Bunker på Ringve Botaniske

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Legger ved et bilde jeg knipset i helga tatt på Ringve.
Attachments
Ringve.jpg
Ringve.jpg (164.41 KiB) Viewed 887 times
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

N/t
Attachments
Ringve2.jpg
Ringve2.jpg (205.92 KiB) Viewed 886 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Ja dette er den nederste av ringvernbunkerne rundt stabskvarteret på Ringve gård. Denne ligger like over og litt til siden for en tidligere splintvoll som lå nede ved veien. Den ligger der som bakre skanse for å dekke oppgangen fra Ringve-bukta. Veien nedenfor er en tidligere taxebane som hadde 4 splintvoller og gikk rundt hele området for så å komme inn på rullebanen på enden nær verkstedhallen (REMA). Det var feltmessige ringvernstillinger ved sjøen som man fortsatt kan se rester av fra Sponhuset og vestover. På sletten innenfor skal det ha stått ammo- eller drivstoffskur, tilførselsveien går rett over tomta til Ringve. Denne veien er fra før krigen da Ringve hadde minst 4 andre bygninger i tillegg, som nå er borte.

I tillegg til denne MG-bunkeren finnes en lignende oppe ved urtehagen på østsiden, sammen med en ukjent mindre bunker.
Under parkeringen ligger en rektangulær bunker som har 2 utganger. Den ene gikk ut i en løpegrav som snodde seg fram til en vaktbunker fremme på kanten (i dag terasse). Se link til bilder fra bunkeren under P-plass: http://www.kystfort.com/forum/topic490-15.html
Så ligger det et lite tilfluktsrom foran muren på kafe-/bolighuset, som har nedgang fra kjelleren og nødutgang mot veien. Dette er sammen med bunkeren under parkeringen, Ringves best gjemte bunker.

Så er det 2 sperrebunkere (MG) foran innkjøringen til Ringve (for beskytning av fremmed flybesøk. Disse har da samme oppgave som PAK-bunkeren på haugen mot Ladehammeren.

Og sist men størst: Flyledningsbunkeren/kommandobunkeren på sørvest-hjørnet av Ringve artshage.

Stabshovedkvarteret i Lade Alle 48A har også sin bunker i hagen, og stabskvarteret på Devle gård har 2 ringvernbunkere.

Link til innlegg om Lade: http://www.kystfort.com/forum/topic1081.html

Bunkerne er på kartet angitt med grønn sirkel, stabskvarterene med rød, taxestripe og splintvoller med blått, og brakker med grønn firkant.
Legger også ved et bilde fra Universitetsbilblioteket i Trondheim, som viser løpegrav mellom bunkere på Ringve.
Attachments
Stabskvarterer Lade Alle 4000 m tegn.png
Stabskvarterer Lade Alle 4000 m tegn.png (229.58 KiB) Viewed 835 times
UB 036332.jpg
UB 036332.jpg (90.72 KiB) Viewed 835 times
JornN
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Bare en ting å si. Takk for ny og nyttig informasjon.

Tore
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Mulig jeg har spurt om dette tidligere, men finnes det spor etter Tobruk`er/Ringstände med pansertårn på Lade?
Skal ha vært noen der og dette ser jo ut som et ganske aktuelt område!

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Type Vf 67 f. eks? Jeg regner med at det finnes flere varianter av denne avhengig av hva slags tårn som står på toppen, eller hadde de alle en diameter på åpningen på ca 130 cm?
Jeg vet ikke av noen over bakken som har denne størrelsen pr i dag, de jeg kan komme på er av "standard-typen". I tillegg til de på vestsiden av flyplassen, står det en utvidet variant nede ved Leangenbukta.
Jg vet desverre ikke hva slags bunker det er som står i hagen foran Lade Alle 48A (Rognli) da denne er nedfelt og nedgangen er dekket med treverk. Dette er privat eiendom.
Alle rundt Ringve og Devle er variasjoner på en type med 2 spalter i front, altså en helt annen type ringstand. Som den på bildene over.

