Lett krysser Köln i Fættenfjord?

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
SteinG
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2011 8:58
Location: Kongsberg

Se på vedlagte bilde av en lett tysk krysser
De to aktre tårnene ikke på linje
To skorsteiner
Altså KAN det bare være Köln (Nürnberg og Leipzig har 1 skorstein og tårnene på senterlinja. De andre to K-krysserne ble senket 10 april 1940).

Link til original: http://www.gearthhacks.com/downloads/re ... file=34392

Altså fra Google Earth Hacks som legger gamle bilder inn i terrenget slik det er på sattelitt i dag.
Dette viser helt klart Köln på ankringsplassen til Tirpitz.
Det er bare det at jeg har ganske mye info om dette skipet, men ingenting tilsier at Köln var her i det hele tatt! I 1942 var skipet i Norge, i Oslofjorden, samt på minelegging langs "kysten" (i følge mine kilder).

Teksten som følger på nettsida er:
RAF reconnaissance photo showing Köln moored in the Fætten Fjord northeast of Trondheim, Norway, 19 Jul 1942.

Köln was a German light cruiser prior to and during World War II, one of three K-Class cruisers named after cities starting with the letter K. This ship was named after the city of Köln (Cologne). The others in her class were the Königsberg and the Karlsruhe. The K-class ...

Noe som vet noe om dette?
Attachments
Fra nettadressen. Klikk på koblingen over for mer info
Fra nettadressen. Klikk på koblingen over for mer info
Köln i Fættenfjord 19 jul 1942.jpg (91.91 KiB) Viewed 205 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SteinG wrote: Det er bare det at jeg har ganske mye info om dette skipet, men ingenting tilsier at Köln var her i det hele tatt! I 1942 var skipet i Norge, i Oslofjorden, samt på minelegging langs "kysten" (i følge mine kilder).

Teksten som følger på nettsida er:
RAF reconnaissance photo showing Köln moored in the Fætten Fjord northeast of Trondheim, Norway, 19 Jul 1942.

Noe som vet noe om dette?
Köln gikk fra Oslo 13 juli 1942 med kurs for Narvik (Bogen) hvor den ankom 6. august. Gikk videre til Altafjorden i september.
Så et kort opphold i Fættenfjorden i perioden er ikke umulig.
JEF
SteinG
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2011 8:58
Location: Kongsberg

Virker kanskje rimelig det. Tirpitz var vel nordpå på dette tidspunkt etter PQ17-affæren, så denne fortøyningsplassen var ledig.

Det er ut som om det er lagt mye arbeid i å kamuflere skipet, noe som tyder på et noe lengre opphold.

Noen som vet mer?
Post Reply

Return to “Trondheim”