Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser ut til at NiB nettopp har lagt ut et nytt prosjekt, noe unøyaktig kalt «Skaun 1957». Dette omfavner også Trondheim og bla. leira.

Jeg tipper at en av de over nevnte overgravde bunkerne da er den vi ser i den sorte sirkelen her?
leira.jpg
leira.jpg (172.27 KiB) Viewed 384 times
--
Tommy
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

Et lite gladbilde fra tidligere i høst. Inngangspartiet til kommandobunkeren
Attachments
bunker Leira.jpg
bunker Leira.jpg (95.14 KiB) Viewed 343 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hehe, for 30 år siden så kunne det der ha vært meg :-)
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

med rosa striper? O_o
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

rhandber wrote:med rosa striper? O_o
Haha, var stort sett modern som sydde alle klærne våre og hun sydde stort sett av det hun fant av billig stoffrester, så man vet jo aldri.
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hehehe :D
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg trenger å modifisere en bit av mine tidligere opplysninger om beliggenheten til ammobunkeren.
Etter å ha tenkt litt nøyere gjennom eget minne om den og sett på historiske bilder, så har jeg kommet frem til at plasseringen må ha vært litt lengre øst ift batteriet.
Det synes å stemme bra med vertikalfoto fra 1957.
Tok desverre ikke bilder den gangen jeg var inne i den og minnet er litt vagt som det gjerne blir om det man ikke har spesiell interesse av der og da.
Den gule ringen i bildeutsnittet bør vise beliggenheten. Øvre oppgang via trapp kom ut i et lite skur, og nedre utgang gikk rett ut nede i skrået diagonalt plassert ift øvre.
Det ser ut til å stemme bra med bildet.
Kan ikke huske å ha sett den bunkeren som ligger i søkket nærmere batteriet.
Attachments
Leira - ammobunker.jpg
Leira - ammobunker.jpg (260.8 KiB) Viewed 255 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:1 stk Funkmess-Ortungsgerät (Flak)
Er lokaliseringen (og evt type) for denne kjent?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det tar jeg ikke igjen, og jeg har desverre ikke anledning til å grave etter det akkurat nå.
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Fumo 213 ifølge denne listen:

http://www.deutschesatlantikwallarchiv. ... #Drontheim

Ser at Jørn også har nevnt det innledningsvis. Plassering blir litt verre, men disse pleide jo stå i tilknytning til batteriet.

Er det for øvrig noen som har et bilde av et såkalt Mecke-tisch, som også er nevnt? Skal være et slags plottebord. Google finner lite.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det var nok en Würzburg slik som andre batterier i Trondheim skal ha fått.
Jeg kan ikke ta igjen noen plassering på den, men er det ikke naturlig at den har blitt plassert i ildledningsbunkeren.
Slik det ser ut på ortofotoer så er det et skråplan med større åpning i vestsiden av brønnen for avstandsmåleren.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Fumo 213 ifølge denne listen:
http://www.deutschesatlantikwallarchiv. ... #Drontheim
Takk - jeg skal kontrollere listen min opp mot denne også...
JornN wrote:Det var nok en Würzburg slik som andre batterier i Trondheim skal ha fått.
Jeg kan ikke ta igjen noen plassering på den, men er det ikke naturlig at den har blitt plassert i ildledningsbunkeren.
Slik det ser ut på ortofotoer så er det et skråplan med større åpning i vestsiden av brønnen for avstandsmåleren.
Avstandsmåler/kommandigerät sto vel normalt på ildledningsbunkeren, mens radar var plassert et stykke unna (i alle fall på de batteriene jeg så langt har kunnet verifisere lokaliseringer på). Har et par bøker på dette som jeg ikke har konslutert enda, men det skal jeg se nærmere på. Uansett kan de vel neppe ha stått for langt unna - det var vel en dataforbindelse mellom radaren og kommandogerätet?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

JornN wrote:Slik det ser ut på ortofotoer så er det et skråplan med større åpning i vestsiden av brønnen for avstandsmåleren.
Jeg har krøpet inn i de to små rommene som blir i brønnen og den åpningen det er snakk om er nok laget da de tømte bunkeren for utstyr.
Det er regelrett meislet hull på den.
C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Aha - da er vel det oppklart.
Jeg bare "slengte" ut en tanke der egentlig.
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Nr 7 eller 9 på Jørns oversikt ser ut som en potensiell plassering for radar. Vanskelig å vurdere utifra bildet, men nr 7 ser litt stor ut for en 2cm.
Post Reply

Return to “Trondheim”