Art.Gruppe Korsfjord, Bømlafjord, og Haugesund.

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

MKB Haugesund gikk tilbake til MAA 504 på slutten av krigen, og da skulle man tro at de kom inn under SEEKO Bergen også
Hvis så, da faller den vel ut av Art.Gruppe Haugesund, og går evnt inn i Art.Gruppe Bømlafjord el Korsfjord? Der er litt forskjellig ute å går når det gjelder Art.Gruppene. Hørte f.eks Nordheim, Tittelsnes, og Leirvik til de nordligste batterier i Art.Gruppe Haugesund, eller tilhørte de Art.Gruppe Korsfjord ? De kildene jeg har referer til begge. Art.Gruppe Bømlafjord har jeg ikke sett på noen oversikter enda.
Noen som kan hjelpe ?
mvh
Paul S.

KOS..lar du den stå uten å splitte den, flytte den m.m ? ;-)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Art.Gruppe Bømlafjord har jeg ikke sett på noen oversikter enda.
Noen som kan hjelpe ?
mvh
Paul S.

KOS..lar du den stå uten å splitte den, flytte den m.m ? ;-)
Det står nå på et originalt kart, riktignok som "Art.U.Gr.Bromlafjord", se vedlegg.
(Beklager dårlig kvalitet, jeg har ikke bedre ... men det er jo snart jul ;-) )

Når det gjelder henstilling om moderering vises til "Kystfort - Betingelser for Medlemskap"
Betingelser wrote:Du godkjenner at webmaster(ene), administrator(ene) og moderator(ene) på disse formuene har rett til å fjerne, redigere, flytte eller stenge et hvert tema når de anser det nødvendig.
Les hele saken
Tro det eller ei, men det er faktisk folk på forumet som med vilje feilposter for å lage rot ;-)

Denne saken favner to fylker, og vil derfor være rimelig trygg - med mindre...

mvh
KOS
Attachments
Art.U.Gr.Bromlafjord
Art.U.Gr.Bromlafjord
Bromlafjord.jpg (37.06 KiB) Viewed 335 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

MKB Haugesund var en del av Artillerigruppe Haugesund (V/977) og fra fra slutten av 1942 underlagt Seekdt. Bergen som MKB 10/504. Tittelsnes (62/977), Leirvik (61/977) og Nordheim (63/977) hørte også til Art.Gr. Haugesund.

Ifølge kildene jeg har sett bestod Art. Gr. Haugesund i 1945 av stab (Haugesund), MKB Haugesund, HKB'ene Skaaredal, Fiskaa Vann, Vikene, Ytraland, Storøy/Kvala, leirvik, Tittelsnes og Nordheim.

Delingen mellom territorialavsnittene til hhv. 280. ID og 274. ID (i slutten av krigen) går midt på Karmøy. Batteriene Ferkingstad, Syre, Skudenes og Bokn sorterte i slutten av krigen under Seekdt. Stavanger Art. Gr. Karmøy - Süd (IV/978). Denne delingen, samt at det i 1944 ble opprettet en egen artillerigruppe på Karmøy, gjør det mer uoversiktlig når man skal lete etter fakta. Disse grensene endret seg også noe i løpet av krigen, slik at f. eks. HKB Ferkingstad til slutt gikk ut av Art. Gr. Haugesund ig inn i Art. Gr. Karmøy - Süd.

Bømlafjord var en undergruppe og ikke en egen Art. Gr. Art. men i henhold kildene underlagt Artillerigruppe Korsfjord (IV/977). Unter Gr. Bømlafjord var opprettet for å koordinere kystartilleri som dekker samme område og som regel var det eldste batterisjef som koordinerte. Det var ikke satt opp egen stab. For meg ser det ut som om om undergruppe Bømlafjord i praksis sorterte under Art. Gr. Haugesund i oversiktene, og at sammensetningen kun er taktisk for å koordinere ildledningen i innløpet til Bømlafjorden. Art.U. Gr. Bømlafjord omfattet batteriene Nordheim (tidl. Nesheim), Tittelsnes og Leirvik (med zug Sagvaag). MKB Selbjørnsfjord (8/504) på Osterneset på Stord lå direkte under Art. Gr. Korsfjord.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis så, da faller den vel ut av Art.Gruppe Haugesund, og går evnt inn i Art.Gruppe Bømlafjord
I september 1945 ble det skrevet et dokument ved navn "Die Küstenartillerie und ihre Aufstellung in der Zone Bergen".
Tipper dette er et slags avhendingsdokument eller forklaring pålagt fra de allierte da tyskerne forlot landet?
Her er ingen form for historikk, så jeg antar at dette er reell status pr 8 mai 1945?

Skal man tro at dette er svaret, så er Art.Gr Haugesund riktignok underlagt Seekommandant Bergen, men det ser ut som gruppen har slukt opp Art. untergruppe Bömlafjord, da denne ikke nevnes. derimot omtales 61./Leirvik, 62./Tittelsnes og 63./Nordheim her som de tre nordligste batteriene i Art.Gr. Haugesund.

