View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2019 17:58



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
 Flagruko, MarineFlakAbteilung 702, Kuhaugen leir 
Author Message
User avatar

Joined: 15 May 2007 22:53
Posts: 782
Location: Trondheim
Litt bakgrunn:
Kuhaugen hadde en sentral stilling ifm det tyske luftvernet i Trondheim 1940-45. At det tunge luftvernet 8,8 cm/10,5 cm/12,8 cm var marine-flak, sier noe om Trondheim som marinekommandosenter, og Trondheim og Trondheimsfjorden som marinebase. Herunder regnet Langstein i Stjørdal og Lofjorden, Hopla og Fættenfjorden i Levanger.

I Trondheim lå Dora I og II (samt den planlagte Dora III), Admiralitetskontorer og Admiralitetsbunker (Norblitz), Seekommandant-kontorer, rekreasjonsleir for ubåt-mannskaper (Persaune), værmeldingstjeneste (se Øysand flyplass - Melhus), marine-radiostasjon, Trondheim havn med Elvepiren, Nyhavna og Ytre havn, Flak-skole og mineverksted. Seenotdienst (Sjøredningstjenesten) hadde flyhavner på Ilsvika i Trondheim og Hommelvik i Malvik.
På Værnes flyplass og delvis også Ørland flyplass, var det stasjonert skvadroner til havovervåkning og konvoiangrep.

I tillegg til alle ubåtene var mange av de største krigsskipene og reparasjonsskipene jevnlig til stede, samt mineleggere, en minesveiperflotilje, flak-skip og katapultskip. Ifm flyangrep på skip/anlegg i/ved Trondheim, så kom en god del av ildkraften fra lettere og midlere flak, fra skip på reden.
Av de store skipene kunne man se slagskipene Tirpitz, Gneisenau og Scharnhorst. De tunge krysserne Adm Hipper, Prinz Eugen, Adm Sheer og Lützow. Krysseren Nürnberg var også et nokså vanlig syn og selvfølgelig fraktskip og støtteskip. I tillegg kom en skare med jagere og torpedobåter (fregatter), som delvis lå på Hopla.

Kuhaugen:
All denne aktiviteten trengte også et forsvar i den tyngre klassen, og det lå på marinen som den største aktøren.
Tilsammen 9 + 1 tunge batterier ble satt opp i Trondheim underlagt marinen og med deres utstyr:
- Ladehammeren (øst) - 8,8 cm/10,5 cm. Her lå også skole for tung Flak.
- Austflata (øst) - 4x 8,8 cm/10,5 cm.
- Nardoplatået (øst) - 4x 8,8 cm/10,5 cm.
- Nardoplatået - 4x 12,8 cm, ferdig til prøveskyting 7. mai 1945
- Østmarkhaugen - 4x 12,8 cm
- Leira (øst) - 4x 8,8 cm/10,5 cm.
- Fagerlia (vest) - 4x 8,8 cm/10,5 cm.
- Dalhaug (vest) - 4x 8,8 cm/10,5 cm.
- Munkholmen (vest) - 6x 8,8 cm/10,5 cm, som også hadde rollen som havnesperrebatteri. Et kystfort i Flakbatteri-drakt om man vil.
Batteriene på Fagerlia, Ladehammeren og Østmarkhaugen hadde også mulighet for denne dobbeltfunksjonen.
I tillegg kommer:
- St. Hanshaugen (Rotvoll) - 4x 12,8 cm, under bygging da krigen sluttet.

Før sommeren 1942 var 7 av batteriene utstyrt med 8,8 cm C/13 og SKC/30 (marineversjoner), men disse fikk skiftet løp og ble oppgradert til 10,5 cm SKC/32 etter sommeren 1942.
Se også JEFs typeforklaring her: http://www.kystfort.com/forum/topic993-15.html
Før samme tidspunkt var kommandoen over batteriene delt i 2, hvor Ugruko Blyberget hadde ansvaret for batteriene på vest-siden av byen,
og Kuhaugen hadde øst-siden. Etter sommeren 1942 ble kommandoene slått sammen og hovedsete ble Flagruko Kuhaugen, med Blyberget som reserve-KO.
Leiren på Kuhaugen bestod av:
- Adminbygg
- 2 manskapsbygg (revet)
- Depot-bygg (vernet)
- Messe-/kjøkkenbygg
- Lager eller idrettsbygg (idrettsbygg etter krigen frem til riving)
- Kommandantbolig (revet)
- Ett basseng (fjernet)
- En Vf 58 tobruk sperrebunker (revet)
- 1-2 brakker oppe ved hovedbunker (revet)
- Et lett luftvernbatteri 4 cm + 2 cm og en 60 cm lyskaster med 2 Falkenhorst-bunkere og generatorbrakke
- En rekke feltmessige nærforsvarsstillinger
- En større bunker m for meg ukjent funksjon i nedre del av Skyåsparken
- Ett observasjonstårn i betong
- En tunell med vaktrom fra hovedbunker til Skyåsveien
- Det var også et lasarett i området.
Og ikke minst:
- Kommandobunker, type FL331. Se typetegning under.

