Minnesmerke på Øvre Rotvoll

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
annkhyb
Posts: 1
Joined: 28 May 2008 1:25
Location: Trondheim

Hei.
Var ute for å ta noen bilder her om dagen og "snublet" over litt lokalhistorie. Det var på Øvre Rotvoll, ved siden av den store gården i Ranheimsveien. Legger ved kart. Kan noen fortelle meg litt om disse "minnesteinene" som det var skiltet til?
Har kost meg med mye godt lesestoff her inne på forumet, selv om det meste går langt over min kunnskap og fatteevne :)
Attachments
Øvre Rotvoll.jpg
Øvre Rotvoll.jpg (541.17 KiB) Viewed 219 times
72302DA12C6E8001.gif
72302DA12C6E8001.gif (41.2 KiB) Viewed 219 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Her påbegynte tyskerne byggingen av et tungt luftvernbatteri. Kalibret på kanonene skulle være 12,8 cm, men de ble aldrig montert. Krigen sluttet midt i byggingen og dermed stod det igjen et par brakker, skytestillinger utsprengt/gravd ut i bakken, 4 kanonsokler i betong og en del påbegynte fjellanlegg/huler.
I tillegg stod det en lyskaster oppe på platået, noen brakker der Gaute fabrikker holdt til og en fangeleir på jordet nedenfor veien - langs alléen mot Rotvoll.
Minnesmerket på sørsiden av haugen sier noe slikt som: "Her ligger 30 sovjetrussere og 13 Jugoslaver...".
Dette stemmer selvfølgelig ikke lengre da de er flyttet til sine respektive gravlunder/kirkegårder på Lademoen og Moholt.
Haugen heter forøvrig St. Hans-haugen.
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”