Flagruko, MarineFlakAbteilung 702, Kuhaugen leir

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Denne stillingen er, i alle fall delvis, omtalt i en tidligere lenke på forumet.
I Skyåsparken som det her er snakk om, stod det 1 stk 2 cm og 1 stk 3,7 eller 4 cm flak (sannsynligvis 4 cm Bofors) samt en 60 cm lyskaster. Den mye omtalte sokkelen var base for en 60 cm lyskaster.
I tillegg stod/står det 2 bunkere til luftvernstillingene, en sannsynlig antennesokkel rett vest for lyskasterstillingen, minst én brakke (aggregat mm) og noen feltmessige nærforsvarsstillinger.
JornN
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Den mye omtalte sokkelen var base for en 60 cm lyskaster.
Nei, den sokkelen er nok ikke bygget for en 60 cm lyskaster. Grunnen til høyden på sokkelen er forankringsboltene. Ingen lyskaster trenger forankringsbolter på denne måten.
Men nå er jo det flere her som sier at den er for en lyskaster, så da spør jeg meg hvorfor dere er kommet fram til det.
Så hvorfor ?
mvh
Paul S.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Paul S. wrote:
Grunnen til høyden på sokkelen er forankringsboltene. Ingen lyskaster trenger forankringsbolter på denne måten.
mvh
Paul S.
Godt poeng du har der Paul, antall bolter ( 20 bolter) er jo også muligens noe litt i overkant mange eller?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Sterk vind? ;)
MVH

Roar Handberg
_________________
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Sterk vind?
HVorfor ikke ? Jeg blåser bort fra denne uansett :-)
mvh
PAul S.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Christian B wrote:Noen meter unna (knausen ved siden av) Står denne.
http://www.kystfort.com/forum/download/ ... p?id=28082

Denne er ett såkaldt landsnettpunkt for kartoppmåling, og har ikke noe med krigen å gjøre.

http://gammel.norgeskart.no/adaptive2/d ... =1&lang=2#
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

xx
Last edited by Natter on 18 Jun 2019 15:00, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TUS
Posts: 14
Joined: 26 Dec 2009 15:03

Jeg skal til Trondhjem i næste uge, og overvejede at spendere en ekstra dag i byen.
Er der nogen der evt har en kontakt til Kuhaugen Leir, og ville det være muligt at få lov at se FL331?
På forhånd tak

Vh Tønnes Schrøder