tysk fly over trondheim

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har fått et bilde som viser et tysk fly over trondheim. Er ikke sikker på hvilket fly det er, men det ser ut som det er på vei til landing på Lade. Vi ser folkets hus på høyresiden.. og bakke bru var vel ikke laget på den tiden?

Erik H
Attachments
fly_trondheim2.jpg
fly_trondheim2.jpg (71.89 KiB) Viewed 661 times
fly_trondheim1.jpg
fly_trondheim1.jpg (28.29 KiB) Viewed 661 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tviler på at det skal lande på Lade, siden det ser ut som et Dornier 26 sjøfly! Uansett er det en ganske sjelden fugl :D
Bildet er nok tatt i tiden rundt felttoget i Norge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_26
Mvh
Tormod
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvis det er et sjøfly så trur jeg også den ikke skal til lade, men stemmer det ikke med retningen Lade?

E
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Du er sikker på at det ikke er sentralstasjonen vi ser i bakgrunnen der da?

Edit: Tatt nedover Nordre gate ev.?
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ser ut som sentralstasjonen ja, mener man kan skimte det ene lagerbygget i forkant, mog med kanalen foran der igjen.. er vel på vei til å lande i ila da tenker jeg. retningen stemmer da iallefall.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tommy har rett. Trodde dere trøndere var bedre kjent i egen by enn som så... :D
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Bildet er tatt seint april eller tidlig mai 1940.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tarjei wrote:Tommy har rett. Trodde dere trøndere var bedre kjent i egen by enn som så... :D
Nå skal det jo sies at jeg bodde iallefall de første 14 årene av livet i Trondheimsområdet + gikk videregående på Trondheim katedralskole, så helt ukjent i Trondheim er jeg jo ikke PDT_Armataz_01_18
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

en gang en trønder, alltid en trønder. slik er det jo bare ;)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg kjører fremdeles med gps rundt i byen... men nå ser jeg at rhandber har rett. (ble så opphengt i folkets hus). Tøft bilde da!

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det er korrekt som Stutzpunkt hevder lengre oppe en Do 26 (Do 26V), og som er fotografert fra et ståsted nederst i Nordre gt.
Tidsrommet oppgitt av Tore E og Stutzpunkt er nok også korrekt.
Flytypen ble brukt av KGrzbV 108 (KampfGruppe zur besonderes Verwendung 108) under X. Fliegerkorps i løpet av invasjonstiden, frem til et stykke inn i juni. I løpet av 4.40 - 6.40 hadde gruppen hovedbase i Bergen. Deretter ble gruppen underlagt 5. Luftflotte med base ved Oslo, og de skiftet flytyper.

Stab/KüFlGr 406 fløy også Do 26, men dette var ikke før i fra okt 1940, og selv om 1./406, 2./406 og 3./406 var stasjonert i Norge i 1940, så kom aldrig staben hit. 1-3./406 fløy Do 18, fra mai 1940.

Selv om KGrzbV 108 hadde hovedbase i Bergen, så fløy de tropper og utstyr til Narvik og de hadde mellomlandinger og liggetid både ved Ilsvika og på Hommelvik, nær jernbanen.
Det finnes bilder av Do 26 på Hommelvik og jeg mener jeg har sett bilde av den på Trondheim red også.

Her er et bilde av en modell sakset fra hyperscale.com:
Attachments
Mach 2 modell av Do 26 fra hyperscale.JPG
Mach 2 modell av Do 26 fra hyperscale.JPG (48.45 KiB) Viewed 512 times
JornN
RasmusTerne

Hei.
Kanskje samme flyet som landet i Sildvik utenfor Narvik 26.mai 1940 med forsyninger til de omringede tyske troppene?
Sigfred R.
Attachments
Foto: Krigsminnemuseet, Narvik.<br />Kilde: Fjellkrigen 1940.
Foto: Krigsminnemuseet, Narvik.
Kilde: Fjellkrigen 1940.
DO 26 .jpg (113.73 KiB) Viewed 502 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det er fullt mulig, det er en stor sjanse for at det er ett av de tre ex Lufthansa-flyene, i den perioden. Det er bare så vanskelig å si ut i fra utsnittet av bildet.
P5+AH som du har gjengitt bilde av, var opprinnelig D-AGNT Seeadler, og dens skjebne er presentert av Kjell Sørensen her:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/sildvik.html

Modellen i 1/72 skala fra Mach2, kan gjengis som enten P5+DH (selv om box-art sier P5+DF), eller D-AWDS Seefalke fra Lufthansa.
JornN
vegar
Posts: 3
Joined: 14 Mar 2010 18:43

Når det snakkes om sjøfly , så hadde jo tyskerene nokk så mange fly liggende nede i ila. jeg og andre kjenniger har dykket mye i området og funnet en del av innteresse .

noen som kansje sitter på bilder /vet hvor det er mulig å få tak i bilder over ila under krigen ?

Ligger med noen bilder fra siste "tokt" på et "He 115" fly i ila . beklager kvaliteten pga dårlig sikt , mangel på lys og en smule dybderus PDT_Armataz_01_36
Attachments
luftwaffer logo på en av vingene
luftwaffer logo på en av vingene
Lite bilde vinge logo He 115 ila2.jpg (59.6 KiB) Viewed 362 times
en av di to motorene på flyet
en av di to motorene på flyet
Lite bilde motor He 115 ila 2.jpg (120.61 KiB) Viewed 362 times
controller i copit
controller i copit
Lite bilde gasskontroll He 115 ila.jpg (73.73 KiB) Viewed 362 times
rester av copit
rester av copit
Lite bilde front He 115 ila.jpg (82.52 KiB) Viewed 362 times
Liker alt som har med krigshistorie under og over vann
Obelix
Posts: 7
Joined: 03 Sep 2010 21:35

Kan erindre om at min beste far snakket om en sjøfly havn i Ila ja... Han snakket også om at "flybåten" som tyskerne hadde (er det dette flyet vi ser bilde av?), ble demontert på havnen i trondheim å alle deler ble skrevet ned før montering før flyet ble flydd ut å senket på utsiden av munkholmen i forhold til å stå på byåsen, jeg ser flere referanser til dette flyet mellom munkholmen å byen på mange sjø kart...

Er det noen som kan bekrefte eller av krefte denne historien?

Beklager var ikke meninga å "kuppe"tråden men jeg kom til å tenke på denne historien når vi snakket om dette...
Post Reply

Return to “Trondheim”