykkere ifbm. opprydningen i etterkant.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Joda det er den løpegraven, ble litt overrasket da den endte i en liten forleggning med køyer.

Det er strammet inn en del ang. mulighetene for å komme inn på øya, da det er en utvidet øvelsefrekvense der, etter at området ikke ble lagt ned.
Mvh
Yngvar
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Til natter: Jo du har nok rett, hukommelsen begynner å svikte litt hos meg også, men det hjelper med litt oppfriskning! Det var i hvertfall stor huskestue rundt den episoden, og vi himret godt!!!
Du har nok adskillig mer peiling på miner og torp. enn meg, da jeg er artillerist, men jeg husker at sans. årsak var at det var noen dager siden feltet var "tappet" for oppladet strøm ( rutinene tilsa visst tapping hver 2 dag). Når så tordenværet kom så hadde feltet spenning tett oppunder armering, og dermed så skulle det ikke så mye til. I tillegg var det lenge siden de hadde vedlikeholdt kabelutlegget fra Bunker-boks i strandkanten og ut i vannet, slik at kablene lå tilnærmet i friluft.

Til yngvar: Du verden, enkelte ting glemmer man ikke, selv etter 30 år!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg vil informere om en endrig som har skjedd på Rauøy. Tidligere var det mulig å få en avtale om et besøk der, men dette er nå (november) ikke mulig . Etter at fortet ble besluttet oppretholdt som militært område er det blitt utvidet aktivitet på øya.
Det er antydet en vaktstyrke der med streifvakter og kontroll hele døgnet.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Yngvar.

Jeg hørte en fugl som sang at det var "fritt fram" for en evnt. omvisning på Rauøy fort, noe som var stikk i strid med hva jeg hadde hørt av "de kloke" her på denne siden Oslofjorden.

Da får man slå seg til ro med at det ikke blir noe omvisning der på en stund. Blir gjerne med jeg hvis det skulle by seg en anledning senere.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bestlutningen om å stenge øya, og innføre vakter der er gjort i løpet av de to siste ukene.
Tror ikke det blir åpnet igjen på mange år, og det er kanskje bra, da blir vel alt bevart som det er for fremtiden.
Mvh
Yngvar
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Norge i Bilder / 1881 / kart.finn.no osv. har nå usensurerte bilder i bra oppløsning av Rauøy. Magert substitutt for å ta en tur, men bedre enn ingenting :)
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

la merke te det jeg å :-) var ett ganske stort annlegg på rauøytangen der så jeg
Last edited by kjell23 on 19 Jun 2010 19:57, edited 1 time in total.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var på en liten runde på denne flotta øya i dag. Været var ikke det beste, liten kuling og regn men det ble noenlunde okay allikevel.

Vi var ca. 45 stk. fremmøtte.

Bilder kommer etterhvert.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”