Ubåt bunkere

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

hei, er det noen som vet av ubåt bunkere? hørt rykter om at det skal være en i kristiansund, noen som har peil på det ?

kjempe bra side foresten :)
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

Jepp-rykte er det rette ordet. I følge ryktet ligger denne under torpedobunkeren i Kolvika. Det at ingen har funnet den på 60år sier vel det meste:-)
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Hehe. Var i torpedobunkeren søndag den 18/6 for første gang, trudde det var "ubåt bunkeren" jeg :) Trappa ned i bunkeren var ikke noe gøy med bare mobil som lys.. fant trappa opp fra den store hallen først etter på :?
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

anders wrote:Hehe. Var i torpedobunkeren søndag den 18/6 for første gang, trudde det var "ubåt bunkeren" jeg :) Trappa ned i bunkeren var ikke noe gøy med bare mobil som lys.. fant trappa opp fra den store hallen først etter på :?
du er ikke den første som løper forbi den store inngangen der nei :D
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

meeeeeen...ryktene om u-båt bunker i kolvika stemmer ikke helt.det ble laget en "mini u-båt" annlegg i kvalvika.det er mange som har letet etter den andre "mini u-båt" bunkeren i kolvika.

det andre annlegget ble bare påbegynnt i kvalvika men avsluttet pga.dem fant et bedre sted litt lengre inn i fjorden.
Axion
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2007 23:39
Location: Kyrksæterøra - Hemne

skal væra en ubåt bunker i Trondheim...
Hvis jeg ikke tar feil
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

skal væra en ubåt bunker i Trondheim...
Ja, og så har jeg hørt noen rykter om at det finnes en i Bergen...den er visst diger... :D

(Jada jada....fristelsen ble bare for stor PDT_Armataz_01_04 )
Axion
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2007 23:39
Location: Kyrksæterøra - Hemne

Er faktisk 2 store ubåtbunkere i Trondheim.
Dora I og Dora II.
Bunkeren hadde plass til 16 ubåter og rundt 200.000 tyskere, og kunne hermetisk lukkes som en festning i tilfelle angrep.
Taket er 3,5 meter tykt i jernarmert betong, og veggene er tre meter tykke. Det er også skytterganger og småbunkre rundt bygget.

Og i bergen heter ubåtbunkeren BRUNO PDT_Armataz_01_06
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Axion wrote:Bunkeren hadde plass til... rundt 200.000 tyskere...
:lol: :lol:

Reknar med at du har holdt ned "0" tasten litt for lenge her....
Axion
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2007 23:39
Location: Kyrksæterøra - Hemne

Knut wrote:
Axion wrote:Bunkeren hadde plass til... rundt 200.000 tyskere...
:lol: :lol:

Reknar med at du har holdt ned "0" tasten litt for lenge her....
Vart en "0" for mye ja trur jeg PDT_Armataz_01_13
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg har lagt inn et bilde ifm luftvern Trondheim, her: http://www.kystfort.com/forum/topic308.html

Dora II ble aldrig helt ferdig, men jeg legger ved 3 plantegninger som var en del av artikkelen "utbygging av Trondheim havn" av Tord Brabrand, fra tidsskriftet "Trondhjemske samlinger" 1993. Mudring for Dora III ble vissnok påbegyndt i Leangenbukta men kom aldrig noe særlig i gang.
Den røde bunkeren som opptrer i et par bilder, er fyringsbunkeren.
Dora I huser i dag bl a statsarkivet, byarkivet, rustkammerets arkiv/lager, et lager for Sverresborg FM, og mye, mye mer.
Ellers skal det ha vært planer om en ubåt-base på Titran, Frøya, ifølge J.E.Fjørtoft.
Attachments
Dora I.jpg
Dora I.jpg (111.17 KiB) Viewed 1148 times
Dora I - 2.jpg
Dora I - 2.jpg (141.3 KiB) Viewed 1148 times
Dora II.jpg
Dora II.jpg (96.84 KiB) Viewed 1148 times
Dora II + fyringsbunker.jpg
Dora II + fyringsbunker.jpg (94.83 KiB) Viewed 1148 times
Dora II kobl - 2.JPG
Dora II kobl - 2.JPG (120.84 KiB) Viewed 1148 times
Dora II, snitt 1 A.jpg
Dora II, snitt 1 A.jpg (270.74 KiB) Viewed 1148 times
Dora II, snitt 2 A.jpg
Dora II, snitt 2 A.jpg (77.84 KiB) Viewed 1148 times
Dora II, snitt 3 A.jpg
Dora II, snitt 3 A.jpg (87.8 KiB) Viewed 1148 times
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Siden vi er så godt i gang legger jeg like gjerne ut snitttegning av BRUNO, samt et hller dårlig svart-hvitt bilde. Denne ble heller aldri ferdig. Det stod (står?) blant annet en panserkuppel, klar til å støpes inn, til en M19 på taket ved krigens slutt. Fant ingen fine foto av bunkeren, jobber med saken. Er ikke mye som er igjen av denne bunkeren i dag, kun tre dokker. De resterende fire ble sprengt av de allierte etter krigen. Så mye arbeid og ressurser forgjeves.... PDT_Armataz_01_19
Attachments
Bruno.jpg
Bruno.jpg (59.42 KiB) Viewed 1136 times
BRUNO-Snitt.JPG
BRUNO-Snitt.JPG (96.96 KiB) Viewed 1136 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det stod (står?) blant annet en panserkuppel, klar til å støpes inn, til en M19 på taket ved krigens slutt.
Den er nok der enda, men dessverre kledd inn med blikkplater uten at det ble laget "inspeksjonsluke" eller dør......
Attachments
Bruno M19.JPG
Bruno M19.JPG (45.07 KiB) Viewed 1129 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er forresten to (mikroskopiske) bilder fra før tildekningen....

Image
Image
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Gutta på Stp. Corbiere ville nok gjerne hatt fingrene i den, men å få den ned derfra vil nok være en utfordring. Når er bildene fra før tildekkingen tatt?
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”