Denne kommandobunkeren var da edderkoppen i MarineFlak-nettet i Trondheim, og styrte alle de tidligere nevnte batteriene.
Rundt Trondheim gikk det en "ring-kabel" som linket opp alle de store stillingene/bunkerene. Ble signalet brutt på ett punkt så kunne man sende motsatt retning og allikevel komme frem.
I tillegg var kommandobunkeren (i alle fall like etter krigen) i telegrafisk samband med radiostasjonen på Lille Gråkallen, som i tillegg til de 2 femtimeter-mastene hadde en rombesender som kunne nå Berlin.

Kuhaugen leir er fortsatt militært område (Luftkrigsskolen) og derfor ikke generelt tilgjengelig, og bunkeren er forsvarlig avlåst med forsvarets spesiallåser og alarm hvis noen skulle ha lugubre tanker.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
JornN


29 Mar 2008 16:01
Profile
User avatar

Joined: 15 May 2007 22:53
Posts: 782
Location: Trondheim
Post 
Se forøvrig også innlegg i tidligere streng:
http://www.kystfort.com/forum/topic295.html

_________________
JornN


29 Mar 2008 16:05
Profile
User avatar

Joined: 24 Dec 2007 17:55
Posts: 320
Location: Trondheim
Post 
Flott artikkel, og bilder Jørn :)

Bra jobb du gjør PDT_Armataz_01_34


29 Mar 2008 16:24
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2008 22:42
Posts: 107
Location: Bodø
Post 
Fin artikkel dette var og mange gode bilder..

mvh
Dan


29 Mar 2008 18:59
Profile

Joined: 17 Sep 2010 19:42
Posts: 2
Hi! Sorry to dig up an old post. Just letting know the tower on top of the Fl 331 is a Fl 320a Beobachtungsstand fur Flagruko. Great photo's, first ones I have seen in colour.
Here are some b/w photos of a Fl 320 on top of a Fl 354a: http://www.fortificatieforum.nl/viewtop ... f=5&t=1649


17 Sep 2010 19:50
Profile
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 667
Location: Bærum
FL331 og FL320a er 2 bunkere jeg foreløpig ikke har startet med. Begge er spesielle og tydeligvis bygget i ett lite antall. Så vidt jeg skjønner er FL331 kommandobunkeren med 2 etg og FL320a det spesielle tårnet som står på toppen. Tegningen fra RR postet av JornN gir akkurat minimum av det som trengs for å lage en modell og det bør være mulig med bildene fra forumet i tillegg. Opprinnelig lå planen med å modellere denne i 3D litt lenger frem i tid men en henvendelse fra en Sketchup kontakt fra Nederland har gjort at jeg har begynt på litt etterforskning. Han bygger en FL354b også med en FL320a på toppen, den har imidlertid en tilsynelatende helt annen utforming. 3 etasjer med innvendige trapper og ett helt lukket rom på toppen. Det ble postet 2 bilder av Kuhaugen FL320a i ett Nederlandsk forum og jeg fikk i oppgave å sjekke ut den Norske utgaven videre.

Noen som har tegninger av FL331 og spesielt FL320a. Ut fra bildene på FL320a har jeg litt problemer med det lille rommet på toppen og hvordan man kommer seg opp dit, samt dimensjoner. Litt flere bilder hadde heller ikke vært å forakte. På forhånd takk.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


05 Oct 2010 21:10
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 06 Feb 2006 20:30
Posts: 3515
Location: Rennesøy
Quote:
og hvordan man kommer seg opp dit


Stige opp til luke i "bunn"... Eneste jeg vet har vært der oppe er Jørn N....

Erik


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


05 Oct 2010 21:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 667
Location: Bærum
Flott Erik E, da var ett spørsmål løst.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


06 Oct 2010 9:56
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 06 Feb 2006 20:30
Posts: 3515
Location: Rennesøy
Bare en tanke, men jeg er ganske sikker på at det har vært - eller skulle vært - en trapp opp dit, med tanke på at hullet er såpass avlangt og rektangulært som dette... Hadde det vært tiltenkt permanent stige hadde det jo vært nok med et kvadratisk hull?

Erik


06 Oct 2010 14:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 667
Location: Bærum
Som jeg kan bedømme er åpningen inne i rommet på toppen, og som du sier en rektangulær åpning kan tyde på trapp men utseende på luka er en viktig del. Mest sannsynelig da en tretrapp som tidens tann ikke har funnet bevaringsverdig.

