bunkere mellom Ila og Trolla

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Har hørt at det skal hvere noen bunkere mellom Ila og Trolla.
Husker fra jeg var liten at vi lekte krig mellom der i en mur. Husker ikke helt hvor den ligger men skal ta meg en tur i løpet av noen uker for å se om muren står der, synes jeg husker at det var et tysk merke på muren også, men det er ikke sikkert.


:D
Bestandig i farten
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

den er nok revet hvis det er den ved veien du mener.er bare ett steinbrudd der nå,men du kan derimot stikke opp veien rett før tankanlegget,der ligger det noen bunkers iallefall :)
mvh Atle M
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Atle M wrote:den er nok revet hvis det er den ved veien du mener.er bare ett steinbrudd der nå,men du kan derimot stikke opp veien rett før tankanlegget,der ligger det noen bunkers iallefall :)
Takk for opplysningen.

Jeg er en gammel Ilaramp. Har ikke hvert mellom Ila å Trolla på ca. 20 år.
Bestandig i farten
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

hehe skjønner hva du mener :) er fra trondheim selv men har bodd på sotra (ett lite stykke fra fjell festning) i 10 år nå. den muren du snakker om lurer jeg på var før,måtte ha vært ett stort bygg.i tillegg er det rester av ett stort bygg helt oppe på toppen der veien går opp
mvh Atle M
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det er en god del å finne mellom Ilsvika og Trolla. Legger ved et lite kart med markeringer. Det er fullt mulig jeg mangler noen opplysninger her enda, men det bør være et godt utgangspunkt. Jeg skal forøvrig utover en liten runde for å ettersjekke et par steder snarlig. Det er fullt mulig å slå seg sammen for en tur. Ta en liten titt på vedlegget og gi gjerne en tilbakemelding.

JN
Attachments
Trolla-Ilsvika m inntegninger.jpg
Trolla-Ilsvika m inntegninger.jpg (204.42 KiB) Viewed 1257 times
JornN
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Dette hjalp meg veldig mye.
Det er nok MG-bunkern i Ilsvika jeg har hvert mest i. Har hvert på alle plassene helt til tankene. men jeg mener det er en på øversiden av veien mellom Ilsvika og tankene, ikke den rett opp av ilsvika. Men det er jo noen år siden så jeg kan godt ta feil.
Bestandig i farten
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Kan det være at du tenker på en vakt-/MG-bunker som lå i veikanten på venstre side (på tur utover) rett ved det punktet som jeg har merket mastsokkel/hule/MG-pos? Denne ble revet for noen år siden og jeg tok den derfor ikke med i oversikten. Det skal også være berginnslag/tufter oppe i terrenget sett fra dette stedet, men jeg har ennå ikke gått dette etter i sømmene og vet ikke i øyeblikket nøyaktig hva som finnes der. Det er mulig at det også er lite å finne etter vakttårnet oppe på åsen.
JornN
JornN
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Legger ved et par bilder fra området der hvor russerleiren var.
"Gulasjkanonen" ligger der fortsatt.

