MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Sitter her med en samling nye bilder som jeg vurderer å legge ut, men jeg er litt itvil. Var skremmende få som tok bilder der ute på øya, så muligheten for at jeg gjør noe ulovlig nå, den skremmer meg litt

MVH Morten C.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Sitter her med en samling nye bilder som jeg vurderer å legge ut, men jeg er litt itvil. Var skremmende få som tok bilder der ute på øya, så muligheten for at jeg gjør noe ulovlig nå, den skremmer meg litt

MVH Morten C.
Regner med at når det er SÅ mange folk av alle "typer" som fikk fritt (??) leide på øya, så får de vel ta bilder av det de vil? Eller hva fikk dere beskjed om på turen fra sjefene for arrangementet? Var det generellt fotoforbud på øya? Når det gjelder KA-objekter, både x-tyske og norske, så er jo disse anleggene offisiellt nedlagt, på lik linje med KA forøvrig?
Du får legge ut de bildene du synes passer, ut fra eventuelle forbud/merkinger som var på Rauøy. Men Såvidt jeg vet, så er Rauøy et øvelsesOMRÅDE, og ikke et stridsanlegg per i dag, med mindre det er objekter på øya som ikke offisiellt er/skal være der. Men det vet bare du som var der:-) Tvi tvi!!

Hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Marius.

Du har noen poenger her, jeg hørte ingen ting om forbud. Det var også noe av grunn til at jeg la ut en overskrift her om fortet og omvisningen før bildene kom på trykk.

Allikevel avventer jeg situasjonen før jeg foretar meg noe utover dette.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Hei Marius.

Du har noen poenger her, jeg hørte ingen ting om forbud. Det var også noe av grunn til at jeg la ut en overskrift her om fortet og omvisningen før bildene kom på trykk.

Allikevel avventer jeg situasjonen før jeg foretar meg noe utover dette.

MVH Morten C.
hehe, ja det får du gjøre da. Greit å være sikker. Hvis det er noen form for følsomme anlegg igjen der ute skulle en ikke tru de slapp løs en såpass "variert" saueflokk på øya uten å i det minste si fra om at fotografering var forbudt, eller bilder skulle sensureres i etterkant. Men som du sier; best å være trygg. Regner med at forumets moderatorer og sjefer er enige i det. :-)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Du er en sympatisk kar, Marius.

Takk for omtanken :-)
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er vel tatt bilder av alt der ute tidliger og det meste ligger på forumet fra før. Det er ingen fotoforbud på Rauøy, og det er ingen hemmelige ting der, bare etterkrigsanlegg som for det meste ruster i stykker. Grunn til at øya er steng og militær er at den brukes til øvingsvirksomhet.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Det er vel tatt bilder av alt der ute tidliger og det meste ligger på forumet fra før. Det er ingen fotoforbud på Rauøy, og det er ingen hemmelige ting der, bare etterkrigsanlegg som for det meste ruster i stykker. Grunn til at øya er steng og militær er at den brukes til øvingsvirksomhet.

