Noen som vet(Stokkanhaugen)?

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Hei alle sammen!

Bodde i en periode på 7 år oppe på Stokkanhaugen ved Dragvoll og der er det en flekk midt på haugen som skal være fredet for utbygging. Det er 3 litt store hauger bygd av stein og jord som er hule midt inni og man ser tydelige spor i grunnen rundt noe som ligner skytter stillinger. Er også noe som ligner ett støpt fundament for flaggstang o.l.
Var tidligere masse piggtråde rundt omkring i området også men dette er nå fjernet etterhvert som det ble flere hus og barn der oppe.
Er det noen som vet hva som var stasjonert der oppe?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Stilling for 150 cm lyskaster, med en mannskapsbunker for visstnok 13 mann. Sistnevnte har ikke jeg funnet, så den må vel ha havnet under ett av byggene der oppe.
Det skal ha vært mellom 20 og 30 nærforsvarsstillinger, rundt 400 m med piggtrådsperringer og sannsynligvis også et lytteapparat, som gjerne fulgte med de større lyskasterne. Det har jeg riktignok ikke noen bekreftelse på, men det er rimelig å anta.
En brakke/skur for diselaggregat til drift av lyskasteren må også ha stått der.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Akkurat ja...
Det ligger jo en gård der oppe på Stokkanhaugen ,og den var vel den eneste bebyggelsen der såvidt meg kjent under krigen.
Gården tilhører besteforeldrene til en bardomsveninne av min samboer og hun har hørt noen historier om denne haugen.
Skal se om jeg ikke kan grave litt til her og se om jeg ikke kan finne noe info.
Post Reply

Return to “Trondheim”