Reservoar for "kjøleveske"?

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det er en del av disse vannreservoarene på Fjell festning også, der er de ganske tydelig murt og demmet opp i terrenget for å samle vann. De er ikke dypere enn en meter eller så. Jeg har dog bare funnet dem i forbindelse med flak-skytset.
Sindre
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er en del av disse vannreservoarene på Fjell festning også, der er de ganske tydelig murt og demmet opp i terrenget for å samle vann. De er ikke dypere enn en meter eller så. Jeg har dog bare funnet dem i forbindelse med flak-skytset.
Ser mer ut som de gropene di finner nedenfor flakstillingene, ved generatorbunkeren, og øst for KO på Fjell. Har du noen bilder av de hadde det vært kjekt å se for å sammenligne.
mvh
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Paul S. wrote:Har du noen bilder av de hadde det vært kjekt å se for å sammenligne
Ja, det var det da... Har det garantert ett eller annet sted, men det var bare i hvilken mappe de befant seg, og hva den mappen heter. Hm.

--edit--
fant i alle fall ett:

--edit2--
Ut fra hukommelsen og google earth tror jeg dette er plasseringen til et par av disse kunstige dammene på Fjell:
60 19.301' N, 5 4.978' E +
(Bildet under viser mest sannsynlig denne:)
60 19.271' N, 5 4.991' E
Attachments
Buskene er ca 1,5 meter høye, dammen er et par meter tvers over, og ca 0,5-1 meter dyp. Den er dannet vha. en demning i den ene enden som sørger for å fylle opp en naturlig sprekk/forsenkning i berget. <br /><br />Flere slike er rundt om kring ved flak-stillingene.
Buskene er ca 1,5 meter høye, dammen er et par meter tvers over, og ca 0,5-1 meter dyp. Den er dannet vha. en demning i den ene enden som sørger for å fylle opp en naturlig sprekk/forsenkning i berget.

Flere slike er rundt om kring ved flak-stillingene.
IMG_0342_s.jpg (85.66 KiB) Viewed 89 times
Sindre
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”