Persaunet Leir - Stor bunker

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jonas
Posts: 8
Joined: 25 Oct 2007 17:12
Location: Trondheim

Er det noen som vet hva dette er? Eventuelt har noen bilder eller plantegninger over byggningen?

Tenker naturligvis på den store betongkolossen i bakgrunnen. :)
Attachments
persaunet.JPG
persaunet.JPG (124.59 KiB) Viewed 1041 times
Jonas
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Er ikke dette det tyskerne kalte "Flakturm"?
Hilsen Jan
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kombinert tilfluktsrom og plattform for Flak. Stort mer vet jeg ikke. Trodde ikke det fantes slike i Norge, med unntak av et lite et her i Bergen. Erik-kompisene til Erik E har hatt en runde på slike nedi tyskland, kanskje han kan si om dette er en standard-type.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Litt om Persaune marineleir...
Jeg har faktisk Persaune leir like i nærheten av der jeg bor og har tildels arbeidet innenfor området. Admin-bunkeren som ligger litt lengre opp/nordvest har jeg vært inne i (den bunkeren har forøvrig 5 etasjer), men denne har jeg desverre ennå ikke sett innvendig.
Bunkeren var også et forrådslager (mat) i tillegg til å være Flak-tårn i følge hva jeg har blitt fortalt. Hvert av husene på området skulle huse ett ubåtmannskap, så med antallet hus så kan man tenke seg at det trengtes en del forskyninger som igjen trengte kjøling.
Hvorvidt bygget også fungerte som tilfluktsrom, det har jeg ikke fått bekreftet men det er fullt mulig til en viss grad.
På toppen sto såvidt jeg vet 2 stk 2cm, i tillegg sto det 2 stk 2cm Flak på toppen av adminbunkeren. Disse 2 posisjonene er i dag overbygd med et tak. En tredje takposisjon står åpent. Dette er store bunkere.
Jeg jobbet med lærebokmottak ved en anledning, i kjelleren i ett av husene på leiren, da jeg oppdaget at i alle fall det huset har en underjordisk betonggrøft rundt hele grunnmuren som er tilgjengelig fra kjelleren via en luke. Jeg regner med at dette skulle fungere som en ekspansjonsgrøft i tilfelle bombesprengning. Mao, en del hus beregnet på mannskap hadde også sin interne sikring av de samme. Jeg kjenner ikke til tykkelsen i taket i disse kjellerene. Et par hus har andre variasjoner i planløsningen for kjelleren. Ett bygg var et rent kjøkken-/messebygg (hvor restauranten er i dag).
Her er noen bilder fra leiren, se nummer på bildet i forhold til nummer på luftfotoet. Luftfotoet er trolig fra 50.tallet, før mannskapsmessa ble revet.
1: Adminbunker
2: Flak-/Forrådsbunker
3: Sperrebunker
4: Bunker (septik, garasje, aggregat?)
5: Bunker, 2 rom m inngangsparti i midten
6: Mannskapsmesse (revet)
7: Svømmebasseng
8: Badstue (tømmerbygning)
9: Basseng
10: Basseng
11: Kjøkken-/forpleiningsbygning (etterkrigs: regimentssalen i 2 etg)
12: Bygning m ekspansjonsgrav rundt
Attachments
Persaune luftfoto m tall.jpg
Persaune luftfoto m tall.jpg (128.32 KiB) Viewed 1002 times
0. Persaune leir, adminbunker foran + Flak-bunker.jpg
0. Persaune leir, adminbunker foran + Flak-bunker.jpg (104.13 KiB) Viewed 1002 times
1. Persaune lier, adminbunker.jpg
1. Persaune lier, adminbunker.jpg (61.16 KiB) Viewed 1002 times
1. Persaune lier, detalj adminbunker.jpg
1. Persaune lier, detalj adminbunker.jpg (71.87 KiB) Viewed 1002 times
2. Flak-_Forrådsbunker.JPG
2. Flak-_Forrådsbunker.JPG (107.92 KiB) Viewed 1002 times
3. Sperrebunker.jpg
3. Sperrebunker.jpg (115.72 KiB) Viewed 1002 times
4. Persaune lier, bunker.jpg
4. Persaune lier, bunker.jpg (132.8 KiB) Viewed 1002 times
4. Persaune lier, bunker innvendig.jpg
4. Persaune lier, bunker innvendig.jpg (76.02 KiB) Viewed 1002 times
5. Liten bunker, forgang + 2 rom B.jpg
5. Liten bunker, forgang + 2 rom B.jpg (103.66 KiB) Viewed 1002 times
6. Firing av flagg Persaunet, foran mannskapsmessa.jpg
6. Firing av flagg Persaunet, foran mannskapsmessa.jpg (56.25 KiB) Viewed 1002 times
7. Svømmebasseng ved Persaunet, adminbunker og Kuhaugen leir i bakgrunnen.jpg