Det som er imidlertid er mest mystisk at vi nå har to konstruksjoner som er vidt forskjellig og begge hevdes å være FL320a noen en eller begge ikke kan være da forskjellene ser ut til å være for store. Står det noen tegning i boken til RR? Søylene ser imidlertig ut til å være 8 kantede, men der ser likheten ut til å stoppe.

Nederlandsk tråd finnes for øvrig her.
http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=1653&st=0&sk=t&sd=a&sid=30362f488d14721b1334cda5e7a57cdf

Jeg har for øvrig kontakt via epost med WimVe eller Petromax i Sketchup sammenheng.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


06 Oct 2010 16:01
Profile
User avatar

Joined: 15 May 2007 22:53
Posts: 782
Location: Trondheim
AndersHJ wrote:
Begge er spesielle og tydeligvis bygget i ett lite antall. Så vidt jeg skjønner er FL331 kommandobunkeren med 2 etg og FL320a det spesielle tårnet som står på toppen. Tegningen fra RR postet av JornN gir akkurat minimum av det som trengs for å lage en modell og det bør være mulig med bildene fra forumet i tillegg. Opprinnelig lå planen med å modellere denne i 3D litt lenger frem i tid men en henvendelse fra en Sketchup kontakt fra Nederland har gjort at jeg har begynt på litt etterforskning.
Noen som har tegninger av FL331 og spesielt FL320a. Ut fra bildene på FL320a har jeg litt problemer med det lille rommet på toppen og hvordan man kommer seg opp dit, samt dimensjoner. Litt flere bilder hadde heller ikke vært å forakte. På forhånd takk.


Hei, lenge siden jeg har vært noe aktiv på forumet.
Jeg hadde for ett par år siden med meg Peter Heijkoop og Roy de Bruijn opp på Kuhaugen og i den forbindelsen sa Peter at han kun visste om 2 eksemplarer av Fl331 hvorav den ene stod i Nord-Tyskland før den ble sprengt, og at dette er den eneste som eksisterer. Dette var jo hva han visste om på det tidspunkt, men at typen er spesielt sjelden er det liten tvil om. Muligens er dette det eneste eksisterende eksemplaret. Stor og spesiell bunker og et sent design.
Jeg har også tegning av akkurat denne bunkeren som har en liten variasjon ifm galleriet ift grunntegningen til Rudi Rolf. Hans grunntegning til Fl320a står på side 195 i lommeguiden "Atlantic Wall Typology". Hvis du ikke har denne så kan jeg legge ut et scan når jeg får tid.
Jeg har også bilder fra oppe i tårnet i tillegg til bunkeren. Hva er usikre momenter?

_________________
JornN


11 Oct 2010 16:47
Profile
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 667
Location: Bærum
Hei, JornN
Håpet at du skulle stikke innom. Har ikke tilgang til RR sin bok så hans tegning er ukjent. Som tidligere skrevet var den en henvendelse som fikk meg til å se på FL331 og FL320a posten din igjen. Han holdt på med en 3Dmodell som ikke lignet på "vår" FL320a men som også skulle være det.

Er nå nesten ferdig med ARN sin liste så jeg fant ut at jeg likegodt kunne starte med noen forsøk på FL331 (og FL320a). Som du nevnte i en annen tråd hadde du også noen andre bunkere det kunne vært greit å få modell av så dette er starten på en oppfølgning av dette. (ting tar tid)

Alle detaljer som kan bidra til en best mulig modell er av interesse, har kun det som er postet her på forumet som grunnlag pr idag.

Sender deg en epost adresse som pm.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


11 Oct 2010 21:56
Profile
User avatar

Joined: 15 May 2007 22:53
Posts: 782
Location: Trondheim
Mottatt, har sendt svar. Jeg kommer tilbake om det når jeg selv er tilbake på plass.

_________________
JornN


15 Oct 2010 13:43
Profile

Joined: 17 Sep 2010 19:42
Posts: 2
Hi! Are there any dimensions known of the FL 320a in Trondheim? If Itake the measurements from the tower in Farmsum (from the technical drawing) and apply some geometrical measurements on the photo's I came to the following conclusion:
in metres:
Farmsum 6.2 x 4.3 x 3.6
Trondheim 6.2 x 4.3 x 2.9

The only difference between the two is that the chamber in Farmsum is 40cm higher plus the extra roof of 30cm. Interestingly the height of the Farmsum tower is roughly the same as the one in Trondheim plus the metal fence. So is the metal fence original or a post-war modification?


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


29 Oct 2010 13:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Jan 2011 13:06
Posts: 398
http://www.flickr.com/photos/estenvik/5158733816/

Rester av tysk antiluftskytsanlegg på Kuhaugen.
Remains of German anti aircraft installation from WW2 in Trondheim, Norway.


13 Mar 2011 5:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF