Trondheim og Trøndelags-gruppe

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Kunne det ikke vært aktuelt å opprette en gruppe eller kontaktflate gjennom denne lenken eller dette forumet, for å lufte tanken om og tidspunkt for turer i felten, innen distriktet? Det kan være greit å finne raskt frem ifm eget distrikt, og for de som er interessert, kunne sende direkte mail eller telefonnr. til hverandre uten at de ligger ut offentlig.
Hvem av dere bor innenfor Trondheim og Trøndelag (nord og sør)?
Legg igjen en notis her eller send en PM...
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hei.

Jeg synest det høres ut som en god ide. Det er ekstra morro når man kan dele interessen sin med noen som også finner det interessant. Det blir nok litt mere oversiktelig.
Jeg bor selv i Fosserenda.

Mvh
C. Hoff
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Tenner på denne ideen ja, jeg selv bor på lade.

Roar Handberg
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har foreløpig da fått 3 svar, dere 2 fra Trondheim og en fra Vikna i Nord-Trøndelag. I tillegg er vi 2-3 fra før. Under modellbygging-strengen har vi også såvidt begynt å nevne vedlikeholdsprosjekter. Dette kan vi ta opp videre under denne strengen. Men vi skulle først ha hatt en noe mer etablert gruppe før vi tar dette et steg videre.
Ett prosjekt som ville være koblet til prioritert område Nyhavna, er Ladehammeren. Men her må man vite mere om hva man går til, både i forhold til omgivelsene og kommunen.

Akkurat nå er det jo tur-vær i Trondheim/Trøndelag, så hva med å ta en liten tur ut i felt mens sjansen er her. F eks nå til helgen eller event. før?
Forslag til område kan meldes, er det et område som det knytter seg spørsmål eller interesse til? Jeg håper på en utveksling av informasjon/kunnskap her.
Ut på tur, like lur... :D
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hei igjen

Jeg har nok ikke anledning til noen tur før til helgen. Kanskje en tur til Ladehammeren og det batteriet som ligger ved Østmarka hadde vørt av interesse.

En annet prosjekt jeg også tenkte på var grave fram de overfyllte delene av ildledebunkeren på flakbatteriet på Leira. Men da må vi nok høre med grunneier først.

C. Hoff
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg hadde akkurat tenkt og spörre hvor mye er det lov till att lave med disse bunkers i Norge? finns det noe eier till disse om ikke de används av militären?
Kan hvem som helst putse og stille med disse bunkers om de er på ett overgitt sted?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

en som nok kan svare på mange av våre eventuelle spørsmål, er Knut Sivertsen som er leder ved politimuseet i trondheim. Han er ekspert på det meste som har med historie fra krigens dager der. bare til informasjon.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Etter våre erfaringer må man ha grunneiers tillatelse til slikt arbeid :)
Det kan også være lurt og hjelpsomt å ha en dialog med kultur/teknisk avdeling i kommunen.

/Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

rhandber wrote:en som nok kan svare på mange av våre eventuelle spørsmål, er Knut Sivertsen som er leder ved politimuseet i trondheim. Han er ekspert på det meste som har med historie fra krigens dager der. bare til informasjon.
Knut Sivertsen er nok ikke leder ved Rettsmuseet som det nå heter, jeg vet faktisk ikke om han har noen sterk relasjon til museet i det hele tatt lengre.
Mulig at han er løslig tilknyttet, men han er nok på jobb ved politikammeret i Trondheim.
Han var heller ikke alene om å utføre det ganske omfattende registreringsarbeidet for en del år tilbake. Jeg har en del kontakt med en annen kar som var midt oppi dette.
crankase wrote:Etter våre erfaringer må man ha grunneiers tillatelse til slikt arbeid.
Det kan også være lurt og hjelpsomt å ha en dialog med kultur/teknisk avdeling i kommunen.
Man må opplagt ha en god dialog med, og tillatelse fra grunneier når man holder på i privat eiendom. Jeg vil egentlig gå et skritt videre ved å spørre om eierens visjoner for stillingene, så man ikke ender opp med en masse bortkastet arbeid og en grunneier som ler i skjegget.
Når det gjelder kommunal grunn så stiller det seg kanskje enklere da de sikkert gjerne tar i mot gratisarbeid, man må bare passe på at man ikke utfører arbeid i et område som ligger inne i en (om-)reguleringsplan.
Jeg er helt enig i at det er lurt å ha ikke bare en dialog med, men kanskje til og med et prosjekt i samarbeid med ansvarlig avd i kommunen. Her er også by- eller områdeantikvar en aktuell person å samtale med.
I utgangspunktet forventer jeg faktisk at man kan stange hodet i enkelte vegger og høre noen festtale-liknende setninger uten at så mye skjer. Interessen for bevaring av denne type anlegg stikker heller ikke så dypt, men så lenge man får utført gratis-arbeid så er de fleste lykkelige.
Man må bare passe på så man ikke blir utnyttet der hvor kommunen egentlig burde ha tilført noen prosjektpenger.
Jeg vet at de som holdt på med denne typen arbeid i Trondheim tidligere, hadde sine prosjekter som de søkte om midler til. Mange positive ord, men ingen gjennomføring eller penger fulgte.
Når det gjelder Lade og spesielt Leangenbukta og Ladehammeren, så ligger svært mye her på kommunal grunn, slik at det å rydde litt i "Tobruk"-bunkeren, kan jeg ikke forestille meg er noe problem selv om man ikke snakker med kommunen først. Det kommer an på hvor mye man ønsker å gjøre ut av det.
Man skal også være klar over at 2 av museene i Trondheim hadde anlegg innenfor gjerdene. Der tror jeg det kan være enklere å få til noe som ikke minst øker deres tilbud til deres besøkende.
Det finnes også et Flak-/ringvernanlegg innenfor en campingplass i Malvik som man kanskje kunne få til noe ifm.
c_hoff82 wrote:Jeg har nok ikke anledning til noen tur før til helgen. Kanskje en tur til Ladehammeren og det batteriet som ligger ved Østmarka hadde vørt av interesse.
Her er det bare å velge, en tur til helga er helt fint da det ser ut som om vi beholder været. Send en PM for utveksling av tlfnr/mail.