7. Svømmebasseng ved Persaunet, adminbunker og Kuhaugen leir i bakgrunnen.jpg (65.46 KiB) Viewed 1002 times
7. Svømmebasseng ved Persaunet, adminbunker og Kuhaugen leir i bakgrunnen, detalj.JPG
7. Svømmebasseng ved Persaunet, adminbunker og Kuhaugen leir i bakgrunnen, detalj.JPG (67.04 KiB) Viewed 1002 times
7. Svømmebasseng ved Persaunet, badstue til høyre.jpg
7. Svømmebasseng ved Persaunet, badstue til høyre.jpg (61.9 KiB) Viewed 1002 times
8. Persaune lier, badstue.jpg
8. Persaune lier, badstue.jpg (84.15 KiB) Viewed 1002 times
11. Kjøkkenbygning.jpg
11. Kjøkkenbygning.jpg (71.25 KiB) Viewed 1002 times
12. Bygning m ekspansjonsgrav rundt.jpg
12. Bygning m ekspansjonsgrav rundt.jpg (89.11 KiB) Viewed 1002 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg har hatt en liten runde på Persaune Leir igjen.
Jeg må desverre si at bygning 16 (Vernepliktsvekets gamle tilholdssted) ikke hadde den ekspansjonsgraven som jeg husker, men trodde hørte til der. (Bilde nr. 12 overfor i strengen). Så da har jeg faktisk ikke funnet igjen den bygningen. Denne graven er i alle fall ikke vanlig på husene.
Det kan være jeg roter sammen med en bygning på Kuhaugen leir - Gulbrakka - men jeg koblet den til Persaune av en eller annen grunn. Det kan komme av at det var bokmottak for LKSK i begge bygningene en periode. Hvis det var Gulbrakka på Kuhaugen så kan i hvert fall ikke det sjekkes, den er revet.
Flere andre bygninger i leiren har spesielle trekk ved seg riktignok.
Bygning 2 har utvendig nedgang i betong og vinduer i en del av kjelleren.
Bygning 4 hadde festlokaler og kjøkken, samt et større inngangsparti/trapp på sør-enden av huset. Denne bygningen har en original tysk kjøkkenheis fra 1942 i kjelleren.
Bygning 3 var som nevnt messebygning og inneholdt etter krigen regimentssalen.
Bygning 10 er en av de siste som står igjen noenlunde original, den ryddes ut i disse dager.
Bygning 21 har et nedgangsparti til kjelleren i betong som tilbygg på øst-enden av bygget. Øst for dette bygget stod tidligere garasjer og verksted.
Bygningsnummer er oppført på kartet/skiltet, og går igjen i hver bildetekst.
Attachments
Persaune leir, Bygningsoversikt.jpg
Persaune leir, Bygningsoversikt.jpg (68.64 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 2.jpg
Persaune leir, Bygning 2.jpg (84.91 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 2, utvendig nedgang.jpg
Persaune leir, Bygning 2, utvendig nedgang.jpg (110.43 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 4.jpg
Persaune leir, Bygning 4.jpg (66.06 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 4, hovedtrapp.jpg
Persaune leir, Bygning 4, hovedtrapp.jpg (64.19 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 4, kjökkenheis.jpg
Persaune leir, Bygning 4, kjökkenheis.jpg (51.16 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 4, skilt kjökkenheis.jpg
Persaune leir, Bygning 4, skilt kjökkenheis.jpg (88.57 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10.jpg
Persaune leir, Bygning 10.jpg (66.73 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10, trappeparti.jpg
Persaune leir, Bygning 10, trappeparti.jpg (52.67 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10, bad 1 etg.jpg
Persaune leir, Bygning 10, bad 1 etg.jpg (71.07 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10, lager i kjeller.jpg
Persaune leir, Bygning 10, lager i kjeller.jpg (62.84 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10, parti kjeller, mellomgang m aapning til rom med fundamenter.jpg
Persaune leir, Bygning 10, parti kjeller, mellomgang m aapning til rom med fundamenter.jpg (52.1 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 10, rom med fundamenter.jpg
Persaune leir, Bygning 10, rom med fundamenter.jpg (59.35 KiB) Viewed 938 times
Persaune leir, Bygning 21.jpg
Persaune leir, Bygning 21.jpg (97.92 KiB) Viewed 938 times
JornN
User avatar
Jonas
Posts: 8
Joined: 25 Oct 2007 17:12
Location: Trondheim

