bunker ved befals skolen

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hei.jeg er nytt medlem fra trondheim. har alltid vært innterisert i gamle bunkere.og endelig funnet dere hehe. en bunker dere ikke vet om,og som jeg ikke har funnet info om,ligger rett ved befalsskolen. grunnen til at jeg vet om denne,er at den ble åpnet på midten av 80tallet. liten ramp som jeg var så måtte jeg selvsagt ned på kveldstid å se på dene siden vi ikke visste at den var der. jeg var ganske ung den gangen.men jeg husker veldig godt hvordan den var.slik jeg kan fortstå var dette en sambandsbunker av noe slag.det finnes fortsatt masse sambandsutstyr der nede.bunkeren var tilnærmet komplett.med sambandsutstyr og en del innventar.jeg vet at denne ikke er åpnet siden sist.da jeg er født og oppvokst.samt har bodd i dette området så og si hele livet. ville bare si ifra .på bildet ser dere asfaltflata. rett foran den er det en klynge med trær. der ligger bunkeren. det ligger ca 40 cm med jord over inngangen.inngangen er ca en halvmeter ifra det ytterste høyre treet sett ut mot hoved veien.og rett ved den lille veien som går inn mot plata aner ikke hvordan jeg skal tegne på dette.så håper dere skjønner forklaringen..
http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps ... Factor=1.5
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Du sier at den ble åpnet på 80-tallet. Av hvem, og tror du ikke utstyret som var der ble fjernet dengang?
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

En interessant opplysning.
Har også mine tvil at "viktig" utstyr ligger igjen der, at en del interiør kan stå igjen er ikke umulig.

Området som er avbildet her, lå midt i ett tyskkontrollert leirområde under krigen ifølge det jeg har forstått utifra gamle bilder tatt etter krigen :)

Men såvidt jeg kan erindre, så lå kommunikasjonbunkeren, under det som engang var Forsvarets-musikkkorps sin brakke, altså mye nærmere festningsbygget..

Men ta kontakt om du føler for å vise mere nøyaktig hvor du mener inngangen skal være, så kan vi ta en titt :)

Velkommen til forumet forresten :)
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hvem som åpnet den skal jeg ikke gjette meg til.. det aner jeg ikke. jeg var ikke mer enn 11-12 år den gangen.at det ligger"viktig utstyr igjen skal jeg ikke påstå.men at de har fjernet det som var igjen der tviler jeg på. bunkersen var åpen kun 2-3 dager.før de lukket igjen og lå jord over. så jeg skal ikke påstå noe om hva som er fjernet eller noe. men at den ligger der er det ikke tvil om. mulig det er noe annet enn en sambandsbunker.men utifra hva som var der var det kun radioutstyr og slikt.,samt innventar da selvsagt(stoler osv.)noe som jeg tolker som en sambandsbunker. jeg kan gjerne påvise hvor den ligger hvis det er innteresse for det. .tviler det er så mange som vet om den ,og synes det er viktig å vite om de fleste.derfor jeg ville gi et lite bidrag her :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Mikke og velkommen til forumet for kystfort og bunkere. Spennende det du har å fortelle og jeg kjenner selv hvor spennende det var å være 11-12 år å gå tyske bunkere og tuneller.

Har selv ikke mye oversikt over Trondheim, men det er bra det kommer flere etterhvert som har litt erfaringer fra bunkere før de ble fylt over. Hadde jeg ikke sittet på ørland hadde jeg vel kjørt meg en tur ganske så kjapt. Håper dere finner noe bunkerrester, om ikke så er det mye annet å finne i Trondheim og omeng.

Erik H
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

takk takk. noen bunkere har jeg da fått med meg. :) mener at jeg husker sånn ca hvor inngangen lå/ligger oppe på kuhaugen også.den som er murt igjen.skal ta en tur å sjekke en kveld. men noe jeg har lurt på sånn for å spore helt av. er det noen som vet hva bunkeren oppå på høyden av byås senteret var til? ren observasjonspost eller hva? var oppe på den igår,ligger bare en bunker igjen der.men man kan tydelig se at det har vært noe annet der også grunnet fordypningen i bakken.. har null info om den der oppe selv.så hadde vært hyggelig visst noen visste det..
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Da fikk vi tatt oss en tur og tittet på den aktuelle plassen, og det ligger nok en bunker der som er overgravd, og vil tro at den er omtrent 8m lang, bredde er litt usikkert.
Ellers så er Mikke ett hyggelig tilskudd til Trondheimsgruppa, med god info om området omkring bakklandet og festningen :)

