Lekteren i Selva

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Hei, fersk i gamet og nysgjerrig av en annen verden så lurer jeg på en del ting. Jeg har fartet en del ganger (les 2 x pr uke tur/retur Trondheim - Brekstad) på Fosen og har sett en del av det som ligger langs FV710. Det aller meste har jeg fått svar på allerede her inne, men det er en ting som jeg har spekulert lenge på. Det gjelder denne lekteren her: http://kart.finn.no/?lng=9.72460&lat=63 ... e=norortho Kan forøvrig sees via google Street også: http://goo.gl/maps/NK67C

Det jeg lurer på da, i denne sammenhengen er om noen vet noe om denne lekteren. For meg ser det ut som Selva Bygg er bygd oppe på den, uten at jeg har klart å finne ut noe mer om det. Er denne lekteren noe av det samme som ligger ute i Fevåg? Håper noen kan hjelpe meg slik at jeg slipper å tenke så alt for mye mer på det når jeg passerer der :blee:
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Hei.
Det står noe i dette innlegget her om lekteren:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 120#p59063

Børge
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Tusen hjertelig takk. Da ble man litt smartere idag også da :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

borge.mohus wrote:Det står noe i dette innlegget her om lekteren:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 120#p59063
Er dette riktig lenke?

Her er en annen tråd hvor disse betonglekterne er omtalt (ikke så mye mer info dog):
www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=5074
Informasjon som ikke deles, går tapt!
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

båten dere snakker om er en betongbåt fra første verdenskrig,det finnes 2 stk,nekolai dahl hentet den utafor råkvåg? for å bruke den som kaie, den skal være av fransk opprinnelse bygd i 1912,lokale rykter forteller at den ble brukt som likbåt mellom frankrike og england under første verdenskrig,adressa hadde en artikkel om båten for noen år siden,finnes sikkert mere info å finne der.
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

Crete Joist ble bygd av Blackett`s Concrete Ships
Ltd., Thornaby Yard, U.K. i 1920,og var en av i alt 54 slike
betonglektere som ble ferdigstilt. Lekteren var på 744 brt.
med målene 180,0 x 32,17 x 15,2 fot. Totalt havnet 4 slike
lektere i Norge.
I 1924 ble lekteren kjøpt av Christiania Portland
Cementfabrik (CPC) for 900 pund og ble satt inn som
steinlekter. Transport av kalkstein fra Langøya til
Slemmestad, og transport av ferdig sement fra Slemmestad
til Oslo var det naturlige grunnlaget for CPS`s
rederivirksomhet.
Det var britiske myndigheter som gikk inn for
bygging av betongfartøyer, lektere til å frakte jernmalm fra
Spania til England. I følge de britiske spesialistene, ble
betongfartøyene ansett som en god erstatning for fartøy av
stål som det var mangel på, og byggekostnadene ble ansett
som lavere. Imidlertid viste det seg at kostnadene for en
lekter kom på 27 500 pund, mens en stållekter av samme
type ville ha kostet ca.17 000 pund. I og med at CPC
betalte 900 pund for Crete Joist, kan det ikke ha vært noen
god handel for selgeren.
Cretelekterne hadde tre lasterom, kjettingkasse og
storrom i forkant. I akterkant av lasterommene var det
dampkjele til vinsjene og pumpene, og kullbunkers. I
dekkshuset akter var det skipperlugar, lugar for styrmann
og for tre mannskaper.
CPS solgte Crete Joist i 1941 til Bergen Kullkompani
for kr.7500. Bergenske Kullkompani kjøpte i sin tid to
lektere fra England som var bygd i betong, sannsynligvis
under forrige verdenskrig og ble kalt
(Creteserien).Opprinnelig navn på denne farkosten som
strandet her var Crete Joist, men ble omdøpt til B.K.I.
Tyskerne tok beslag i disse to lekterne under krigen
og satte dem inn i kull-og kokstrafikk på strekningen
Ålesund-Trondheim. Den ene lekteren gikk fullastet på en
mine i Trondheimsfjorden. Denne lekteren skal visstnok
ligge i Selvabukta i Agdenes.
Attachments
Betongvrak i Selva%2C17. juni 1985..jpg
Betongvrak i Selva%2C17. juni 1985..jpg (67.86 KiB) Viewed 394 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Crete Joist er vel den lekteren som ligger i fjæra på andre siden av fjorden ved munningen på Sørfjorden. Er det slik å forstå at den som ligger i Selva er tvillingen til den?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
--
Tommy
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

antageligvis søster lekteren som ligger i selva,den kunne ikke ha blitt senket av miner, i og med at den har blitt slept til selva,lokalt kjente fortalte at den ble slept dit og bunnen ble åpnet slik at den sank der ,for å bli benyttet som kaie. blir fortalt av lokale innbyggere at den lå på en sandbanke og ble slept dit.
Last edited by phv on 12 Mar 2014 0:46, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tok bare ett bilde fra denne vinkelen da jeg passerte Selva sist:
Attachments
IMG_0234.jpg
IMG_0234.jpg (129.03 KiB) Viewed 325 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Erlbon
Posts: 1
Joined: 12 May 2017 22:34

Denne tråden her er tre år gammel, og det beviser vel at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

i forbindelse med et hobbyprosjekt om norske skipsvrak (https://drive.google.com/open?id=1y1jvX ... sp=sharing), så kom jeg over denne tråden her, og jeg la følgelig inn betonglekteren på kartet mitt og har brukt litt ekstra tid på å finne ut mer om vraket.

Per flyfoto er denne båten 45,3x7,1 meter, og det passer godt på en fransk betonglekter ved navn Comafran 1, som ble solgt til Norge i 1928. Her er en side med litt mer informasjon om den.

http://www.mareud.com/Ferro-Concrete/cie.html

De gamle bildene av båten viser også det fine akterskipet, som er synlig på vraket i Selva. Kun franskmennene bygget betongskip slik, alle andre som produserte har relativt harde, butte kanter.

Hva som har skjedd mellom 1928 og dags dato finnes det imidlertid lite dokumentasjon på.

Merk at av de engelske lekterene som diskuteres ovenfor her, så ligger en i Bøvågen, Karmøy (PD64 Creteglass), og en i Røssøyvågen (PD46 Cretecove). Begge disse har blitt til kaier. To andre ble solgt til TH Skogland i Haugesund på 1920-tallet, PD 95 Cretehut og PD 135 Cretesurf, men de har forsvunnet sporløst. Dalen sementfabrikk hadde også to som har forsvunnet fra historien (DPC57/PD101 Cretelake og DPC58/PD 140 Creteravine).
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tyskerne hadde miniubåter liggende her,tror det er noen rester av fortøyninger der dem lå...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kleinkampf-Flottille 1./216 med 36 "Linsen" - dvs sprengbåter, ikke miniubåter (ref egen tråd her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=716 )
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Trondheim”