Takk for oppklaringen Yngvar.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Det er vel tatt bilder av alt der ute tidliger og det meste ligger på forumet fra før. Det er ingen fotoforbud på Rauøy, og det er ingen hemmelige ting der, bare etterkrigsanlegg som for det meste ruster i stykker. Grunn til at øya er steng og militær er at den brukes til øvingsvirksomhet.
Ja, jeg regner med at øya blir benyttet av luftforsvarsavdelinger og HV-avdelinger fra Rygge sånn til vanlig, siden det er primært det som er igjen av forsvarsavdelinger sørøst for Oslo. Husker tidligere (før KA's nedleggelse) at jeg hørte at politiet også benyttet øya til øvelser. Ikke godt å si om de bruker den fortsatt, men ikke usansynlig. Tenk på alt der ute som nå vil bli liggende og ruste i filler og ikke lengre har livets rett... *sukk*.... Alt det som ble malt av en og annen vernepliktig soldat... voktet og tatt vare på... Alle investeringer som ble gjort.... Jaja.. en kan bli smårar(ere) av å tenke slik... :-)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er ikke luftsforsvaret eller HV som øver der, de er nok litt skarpere enn det. Men det bør vi ikke diskutere her.
Problemet er vel ikke å få til en felles tur, men å få kommet over dit. En stor nok båt frem og tilbake koster flere tusen, sist jeg sjekket med egnede båter i nærheten.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Det er ikke luftsforsvaret eller HV som øver der, de er nok litt skarpere enn det. Men det bør vi ikke diskutere her.
Ingen hemmelighet det... Informasjon om at Rauøy er øvingsområde finnes på den aktuelle avdelingens web-sider.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Det er ikke luftsforsvaret eller HV som øver der, de er nok litt skarpere enn det. Men det bør vi ikke diskutere her.
Problemet er vel ikke å få til en felles tur, men å få kommet over dit. En stor nok båt frem og tilbake koster flere tusen, sist jeg sjekket med egnede båter i nærheten.
Oki... siden det tilsynelatende er litt sensitiv info om denne avdelingen, så lar vi det ligge. :-) Men når det gjelder båt ut dit; Hvis forsvaret fortsatt er der, så er vel også den gamle rutebåten til forsvaret i drift? Eller er den kassert? Synes da den båten på bildene likner fælt på den balja som gikk ut og inn fra Forsvarets bryggeplass i Engelsviken når jeg var der en gang, for temmelig mange år siden. Hvis den er i drift, kansje en kunne snakket med forsvaret og fått ordnet en felles "kystfort-tur" ut dit og fått blitt med ferja til forsvaret? Hvis en forteller våre hensikter og viser til den faktaen at vi er genuint interessert i historien fra Rauøy fra KA-tiden, så burde det ikke være noe i veien for å få en tur ut dit? Så lenge det ikke kræsjer med øvelseskalenderen til denne "mystiske" avdelingen da. hehe. Kansje vi kunne vært der lengre enn de 4 timene de forrige fikk.. :-)

Bare en tanke...
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Forsvaret har i dag en liten båt med vannjet til maks 6 personer. Tidligere kunne man spurt om de kunne stille med en større båt, men vi må ikke glemme at det meste av forsvaret er nedlagt, blant annet i Horten, så det er ikke flere igjen og spørre.
Skal man ha noe utbytte av en vandring så må man ha tre dager fra 0800 til 1800, gjerne med sykkel da øya er lang. Alt annet er bare en smakebit
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Forsvaret har i dag en liten båt med vannjet til maks 6 personer. Tidligere kunne man spurt om de kunne stille med en større båt, men vi må ikke glemme at det meste av forsvaret er nedlagt, blant annet i Horten, så det er ikke flere igjen og spørre.
Skal man ha noe utbytte av en vandring så må man ha tre dager fra 0800 til 1800, gjerne med sykkel da øya er lang. Alt annet er bare en smakebit
Oki. Så det er ikke noe lettvinn måte å komme ut dit med andre ord, hvis en da ikke får leid inn en taxibåt av litt størrelse. Lukter ekte telttur her jo,,, hehe, eller sove over i en eller annen forlegningsbrakke hvis de ikke er overtatt av muggsopp allerede...
Hadde bare vært moro å tatt noen dager der ute i godt lag med kart og masse fotokapasitet, og gjerne med tilgang til litt nøkler... men det er nok for mye å håpe på for "vanlige" betongpsykopater som oss... hehe
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vært stille her lenge så jeg tenkte det hadde vært fint med litt bilder fra Rauøy
Attachments
01-DSC03439.JPG
01-DSC03439.JPG (115.05 KiB) Viewed 52 times
02-DSC03440.JPG
02-DSC03440.JPG (132.11 KiB) Viewed 52 times
03-DSC03457.JPG
03-DSC03457.JPG (154.32 KiB) Viewed 52 times
04-DSC03458.JPG
04-DSC03458.JPG (183.11 KiB) Viewed 52 times
05-DSC03459.JPG
05-DSC03459.JPG (139.68 KiB) Viewed 52 times
06-DSC03465.JPG
06-DSC03465.JPG (216.01 KiB) Viewed 52 times
08-DSC03470.JPG
08-DSC03470.JPG (236.73 KiB) Viewed 52 times
09-DSC03487.JPG
09-DSC03487.JPG (341.15 KiB) Viewed 52 times
10-DSC03489.JPG
10-DSC03489.JPG (305.56 KiB) Viewed 52 times
11-DSC03498.JPG
11-DSC03498.JPG (184.24 KiB) Viewed 52 times
07-DSC03466.JPG
07-DSC03466.JPG (218.03 KiB) Viewed 52 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er det noe rester igjen av FuMo 214 radaren som skal ha vært under konstruksjon på øya?
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”