Noen andre her sitter med endel info om bunkeren ovenfor Byåsen butikksenter, som kan utdype det mere enn meg. Men om jeg ikke tar feil, så er det en reserverkommando for Flak, om Flakgruko'n på Luftkrigsskolen skulle bli satt ut av spill

Tråden kan kanskje flyttes til Trondheim??
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Til mikke:
Når det gjelder sletta ved Kristiansten så vil jeg tro det muligens dreier seg om en bunker som var en del av sokkelen på en av brakkene som stod der.
Nå har ikke jeg oversikt over hva de enkelte brakkene ble brukt til, men radiomastene stod i hvert fall lengre oppe mot haugen bak den bygningen som forsvarets musikkorps bruker.
Jeg regner da med at du ikke snakker om et fjellanlegg som nok finnes under parkeringsplassen til festningen. Inngang fra øst, altså mot sletta.

Høyden bak Byåsen Butikksenter heter Blyberget og der oppe fantes Ugruko for marineflak Trondheim vest. Bygningen er borte og den bunkeren som står igjen er muligens en ammobunker for det flak-tårnet som stod rett foran. Soklene til dette er der fortsatt.
Ellers kan det lønne seg å kikke litt gjennom de strengene som er lagt ut i fra før, som denne:
http://www.kystfort.com/forum/topic1209.html
Der finner du omtale av Kuhaugen/Blyberget.
JornN
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Så fjellanlegget som har inngang og nødutgang nede i duedalen(?) rett nedenfor festningen, er tilknyttet radiomastene som stod rett bak musikkorpsbygget?

Står en gammel antenne ovenfor inngangen mot veien som går mot festningen. Ser ut som fjellanlegget er i bruk av en eller annen klubb. Hadde vært gøy å fått lov å titte i anlegget!

kart

inngang er der hvor det går en vei inn i trærene..


Lurer også på hva det lille huset (som ser ut som et brønnhus) rett bak musikkorpsbygget er til.. kanskje en nødutgang..?

kart
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hei jørn neida det er slettes ikke fjellanlegget jeg snakker om.det ligger veldig nært veien faktisk.ikke i nærheten av bygninger i det hele tatt.hvis christian har en del mer kunnskap om å tegne på bildet jeg lastet opp.så kan han evnt vise deg..:)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Jeg må poengtere at jeg ikke snakker om tilfluktsrommet i Duedalen.
Som jeg sier så finnes det sannsynligvis et fjellanlegg "under parkeringen" ved inngangen til Kristiansten festning, altså ØST for festningen mot sletta.
Dvs mot Rosenborg-siden.
Dette er rimelig ukjent, men jeg har opplysningen fra en tidligere anleggsingeniør som har utført arbeid der med et litt spesielt resultat.
Det er også indikasjoner på dette fra et gammelt flyfoto over området.
Inngangene er selvfølgelig fylt igjen.
JornN
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

da er jeg med. skal ikke verken bekrefte eller avkrefte det.men denne bunkersen var liten.hvis man skal sammenligne med et fjellanlegg. men det kan selvsagt være i forbindelse med dette.har prøvd å merke av stedet på kartet nå istedet.siden jeg ikke klarer å lagre bildet og tegne på det. tror jeg har en formening om hvor han du kjenner har vært og gravd.siden det var en del graving der på 90 tallet.setter en rød prikk der jeg mener det du mener kan være.
her ligger den jeg mener
http://www.gulesider.no/kart/index.c?ma ... 8137112596
og her vet jeg det har vært gravd noe.men usikker på om det er her du mener?
http://www.gulesider.no/kart/map.c?mark ... &scrollY=0
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei har funnet en regelbau 622 på lade ,kanskje ikke sååå interesant, men ved siden av under gress og torv ligger det en betong konstruksjon som er ca. 25 meter lang og ca. 8meter bred .ved enden er det et betong lokk av lignende type som jeg har funnet tidligere som har vist seg å være nødutgang. i r 612 er det ventilasjons rør som går samma vei som den andre bunkeren .på meg virker det som om begge bunkere er sammenføyd noe å se nærmere på PDT_Armataz_01_18
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hvor på lade er dette?
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

ladehammeren v sleipnes ,heimstadveien
Post Reply

Return to “Trondheim”