Kartet KOS har utsnitt av er datert 20/2-1945, så da er det kanskje rimelig å tro at Art. untergruppe Bömlafjord forsvant i perioden mellom mars - mai 1945?
Attachments
artgr1945.jpg
artgr1945.jpg (57.61 KiB) Viewed 296 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Får ta det stykkevis og delt dette :-)
Rotet kraftig med SEEKO. Poenget forsvant da det i tyske lister fra mai 45 er alle batterier i SEEKO Bergen listet opp. Det sydligste som rapporterer til Bergen i en liste er HKB Ytraland. Grensen jeg hang meg opp i var fylkesgrensen :-) Det mangler ikke på kart opp gjennom krigens som kan si hvor grensen mellom SEEKO Bergen/Stavanger var. Men hvor var den pr mai 45 ?
Ifølge kildene jeg har sett bestod Art. Gr. Haugesund i 1945 av stab (Haugesund), MKB Haugesund, HKB'ene Skaaredal, Fiskaa Vann, Vikene, Ytraland, Storøy/Kvala, leirvik, Tittelsnes og Nordheim.
I september 1945 ble det skrevet et dokument ved navn "Die Küstenartillerie und ihre Aufstellung in der Zone Bergen".
Tipper dette er et slags avhendingsdokument eller forklaring pålagt fra de allierte da tyskerne forlot landet?
Her er ingen form for historikk, så jeg antar at dette er reell status pr 8 mai 1945?
Ser man på noen kilder så stemmer det dere skriver. Men i det notatet fra sept 45 står det(kortversjonen) "marinen kunne gjøre ferdig sin del i tide, men jeg i min sektor hadde store problemer. Alle Group Commanders og batterisjefen for 981 Rgt har allerede reist til Tyskland. Kartene ble tegnet av personale med liten kunnskap og ferdighet, og måtte tegnes i to forskjellige leire av hæren og marinen"
Sign. Riel, Oberst. H.K.A.Rgt 977
Det sier litt, men ikke alt. Det skal i rappporten også være 5 kart :-)
Så er der bla ett anlage med hærbatterier. Der er Leirvik, Tittelsnes, og Nordheim oppført under Art.Gruppe Korsfjord. I parantes står det "früher zu Art.Gr.Haugesund"
Så er det ett anlage med marinebatterier, der er ikke MKB Haugesund med. Så hva da ? Noen nevner at MKB Haugesund hadde en endring på tampen av krigen, gikk de til Art.Gruppe Korsfjord også ?
Det er også en liste sendt tilAdm.Norwegen 10.05.45. Igjen står Leirvik, Tittelsnes, og Nordheim under Art.Gruppe Korsfjord.
Men for å runde det av kan jeg nevne at der også er en håndskrevet liste, der er de tre samme batteriene igjen under Haugesund :-)
Så man kan jo ta det som passer og trekke fra og legge til.
Men det hadde jo vært kjekt å fått det riktig :-)
Når det gjelder henstilling om moderering vises til "Kystfort - Betingelser for Medlemskap"
Må innrømme at jeg leser sjelden den biten, og lever fremdeles i troen på at slike ting gjelder alle andre..:-D
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote: Så er der bla ett anlage med hærbatterier. Der er Leirvik, Tittelsnes, og Nordheim oppført under Art.Gruppe Korsfjord. I parantes står det "früher zu Art.Gr.Haugesund"

Så er det ett anlage med marinebatterier, der er ikke MKB Haugesund med. Så hva da ? Noen nevner at MKB Haugesund hadde en endring på tampen av krigen, gikk de til Art.Gruppe Korsfjord også ?
Jeg tror du har rett Paul S. i at diise tre batteriene var underlagt i Art. Gruppe Korsfjord helt på slutten av krigen.

Så gjennom noen dokumenter i julen og merker meg at i mars 1945 har batteriene 61. 62. og 63. (Leirvik, Tittelsnes, Nordheim) under V/977 (Haugesund) fått en kommentar "Batterien wirden IV/977 unterstellt". Dette betyr at disse tre batteriene (som dannet undergruppe Bømlafjord) er underlagt IV/977 (Korsfjord) fra mars/april 1945.

I og med at de er tatt med under V/977 (Haugesund) med en kommentar om at de tilhører IV/977 (Korsfjord) - så kan det tyde på at flyttingen ikke fikk noen praktisk betydning før krigen sluttet.

Siden disse ikke ble tatt ut av oversiktene for Art. Gruppe Haugesund mener jeg derfor vi skal behandle Leirvik, Tittelsnes og Nordheim som en del av Art. Gruppe Haugesund, og taktisk samlet i en "undergruppe Bømlafjord" Skal man være aldeles korrekt er det selvsagt en mulighet i å legge dem inn under Art. Gruppe Korsfjord i oversikter med status frigjøringen i 1945.

Når det gjelder MKB Haugesund, har jeg ikke sett dette under andre enn Art.Gr. V/977 (Haugesund). Jeg har ikke sett noe sted at dette ble tatt ut av denne artillerigruppen. I alle fall er dette batteriet fremdeles under V/977 (Haugesund) så sent som i mars 1945.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”