Hvis jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha sett nærmere på det nordøstlige hjørnet av flyplassen. På et kart fra 1951 vises det der ett par små konstruksjoner i noen lunde rette størrelse. Der skal det også ha stått en 2 cm Flak 38 Vierling, så det er mulig at den ene av disse er et lite ammolager. Kan selvfølgelig også bare være noen skur, men dette er et interessant område ifm nærforsvar av flyplassen. Desverre er dette området også nedbygd av et nyere forsvarslager.
Litt lengre ut for dette området på nordsiden stod det en serie ammolagre som sikkert også trengte beskyttelse. Ringstanden ved Leangenbukta lå rett ut for disse. Se link til denne og andre av disse ringstandene her: http://www.kystfort.com/forum/topic955.html

Hadde det stått et pansertårn i dette området så ville det ha vært med på å dekke 3 sider av flyplassen, i og med at det står en R612 og 4 tobruk på vestsiden, og 2 sperre-/MG-bunkere ved Ringve på nordsiden.

Hvor har du dine opplysninger fra, og hva forteller de?
Jeg er interessert i alle detaljopplysninger som kan hjelpe på å komplettere bildet av Lade-området. Dette er et spesielt interessant område.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Info kommer fra bruddstykker av byggelister som er snappet opp "rundtomkring".

Er lite her direkte på Lade, men i januar 1943 tildeles Lade 2000 kubikk betong for "Luftnachrichten". Kan ikke være annet en denne store bunkeren!

I 1944 dukker 2 stk "L3a" bunkere for 3,7cm pansertårn opp på et sammendrag av en byggeliste. Regner med dette er Pz35(t) tårn.

Mvh
Erik E
Attachments
Lade betong 1943.JPG
Lade betong 1943.JPG (10.76 KiB) Viewed 729 times
Lade 1944.JPG
Lade 1944.JPG (26.76 KiB) Viewed 729 times
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Sånn appropos, kanskje ikke helt riktig sted å poste dette.. men likevel: Jeg lette litt rundt på kartet på gule sider i Ringve området og så kom jeg over dette store grøntarealet rett syd for botaniske hagen. (se link)

Er dette området vært diskutert før? var oppå der og tittet, ser ut som det har vært et lite fort her! med løpegraver div stillinger etc..!


Link Gulesiderkart

+ at det er påbegynt noen tunneller på nedsiden av området mot øst, ved bebyggelsen.

edit: er det dette området som er: Østmarkhaugen: 5 bunkere, hvorav 4 mannskapsbunkere og ett fjellanlegg ?

paal
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Erik: Interessante notater, jeg legger merke til både Gråkallen og Ilsvika sjøflyhavn på de 2 utdragene. Også 2 Vf61a for bombekaster i Hemne, i tillegg til de 2 jeg kjenner til på Kyrksæterøra.

2 ringstander for pansertårn på Ilsvika var ganske overraskende.
Tanke: Kan disse ha stått blant de bunkerne som befant seg på den lille høyden hvor høyhusene står i dag?
Dette er den samme høyden som det i 1940 (- 1941?) stod en 2 cm Flak-stilling. Denne stillingen har både jeg og Tore E bilde av, men det skulle ha vært interessant hva som befant seg der senere.

Jeg tror nok at de 2 pansertårn-bunkerne på Lade må ha stått nede på flata ved flystripa, muligens på nordøst-enden, men det er jo også kommet opp en del bebyggelse på nordsiden av den gamle flystripa. Ikke minst på en høyde øst for høyden med Devle gård. Der finner man ingen ting i dag fordi det står høyhus der, men jeg undres på om det befant seg noe der før...
Dette nærmer seg også nordøst-hjørnet av flyplassen og ville ha gitt en del oversikt.

2000 kubikk betong for "Luftnachrichten" er jeg enig i må være kommando-/flyledingsbunkeren. Den dekker over 700 kvm og har nok slukt unna såpass mye.

Denne ringstand-typen som står oppført - Lw 3a, har den noe annet nummer også, og hva slags tank-tårn kan ha stått i denne?
Det var jo en del franske tanks/tank-tårn i Norge, så denne type Vf 25 er kanskje nærliggende å vurdere?

paaljt wrote:Sånn appropos, kanskje ikke helt riktig sted å poste dette.. men likevel: Jeg lette litt rundt på kartet på gule sider i Ringve området og så kom jeg over dette store grøntarealet rett syd for botaniske hagen. (se link)

Er dette området vært diskutert før? var oppå der og tittet, ser ut som det har vært et lite fort her! med løpegraver div stillinger etc..!