Vet du hvilken funksjon bygg 21 og 29 hadde under krigen, og eventuelt i peroden forsvaret disponerte dem?

Syns spesielt kjelleren i bygg 21 er merkelig utformet med noen rom på ca 1x1meter. (om jeg husker riktig...)
Jonas
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Fra jeg var 16 år til jeg var 18 år var jeg medlem av HV-ungdommen. Vi holdt til i bygning 10. Disse bildene vekker noen minner ja.
Det var litt mere utstyr lagret i kjelleren den gangen :)
Noe tyskt utstyr var det, bl.a teltduker og enkeltmannspakker.

Mvh
C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jonas wrote:Vet du hvilken funksjon bygg 21 og 29 hadde under krigen, og eventuelt i peroden forsvaret disponerte dem?

Syns spesielt kjelleren i bygg 21 er merkelig utformet med noen rom på ca 1x1meter. (om jeg husker riktig...)
Har ingen detaljerte opplysninger om disse 2 byggene foreløpig. Jeg ville trodd at bygn 29 var en standard forlegningsbygning. Men når det gjelder bygn 21, så har jo den 2 trappenedganger under betongdekke som en forlengelse av kjelleren. Så det tydlig at det var vesentlig med en lett tilgang til kjelleren utenfra, antakelig for enkel frakt av gods/utstyr inn og ut.
Bygningen ligger også rett ovenfor det som var verksted- og garasjeområdet, om det kan ha noen relevans.
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette flaktårnet (flakturm) er vel snart det eneste som er igjen av skikkelig betong på Persaune leir, men hvor lenge går det før noen tenker at dette kan være en fin tomt for et annet bygg?

Hvis bygget ikke er med i noen bevaringsplan er det vel ikke lenge før noen begynner å tenke på å rive den ned? Eller noen som vet noe mer om fremtidig planer for området?

Erik H
Attachments
flakturm_persaunleiren.jpg
flakturm_persaunleiren.jpg (195.89 KiB) Viewed 735 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

flaktårnet (flakturm)
Det er ikke ett flakturm, men en LS-Bunker(Luftschutzbunker)
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kjært barn, disse bunkerne.... også kjent som hochbunkere? PDT_Armataz_01_18
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kjært barn, disse bunkerne.... også kjent som hochbunkere?
Der var du jo Tarjei..
Vi møtes jo alltid på denne måten, enten med sleivspark eller små kommentarer. Allltid like hyggelig :-)
Tenkte at når LS bunker var brukt i kart fra Bergen og Trondheim så kunne jeg nevne det.
Men du har nok rett, Flaktürm, LS-Bunker el Hochbunker, det spiller ingen rolle.
Ha en artig aften, dandert i betong :-)
mvh
PAul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ja, vi må slutte å møtes på denne måten Paul. Hva om vi sier at LS-bunker er funksjonen, Hochbunker er typen, og med litt flak på toppen så teller det som et flakturm. På den måten får vi alle rett, og ingen trenger føle seg tråkket på?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Junge.... med vår lengste og mest nidtriste vinter på lang tid så er det fint å se at dere lever. Syns dere gir forumet litt mer enn bare hvilepuls PDT_Armataz_01_18 og det er bra!

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ja, vi må slutte å møtes på denne måten Paul. Hva om vi sier at LS-bunker er funksjonen, Hochbunker er typen, og med litt flak på toppen så teller det som et flakturm. På den måten får vi alle rett, og ingen trenger føle seg tråkket på?

Enig med det.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Trondheim”