Hvilehjem?

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Feuer
Posts: 18
Joined: 13 May 2010 23:14

Hola :D
Var nok et slik hvilehjem på Byneset også ! "Lebesby" etter krigen fikk det navnet Bråliheimen !
Synes faktisk at det ser veldig tysk ut også,med div murer 7-8 meter fra bygningen også som kan se ut som vaktrom !
Tyskerne hadde en del aktivitet her ute,vet også om en kanon stilling her ......
En bunker er idag kjelleren på ett hus :shock:

Feuer
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Jeg tror at det kan være hold i at det var hvilehjem. eller rekrasjonsopphold for slitne soldater fra fronten.
Jeg fant i sommer en medalje som det stod danzig på.
Danzig var en by like ved grensen polen/tyskland som det under krigen var voldsom aktivitet i. Byen ble helt utjevnet med jorden, bombet sønder og samen på slutten av krigen
Den medaljen jeg fant var det bare soldater som var stasjonert på FLAK batteri i Danzig som fikk. (var i kontakt med ofoten krigsmuseum som igjen kontaktet et krigsmuseum i tyskland) Det de ikke kunne foortelle var hvordan den hadde havnet der jeg fant den, men de kune fortelle at det ikke var uvanlig for tyske soldater å komme opp til norskekysten for å hvile. Det var sjelden de var i kamp her oppe, og den striden som var her kunne alikavell ikke sammenlignes med aktiviteten som skjedde nede i europa under krigen. slik at jeg tror nok det at gutta på fronten kom hit for å hvile..
Danzig har for øvrig skiftet navn like etter krigen, da danzig var tysk og byen lå i polen fikk den like etter 2 verdenskrig nytt navn til et polsk navn. byen heter i dag gdansk
Det enkle er ofte det beste!!
eidejr72
Posts: 2
Joined: 10 Jan 2009 20:40

I en bygdabok skrevet i Eidsbygda står det også noe om dette. Her står det at tyskerne som var på fortet i bygda(Kalvaneset i Romsdal) gikk rundt og advarte lokalbefolkningen om at det nå kom soldater fra øst fronten og at disse ikke måtte provoseres da de ikke var helt stabile. Møtte man dem skulle man holde avstand og ikke se dem i øynene eller lignende. En stund siden jeg leste boka men tror også det sto om en som hadde fått juling av dem, heldigvis var de kun bevæpnet med bajonetter.
Det er og en annen historie om dette fra Åndalsnes, der var det 4? russiske fanger som rømte. to av dem ble tatt og når disse etterpå ble torturert og henrettet så var det soldater fra Øst fronten som gjorde dette siden de andre soldatene vegret seg. slike skruppler hadde ikke de som var på perm derfra.
Den siste historien er godt dokumentert både med bilder(finnes bilde av tyskere som må grave opp likene og sitte ved siden av dem mens de blir tatt bilde av) og det er også laget en film om de som klarte og komme seg vekk. den ene overlevde krigen.
en link til noe om filmen.
http://www.dimitrisspor.no/presse/rb1.pdf

tor christian vet mye mere om dette.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”