Link Gulesiderkart

+ at det er påbegynt noen tunneller på nedsiden av området mot øst, ved bebyggelsen.

edit: er det dette området som er: Østmarkhaugen: 5 bunkere, hvorav 4 mannskapsbunkere og ett fjellanlegg ?

paal
Det stemmer - Østmarkhaugen ett lite stykke nordvest for arboretet på Ringve. 12,8 cm Flak-batteri med FuMO 213 ildledningsradar på en lavere haug rett nord for batteriet. Det skal også ha vært en ringstand her og flere brakker på det området som i dag er barnehage.
Dette batteriet ville også ved behov ha hatt en dobbeltrolle som sjømålsbatteri, likt Munkholmen.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg tror nok at de 2 pansertårn-bunkerne på Lade må ha stått nede på flata ved flystripa
Det er en god konklusjon! De fleste pansertårnene kom til Norge i 43-44 nettop med tanke på flyplassforsvar. Hovedsakelig var disse tiltenkt brukt mot fallskjermtropper som evt. ville lande bak kysten og ta eks. flyplasser.
Denne ringstand-typen som står oppført - Lw 3a, har den noe annet nummer også, og hva slags tank-tårn kan ha stått i denne?
Har aldri funnet noen tegning som heter 3a, men er overbevist om at det er for Tjekkiske tårn av typen Pz35(t) og/eller Pz38(t) Rs-xxx er hærens benevnelse så jeg ser ikke bortifra at L3a er en Luftwaffebunker som er "adoptert" fra hæren under nytt nummer?

Har vært på en rekke flyplassanlegg i Norge og har utelukkende sett disse to typene + PzII Flamingo tårn. Franske tårn har jeg utelukkende støtt på i Hærens batterier/støttepunkt.

Kjapp liste fra hukommelsen, med forbehold om feil:
Gardermoen - Pz 35(t)
Rygge - Pz 35(t)
Kjevik - Pz 35(t)
Lista - Pz 38(t) + Pz II Flammingo
Mandal - Pz 35(t) [Ikke bekreftet]
Forus - Pz 38(t) + Pz II Flammingo
Sola- Pz 38(t)
Herdla - Pz 38(t)
Gossen - Pz 38(t)
Ørlandet - Pz 38(t)
Værnes - Pz 38(t)
Lade - ??
Bardufoss - Pz 35(t)

Mvh
Erik E
Attachments
Pansertårn 1944.JPG
Pansertårn 1944.JPG (47.86 KiB) Viewed 676 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg ser du har satt spørsmålstegn ved Lade på lista - betyr det at det nevnte antallet 2 er usikkert?
Gossen hadde vel 6 om jeg har notert meg rett, men hvor mange stod på Værnes og Ørlandet?
Det er også stillet spørsmål ved om det har stått ett pansertårn ved jernbanelinjen mellom Romolslia og Selsbakk her i Trondheim. Dette ville i tilfelle ha vært en del av veisperring syd ved Prøven. Har du noen indikasjon på dette i dine papirer? Eventuelt andre tilsvarende i Trondheimsregionen...

Ellers er Lade ett av områdene av spesiell interesse for meg, så alle detaljopplysninger om det er velkomne.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det er mange spørsmåltegn ja.... Tør ikke si at disse faktisk ble bygget, men basert på faktum at "alle andre" flyplasser hadde, ja så er det rimelig å konkludere med at Lade hadde minst to tårn. Spørsmålstegnet mitt var egentlig pga jeg ikke vet type tårn, Pz 35(t) eller Pz 38(t).

På Gossen oprerer tyske kilder med 7 og 8 tårn, selv har jeg sett seks av dem, men har et kryss på et kart hvor vi aldri har funnet noe så ubekreftet ville jeg sagt 7 tårn på Gossen :-)

For Værnes sin del så er det ihvertfall to steder det er nevnt 5 tårn.
Ørlandet står oppført med 8 tårn på samme lister. Har ikke sett noen av disse selv, men det virker som om 6 er bygget først, så to etterpå(?)

Utover flyplassanlegg er det dessverre ikke nevnt flere tårn i det heletatt...

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Trondheim”