View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Dec 2019 4:18

Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 bunkere mellom Ila og Trolla 
Author Message

hva med bunkeren som liger oppom sokkelen etter steinknuser?
takket på dene er skråt har ikke set noen lignede før.

14 Sep 2008 10:53
Profile

var vel litt tvil om den egentlig var norsk etterkrigs eller tysk, men man kom vel fram til at den faktisk var tysk, veldig uvanlig type og iallefall ingen regelbau ol.

Roar Handberg

14 Sep 2008 12:29
Profile

Hei, Jeg sitter å ser på bilder fra høvringen, på nedsiden av høvringen så er det muret opp ei kaie, med en inngang?

http://kart.gulesider.no/m/IuzPo - Link til kaien

Litt til venstre for den kaien så er det noe som ser ut som en inngang. er det noe forbindelse mellom inngangen der og den kaia ? og er det mulig komme seg inn/ ut på kaia ?

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

05 Sep 2010 1:14
Profile

uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der. de to andre bildene er jeg ikke sikker på, kan være noe ifm strøm.. men det finnes noen stillinger inne på området der renseanlegget er. Det ble bygd rett oppi et luftvernbatteri..

Roar Handberg

05 Sep 2010 3:57
Profile

De bildene var interesange, om noen er interesert, kan vi ta en tur å se... kaia kan det hende vi må låne båt for å komme till, men den andre inngangen, bør kunne forseres uten båt

06 Sep 2010 4:05
Profile
Site Admin

Quote:
uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der

Det stemmer.. Det er vel den eneste plassen jeg ikke har vært med båt... god grunn til det :D

16 Jan 2011 16:40
Profile WWW

Til info er det gravevirksomhet ved "steinbruddet" nå.
Rakk ikke å se så mye når jeg passerte, men kanskje noen legger søndagsturen dit får å se ?

Børge

19 Nov 2016 21:19
Profile WWW

Seilte forbi der for noen helger siden. Da kunne jeg se at det sto en kar og fisket 2 meter til venstre for kaien. Ingen båt og se. Så den er nokk tilgjengelig uten båt.

04 Nov 2019 14:53
Profile

Post Re:
JornN wrote:
Hei
Det som er spørsmålet, er om dette er rester etter de gamle Killingdal gruver, eller om det kan være tyske innslag. Gamle gruveinnslag ble gjerne brukt av tyskerne til lagre.

At det er mye rester etter Killingdal gruver i Ilsvika er det ikke tvil om. Men gruveinnslag har det vel ikke vært der?
Oppredningsverk, flotasjonsverk, malmsiloer/lager, utskipningshavn osv. osv. var det selvsagt der. Hele området var vel under utbygging både før, under og etter krigen og tyskerne bidro sterkt i krigsårene, de hadde jo stor interesse av at malmtransporten gikk så effektivt som mulig. F.eks så tror jeg det var tyskerne som bygde "snarveien" med jernbanetunnel fra Marienborg til Ilsvika.

Tyskerne ville selvsagt beskytte anlegget, så naturlig at de bygde bunkere der.
(Det gjorde de sikkert omkring selve gruvene også. Det var jo en stor tysk kontingent på Røros under krigen. Antar at det var en del i Ålen/Killingdal også).

06 Nov 2019 14:32
Profile

rhandber wrote:
uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der. de to andre bildene er jeg ikke sikker på, kan være noe ifm strøm.. men det finnes noen stillinger inne på området der renseanlegget er. Det ble bygd rett oppi et luftvernbatteri..

På historiske bilder så ser en at den kaia dukker opp en gang mellom '64 og '86, sammen med tunnelinnslaget for renseanlegget, så der har du nok rett.
At det var luftvernstillinger på berget ved Høvringen ser veldig fornuftig ut sånn rent topografisk. Ilsvika og malmutskipingsanlegget var nok bra dekket med luftvern vil en tro. Høvringen og Munkholmen på hver sin kant. Og tungt luftvern oppe ved Sverresborg.

06 Nov 2019 14:43
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2