Radiomaster på Tyholt

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Hei

Fant i jubileumsboken til Marinteknikk på tyholt et bilde over radiomastene som stod på tyholt. bidet er fra 1940 tallet. Var disse tyske?

fundamentene til mastene (hvertfall den ene) og støttene sees tydelig i dag.

Forøvrig ser det ut som det er noen stillinger, muligens flak? til venste i bildet der hvor barnehagen ligger i dag (ca)

Boken skriver for øvrig: "Representanter for den tyske krigsmarine og tysk skipsbygging hadde i 1943 funnet ut at SMT (skipsmodelltanken) så dårlig bemannet og utstyrt at bygningen fra 1943 ble brukt til matlager, bolig skole og radiostasjon."
Attachments
Bilde scannet fra bok
Bilde scannet fra bok
Untitled.jpg (109.8 KiB) Viewed 253 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Mastene er nok førkrigs - de kan sees på eldre bilder også, men stasjonen ble selvfølgelig kontrollert av tyskerne.
Tysk(?) radiostasjon i lokalene til modellskipstanken er interessant, det har jeg ingen opplysninger om.
Man kan i dag finne i alle fall 4 kabelfester etter disse mastene, men ikke selve fundamentene vel?
På den haugen hvor Tyholt gård tidligere lå (barnehagetomta), stod det under krigen ett par 3,7 cm Flak med tilhørende bunkere. Så vidt jeg vet så er ikke noe av dette lengre å finne, men jeg er litt nyskjerrig på om noe kan ligge igjen under en av jordhaugene der oppe.

Bildet er forøvrig fra Universitetsbibliotekets Fjellanger Widerøe-arkiv.
JornN
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Aha, det var det jeg tenkte at de var førkrigs. Ang fundamentet kan man se det her midt i bildet, ved enden av parkeringsplassen.

Var rundt omkring i barnehageområdet og tittet, og du har rett, alle spor er slettet med bebyggelse og jord..

Eneste jeg fant var en veldig "Flak diameter" stor grop i någenlunde fast fjell i barnehagen. Det er kanskje eneste spor.

Skal sjekke litt ang tyskradiostasjon her på MTS.

paal
Post Reply

Return to “Trondheim”