Flak abt 823 - Trondheim og Hommelvik Her Kuhaugen

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Kanskje et av de flotteste bildene som finnes fra denne enheten.
Høyst sannsynlig er det tatt fra Kuhaugen, med enden av Lade flyplass i bakgrunnen. Bildet er tatt enten sommeren 1940 eller 1941
Attachments
flakabt.823.jpg
flakabt.823.jpg (72.21 KiB) Viewed 660 times
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Fortsetter tråden til JornN her jeg for å ikke ødelegge tråden om Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32, og for å holde info om Kuhaugen litt samlet :)

Bildet som er postet ovenfor stiller jeg meg litt skeptisk til er ifra Kuhaugen, pga at terrenget rett bak virker for flatt, og at man får en for stor forhøyning der Lade blir oppgitt som sted. Men dette kan jeg ikke si for sikkert, men skal ta en utskrift av bildet en dag, og se om jeg kan kjenne igjen topografien utifra forskjellige steder omkring på Persaunet PDT_Armataz_01_20

Er født og oppvokst på stedet, og har omtrent saumfart alt av hager, og hele området som liten, og har ettpar bunkere som pr idag ikke eksisterer, men husker beliggenheten godt, men som sikkert kan hjelpe til å gi ett helhetsinntrykk :)
Begge bunkerne husker jeg å være noenlunde små, mest sannsynlig nærforsvar, utseendemessig må jeg nesten forhøre meg med en kompis av meg, og se om vi husker omtrent hvordan dem var utseendemessig :)

Bunker 1: Lå i Rønningsveien 32, der er det pr idag bygd garasjen over den, og vet ikke om den ble destruert, eller bare fylt igjen.
Bunker 2: Lå midtimellom Skyåsveien, og Ole Solbergsvei, ukjent hva som har skjedd med den, men har fått høre at den har blitt fylt igjen den også.
Om dette er ukjent for dere som kartlegger beliggenhet av bunkere, så kan jeg plotte dem rimelig nøyaktig på satelittkart om ønskelig :)

En som jeg er usikker på er en "nedgang" som lå under Saxenborg barnehage, om noen har kjennskap til den så hadde det vært interessant :)

Men tilbake til Kuhaugen, og da ute på "utsiktspunktet" nede i berget under, finnes det en inngang, fant den på midten av 80tallet, da var den igjenmurt i senere tid (leca) var der ved 2 anledninger i ung alder, og har forsøkt å finne den igjen for noen år tilbake uten å lyktes. Tviler egentlig at den er inngang til noe stort noe, men den ligger som jeg husker meget utilgjengelig til, og synes det er merkelig at noen har tatt seg bryet og frakte leca dit, og murt igjen.

Christian
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg har lurt litt på om stillingen på bildet over kan ha stått på østsiden av leirområdet til Luftkrigsskolen, nær der bassenget lå. I dag står det et nytt idrettsbygg på stedet. Dette er lavere og litt mer i bakkant av Kuhaugen og kan muligens gi mere forklaring til bakgrunnen, bl a at vi ser bare det jeg tror er østenden av flystripa.
De bunkerene du nevner kan høres ut som nærforsvarsbunkere til leirene på Kuhaugen og Persaune. Det var ikke bare den kjente Persaune marineleir som lå her, langs Persauneveien nedover og mot det området bunkerene lå i, var det også brakker. Så bunkerene ville ha ligget i kort avstand fra disse.
Jeg har ikke tidligere registrert de du nevner og er meget interessert i å få sett på disse plasseringene. Jeg bor i området og tar gjerne en befaring med bilder og kart, så hvis du (og andre) er interessert i en utflukt, så ta snarlig kontakt :)
Et eller annet bunkeranlegg ved Saxenborg forundrer meg ikke da det var tilsammen 29 brakker ved Dalen Blindeskole og Dalen Hageby/Falkenborg. Det kan ha vært noe tilsvarende i Gartnerveien ved Strindheim Hageby hvor en annen meget stor brakkeby lå. Muligens et tilfluktsrom.
Kommer til å se etter dette også. Takk for opplysningene, det dukker stadig opp nye lokaliteter i Trondheim. Det er svært nyttig for mitt registreringsprosjekt.
Så til bildene: Det første bildet er fra Luftkrigsskolen før de nye og nyere om-/utbyggingene, og man ser ned på adminbygget til høyre og et forlegningsbygg til venstre. Mellom disse i bakgrunnen kan man se en liten mørk bygning som var offisers-/sjefsbolig. Til venstre for denne lå bassenget, og da er man på kanten av platået hvor jeg lurer på om kanonen kunne ha stått.
Det begynner å rime med bakgrunnen (på bildet av kanonstillingen), men jeg synes området som kan være enden av flystripa ser litt smalt ut.
I tilfelle må bildet også være tatt før de 8 små hangarene ble oppført.
Det andre bildet viser en nærforsvarsbunker (Tobruk tydligvis) som lå i oppkjøringen til Luftkrigsskolen før byggingen av de nye forlegningene.
Kan de andre bunkerene du nevner ha vært nærforsvar av samme type?
Litt lengre oppe i Persauneveien finnes ennå en utsprengt nærforsvarstilling oppe på en pynt rett ved veien.
Oppfordring til de som måtte sitte med kunnskap: Fyll på med opplysninger om dette området, som er meget interessant og prioritert.
Venter spent...
Attachments
LKSK-Lade 1950-60 utsnitt.jpg
LKSK-Lade 1950-60 utsnitt.jpg (72.16 KiB) Viewed 590 times
LKSK 1960-70  utsnitt, sperrebunker.JPG
LKSK 1960-70 utsnitt, sperrebunker.JPG (61.81 KiB) Viewed 590 times
JornN
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Bildet med Flak abt 823 fra kuhaugen gir meg fremdeles ikke noen sikker plassering, har forsøkt å sammenligne bildet du la ved som var tatt fra luftkrigsskolen, og lagt dem inn i photoshop i "layers" men kunne ikke finne noe direkte sammenlignbart med fjellene i bakgrunnen desverre, men skal se litt nøyere på det :)

Er nok 2 slike bunkere jeg snakket om ja :) små bunkere, med kun ett rom, og mg-stilling på toppen.

Og ja tar gjerne en tur ut i felt sammen med noen med samma interesse, selv om jeg føler at jeg har generelt lite kunnskaper om bunkertyper og lignende byggverk, så hadde det vært interessant og fått tatt seg en tur ut :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vi har i mellomtiden nå samsnakket og avtalt en tur opp til området ved idrettshallen på LKSK, hvor jeg tror vi vil se at utsikten passer best med det vi kan se i bildet fra Tore E.
Skal se om vi får bekreftet dette og kommer tilbake om det.

I mellomtiden:
Rett vest PDT_Armataz_01_14 for lyskasterstillingen på Kuhaugen/Skyåsparken står denne sokkelen i en stilling. Den har jeg foreløpig ikke funnet noen opplysning om. Noen som kjenner igjen denne typen sokkel, kan det være en antennesokkel?
Attachments
Kuhaugen, sokkel 1.jpg
Kuhaugen, sokkel 1.jpg (185.93 KiB) Viewed 521 times
Kuhaugen, sokkel 2.jpg
Kuhaugen, sokkel 2.jpg (199.14 KiB) Viewed 521 times
JornN
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det ser ut som om det er til en stolpe rett og slett, finner i hvertfall noen som ligner ellers rundt på noen av kystfortene på sørlandet.



Werner
Post Reply

Return to “Trondheim”