Kjell
Attachments
Trolla-03.jpg
Trolla-03.jpg (89.21 KiB) Viewed 1170 times
Trolla-01.jpg
Trolla-01.jpg (79.37 KiB) Viewed 1170 times
Gulasjkanon.jpg
Gulasjkanon.jpg (85.46 KiB) Viewed 1170 times
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Hei igjen
Kan det være at du tenker på en vakt-/MG-bunker som lå i veikanten på venstre side (på tur utover) rett ved det punktet som jeg har merket mastsokkel/hule/MG-pos? Denne ble revet for noen år siden og jeg tok den derfor ikke med i oversikten. Det skal også være berginnslag/tufter oppe i terrenget sett fra dette stedet, men jeg har ennå ikke gått dette etter i sømmene og vet ikke i øyeblikket nøyaktig hva som finnes der. Det er mulig at det også er lite å finne etter vakttårnet oppe på åsen.
JornN
Hadde en runde idag der oppe i skogen for å se litt nærmere på det som jeg fant ut var 2 huler med 2 ut/innganger hver,altså 4 hull i berget.
Begge er formet som en U med ett større rom midt på.
Tok ikke turen lenger opp i terrenget da jeg og sønnen på 3 år var litt dårlig skodd,så om det er mere å finne der er usikkert.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det som er spørsmålet, er om dette er rester etter de gamle Killingdal gruver, eller om det kan være tyske innslag. Gamle gruveinnslag ble gjerne brukt av tyskerne til lagre. Det har vi eksempler på oppe i Vestoppfarten og ute på Østmarkneset.
Oppe på toppen av Skardhaugen kan man forøvrig fortsatt så vidt se restene etter fundamentene til tårnet, samt ett par skyttergraver.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Hei
Det som er spørsmålet, er om dette er rester etter de gamle Killingdal gruver, eller om det kan være tyske innslag. Gamle gruveinnslag ble gjerne brukt av tyskerne til lagre. Det har vi eksempler på oppe i Vestoppfarten og ute på Østmarkneset.
Oppe på toppen av Skardhaugen kan man forøvrig fortsatt så vidt se restene etter fundamentene til tårnet, samt ett par skyttergraver.
Nå er ikke jeg noen gruve ekspert:)
Hulene er ikke så voldsomt dype ,men det som jeg la merke til er at liksom "midten" var veldig firkanta og nærmest konstruert for kasser.
Det var også laget noen slags døråpninger som var støpt opp med murstein.
Ligger jo også nære andre tyske stillinger så mulig disse ble brukt som ammo ,utstyyrsbunkere.??
Blir jo en masse spekulasjoner når man ikke har fastsatt dokumentasjon,MEN spennende er det!!
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hei jørn. titter på kartet ditt,og hvis du hadde flyttet spørsmål tegnet ca 2 cm lenger mot venstre hvil du påtreffe en del små innslag som ser ut som midlertidig beskyttelse /ly i terrenget.disse er stein stablet i rund sirkel ca 1.5meter høy.og vil regne med ca 2meter bred .mulig det er dette du har ment også. den lille veien som går forbi der hvor russerleiren lå.følger man den til enden.så kommer man til en stor flate.hva som har ligget der har jeg ingen anelse om.men på høyre side når man kommer inn på flaten er det laget en mur .dette ser man hvis man går ut på kanten av platen.da ser man at fundamentet på kanten der er stablet stein rundt hele plata.dvs ca 15 meter i lengde.og var vel en ca 4-5meter andre veien. har du noen anelse om hva det er? mulig det har vært avlastingsplass til noe.eller evnt ligget et småbruk der inne. siden det går vei helt fram til den plata /flaten jeg mener.håper på noe innspill. jeg glemte desverre kameraet når vi var der.men skal huske på det nå i løpet av helga.når jeg skal opp en tur dit igjen
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har nettopp vært en liten tur inn i dette området.
Den store flaten du nevner har vært en fotballbane for Trolla IL. For at den skal være steinsatt på den måten, så regner jeg med en viss alder. Ingen har drevet med slikt i de siste årtiene etter at anleggsmaskiner ble så vanlige.
På veien dit finner man en steinmur etter et gammelt sommerfjøs eller løe like ved veien på nedsiden.
Har vært litt i tvil om russerleiren lå så langt opp eller om den lå nede mot bunkerne/restene ved riksveien.
Har ikke funnet rester så langt opp ennå.
Jeg trenger en nøyaktigere stedsangivelse på det du nevner for å få tatt en titt på det.
JornN
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hvis du h ar tid en dag kan jeg vise deg hvor jeg fant restene jeg mener iallefall. litt lenger ut i trolla. på vei mot flakk er det også rester etter enten en taubane.eller bro.. samt huset på nedsiden av dette har en svært merkelig sokkel. huset ligger svært nær sjøen. og sokkelen ser ut som en åpning som er murt igjen.ned delen av sokkelen er en skikkelig murkladd .firkant fra siden.har lurt litt på denne.men har ikke kommet nært nok huset for å evnt fastslå noe.noe du vet om? er et gult hus på venstre side utover.. rett ved strandlinjen før flakk..og det liger faktisk rester etter en bil fra krigen ved sjøen hehe fant den under en fisketur for noen år siden. er kun merket med rammenr og litt av framvangen igjen.men det er snakk om en opel fra 37.og disse var jo kjent under krigen .
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Send en PM-mail med mail-adresse/tlf-nummer så kan det ordnes nærmest når som helst.
Hvis det er andre som er interessert i å være med og fingå, så ta likeså kontakt.
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”