Jeg kjenner ganske godt til hva som har vært på de stedene, og Ladehammeren er interessant som et utgangspunkt i tilfelle samarbeid med kommunen. Den hører til det prioriterte området i byen - Nyhavna. Dette er det byantikvaren som har utpekt. Bare så synd at byantikvaren ikke var klar over at de øverste bygningene på Østmarkneset mineverksted - og spesielt den med perrongen - var en forlengelse av Nyhavna. De lå i den avstanden pga sprengningsfaren.

10,5cm-kanonen som er plassert på Munkholmen, var i sin tid foreslått plassert på Ladehammeren sammen med en tilrettelegging av området til historie-turisme. Nå ble kanonen, fornuftig nok tror jeg, plassert på Munkholmen pga noen "humper i veien". Disse humpene bestod nok sannsynligvis av kranglete naboer, fare for at "taggere" og andre tvilsomme elementer ikke ville ha latt dette stå i fred, og andre forhold.
Det var kanskje de "tvilsomme elementene" de kranglete naboene så for seg?

Trolla og Høvringen er også et aktuelt område for meg å gå litt nøyere over, så en tur hit er også et alternativ (eller helst tillegg).
Høvringen er et interessant Flak-batteri, og der står enda en veldig fin 2cm-stilling i betong og roper etter prosjekt/vedlikehold.

Jeg har en lang liste, så det er nok å ta av. Som f eks en lengre overnattingstur på kysten av Nord-Trøndelag til våren.
Jeg har også en del å gå over på Ørlandet/Bjugn, så jeg ønsker meg flere kontakter i den sammenheng.
Det er så utrolig mye å registrere, her må det ha vært "hele folket i arbeid" i 5 år...
JornN
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

var ikke klar over at han hadde sluttet, men han var iallefall museumsleder, og er en av ekspertene på de tyske befestningene i byen. har hatt litt kontakt med han tidligere. Jo flere vi kan innhente evt info fra, jo bedre :)
MVH

Roar Handberg
_________________
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Vil bare takke for en hyggelig tur vi hadde idag (søndag) på ladehammeren og devle. Ang å benytte familiens hytte i Hasselvika, så har jeg fått grønt lys for det fra våren og utover så lenge vi vil :) Jeg innser nå at det er MYE jeg ikke har fått sett i og rundt trondheim, så flere slike turer må vi jo få organisert :)

epostadressa mi er roarhandber@broadpark.no, og for den som bruker MSN er adressa roarhandberg@hotmail.com. så får vi komme sammen å snakkes igjen.
MVH

Roar Handberg
_________________
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Vil bare takke for en hyggelig tur vi hadde idag (søndag) på ladehammeren og devle
Bare hyggelig og sier i lige måde :)
Det var en morro tur, jeg fikk også sett mye jeg ikke hadde sett fra før.
Du vil få en msn beskjed fra meg om ikke lenge.

Mvh
C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei begge to!
Takk for laget i helga. Tror nok vi skal kunne få til noen turer/aktiviteter fremover som blir til stor tilfredsstillelse.
Det gikk i orden med hytta som base ser jeg... kjempebra! Da ser det vel ut for at vi har mulighet for baser på både Hysnes-sida og Agdenes-sida. Da får vi jo god tid til å gjennomgå både anlegg og registreringsdetaljer på basen etterpå. Bra!
Jeg er litt usikker på om denne strengen bør deles opp slik at annonsering/kontakt ifm turer legges under rette streng i "kaffekroken", og at meldinger om aktivitetene, kontakt og annet fortsettes her?
Jeg vil også oppfordre dere andre som jeg vet bor i Trondheim og Trøndelag, og også faktisk Nord-Møre, til å ta kontakt med gruppa. Dette kan bli meget bra.
JornN
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

vi kan vel dele opp tråden så man får rett tema på rett plass ja.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Jorn! Bra tiltak dette å samle troppene i Trondheim! Jeg ser for meg mange utflukter i løpet av tidlig vinter og vår (før buskene tar helt over og flåtten våkner).

Hadde det vært en ide at trondheimsgruppa møtes før vi hiver oss rundt på kysten? Greit å kunne planlegge litt +annonsere tidlig slik at flere medlemer kanskje kunne bli med på våre utflukter. Har iallefall adgang til et møterom å Ila som kan brukes til diverse møter.

Erik H
Post Reply

Return to “Trondheim”