SES wrote:
Hej,
Der er noget der ikke stemmer. Jf teksten skulle bunkeren have en etage under og en over jorden og være 31 x 12 m, det passer ikke med billedet.
DFMZ Drontheim betjente F.FüH 4, der havde GefStd her:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... h%20NW.htmmen den viste bunker er for lille til også at huse en FMZ.
SES
Hvorfor passer ikke det med bildet? Nå er det i alle fall slik at bunkeren ER ca 30 x 12 m, og det vet jeg siden jeg har skrittet den opp selv. Jeg mangler sikkert litt på det lengste målet siden det er lettest å få inn feil med større avstander.
Bunkeren har også en etasje under bakken og ytterveggene er 1,1 m tykke.
Jeg synes det skulle passe bra med beskrivelsen...
Ellers er det litt merkelig at bunkeren skulle betjene Fligerführer på Lade spesielt, siden leiren som lå tett inntil var en marineleir med Seekommandant Drontheim som øverste befal.
I den andre lenken om Ladehammeren nevnt lengre oppe i denne, så har jeg merket inn en radiostasjon som lå ved Sleipnes vei. Man skulle tro at denne var sendestasjon for flyplassen/Fliegerführer.
Men nå betjente kanskje denne FMZ flere brukere, jeg har ikke satt meg inn i den tekniske siden her, men i alle fall var den som nevnt koblet opp mot sambandsanleggene på både Steinan og Tyholt (Dr. Sands vei).
Når det gjelder Fliegerführer på Lade, så eksisterer det motsetninger i kildene om det var Fliegerfüher 4 eller 5 som hadde sete på Lade på slutten av krigen. Jeg legger med en oversikt fra og med Fliegerführer Nord West for å gi best mulig innsikt i hva jeg snakker om.
Tall bak klamme ( eks: (1 ) henviser til kilde angitt etter teksten.
Fliegerführer Nord (West)
Kilde 1: Dannet 12.41 i Trondheim (Lade) fra deler av Stab/Fliegerführer Nord Tidsrom: 12.41 - 6.44 (1
Trolig kjent som Fliegerführer Nordmeer, mellom 3.44 og 6.44 (1
Kilde 2: 12.41 - 10.3.44 i Sør-Norge (2
Kilde 3: 4.42 - 3.44 på Kjeller. FPnr: 42694 (3
Fliegerführer Nord (West) blir omdøpt til Fliegerführer 4:
Kilde 1: Omdøpt til Fliegerführer 4 i 6.44; 6.44 - 5.45 på Kjeller (1
Kilde 2: Fliegerführer 4, 20.04.44 - 09.05.45 på Lade (2
Fliegerführer Nordmeer (se under Fliegerführer Nord West)
10.03.44 - 20.04.44 (2
3.44 - 6.44 (1
Fliegerführer Lofoten (se under Fliegerführer 5)
3.44 - 7.44 på Lade med FPnr. 31717 (3
Omdøpes til Fl.Fü. 5 i 6.44 etter opplysning av (1, og feltpostnummeret stemmer overens.
Det hersker videre uoverenstemmelse i kilder angående hvilken Fliegerführer som virker på Lade resten av krigen:
Fliegerführer 4
6.44 - 5.45 på Kjeller (1
20.04.44 - 09.05.45 på Lade (2
7.44 - 5.45 i Trondheim (Lade) med FPnr: 42694 (3
Fliegerführer 5
7.44 - 12.44 på Bardufoss med FPnr: 31717 (3
Dannet 6.44 i Trondheim (Lade) fra Fliegerführer Lofoten (1
Tidsrom: 6.44 - 5.45
(1: Michael Holm;
www.ww2.dk/air
(2: Hafsten, Larsstuvold, Olsen, Stenersen: ”Flyalarm”
(3: Erik Lørdahl: Tyske militære avd. og feltpostnumre tilknyttet Norge 1940 - 1945
Så her hersker det grobunn til forvirring. Michael Holm skal så vidt jeg vet ha basert seg på tyske papirer, på den annen side så skulle ikke feltposten med sine numre komme frem hvis de var feil.
Her trengs avklaring.
Ellers kjenner jeg bunkeren på Lade svært godt og har normalt ikke noe problem med å få tilgang til den.
Bunkeren ble aldrig 100% ferdig siden gassdørene aldrig ble montert. Jeg regner med at byggingen ble planlagt/startet ifm opprettelsen av ny Fliegerführer.
Regner med at dette er den eneste som eksisterer av denne typen regelbau - sannsynligvis en L49? (490-serie). Men hvilken?
Egentlig et emne for en ny streng.