Skår, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Omtrent på Skår langs Sundvegen, på vei ut mot Ytraland og nesten i bunnen av Veavågen, ligger der et par tette (14m mellom) bunkere med sør-øst vendte skyteskår langs veien. I hvertfall en (ammo-bunkers?) i tillegg inne i en hage lenger øst (ikke registrert, ennå).

Foreløpig ukjent formål - men her er de nå...

Nb! Disse ligger omtrentlig 650m ca.nordlig retning fra R608 på Stoplehaugen (Brekke).

KOS

En 20'er for hver Haugalending som har kjørt forbi disse og tenkt "der er enda en bunkers fra krigen ja..."
- og jeg var en rik mann :D
Attachments
Innvendig
Innvendig
20080126_036_4.jpg (188.94 KiB) Viewed 547 times
Den østligste har to skyteskår.<br />32 V 287305 6577835
Den østligste har to skyteskår.
32 V 287305 6577835
20080126_038_3.jpg (234.17 KiB) Viewed 547 times
20080126_034_2.jpg
20080126_034_2.jpg (230.88 KiB) Viewed 547 times
Skyteskår
Skyteskår
20080126_033_1.jpg (223.59 KiB) Viewed 547 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Trodde den inni hagen var en potetkjeller eg... Kunne jo tatt bilde av den eg da. :|
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Trodde den inni hagen var en potetkjeller eg... Kunne jo tatt bilde av den eg da. :|
Ja, i grunnen... Den gangen vi passerte var vi for trøtte/seine til å konfrontere huseier med fakta ;-)

Men, for all det, det kan jo ha vært en potetkjeller da... :-D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Trodde den inni hagen var en potetkjeller eg... Kunne jo tatt bilde av den eg da. :|
Ja, i grunnen... Den gangen vi passerte var vi for trøtte/sene til å konfrontere huseier med fakta ;-)

Men, for all det, det kan jo ha vært en potetkjeller da... :-D

mvh
KOS
Hmm en får ta å sjekke det opp da. :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Kunne jo tatt bilde av den eg da. :|
Sånn ser den ut ihvertfall... Veldig tykke betongvegger , og lite potetåkere i strøket. Rett over Brekke, i bunn av vågen ...snaue 300m fra de andre to bunkerene ved veien - det er liksom som om det 'er noe mer' i strøket her...

KOS
Attachments
Potet eller granat ;-)
Potet eller granat ;-)
IMG_6961_1.JPG (170.34 KiB) Viewed 297 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hvis det er en potetkjeller, så er det ihvertfall distriktets tryggeste poteter :D

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Det var ikke den eg tenkte på nei...
(som eg sa eg kunne tatt bilde av tidligere..)
Kult bilde :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Det var ikke den eg tenkte på nei...
(som eg sa eg kunne tatt bilde av tidligere..)
Kult bilde :)
Takk for det! En lignende - eller 'mer potetkjeller', du tenkte på ?

En vakker dag må vi nok banke på der... Problemet er at når en passerer denne er en på vei til/fra og er travel/trøtt - eller så er det dårlig vær ;-)

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Det var ikke den eg tenkte på nei...
(som eg sa eg kunne tatt bilde av tidligere..)
Kult bilde :)
Takk for det! En lignende - eller 'mer potetkjeller', du tenkte på ?

En vakker dag må vi nok banke på der... Problemet er at når en passerer denne er en på vei til/fra og er travel/trøtt - eller så er det dårlig vær ;-)

KOS
Husket helt feil eg, Det var denne bunkeren, og den ligner ikke på en potetkjeller. :rodme:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Vet ikke helt om denne er O.T., men litt lenger ute i vågen ligger det en liten bunker med utsikt innover vågen. Den ligger omtrent her: Ø 286774 N 6577841 i følge NIB. Det ser ut som det kan være en MG"-greie" for "ambush" overfor inntrengere som kommer inn vågen. Utsikten er i omtrent sør-østlig retning.
Virker som om installasjonen var med på sikringen av "Kommandoplass Brekke". Vet ikke om det er/har vært mer på stedet.
Har ikke vært der på årevis, har heller ikke bilder. Med dagens snøsituasjon blir det ingen knipsing med det første heller. :(

Hand

EDIT KOS: 22.04.2011 Dette og neste innlegg er flyttet fra tråden "Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608"
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Vet ikke helt om denne er O.T., men litt lenger ute i vågen ligger det en liten bunker med utsikt innover vågen.
Hei, takk for tips! Denne tror jeg ikke er O.T. nei. Vi har jo allerede fått bekreftet at de bunkerene i Revurveien, på andre siden, hadde direktelinje til Stoplehaugen. En slik stilling du nevner her 'jobber for samme saken'. Skuddretningen 'innover' minner litt om MG-paret ved Vågebruen helt nord i Haugesund - kanskje er der en utovervendt makker (les: skiftestilling) til denne 80-90m mot nord-vest ?
Time vil sjå :sjef:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Time vil sjå :sjef:
Og det var i dag, Langfredag 22.april, i den store bunker-påsken 2011.

I dag banket vi på døren hos bunkereieren og spurte pent om å få se på bunkeren i hagen deres. Det var ikke noe problem i det hele tatt, til tross for at et familieselskap var nært forestående (viste det seg).
De syntes vistnok det var en litt sær hobby, men virket ikke særlig overrasket når jeg kunne informere at det faktisk er noen som samler frimerker fra brevpost også 'der ute' :shock:

Nok om det.. Denne bunkeren har fått inngangen nesten murt igjen med stein nå, men det skulle være mulig for 'litt mindre individer' å komme seg inn der også.
Men dette bunker-eksemplaret hadde noe så sjelden (i MG-bunkere på Haugalandet) som en vertikal nødutgang - i tillegg til at det skulle kunne gå å komme seg inn en '3dje inngang' også, vistnok - altså da selve skyteskåret.

Vi valgte den vertikale sjakten, og ryddet bort sikrings-dekke der. Her gjelder det å være kledd etter forholdene ! T-skjorte er ikke det, selv om det var en veldig fin og varm dag...Vi 'bunkerfolk' vet nemlig av erfaring hvem som bor der (Nest siste bildet viser en av de rundt 20-30 familiemedlemmene på denne adressen)

No vart da spanande - følj med i neste bolkjen :shock:

KOS
Attachments
Tidligere hovedinngang.
Tidligere hovedinngang.
MG-bunk1.jpg (138.42 KiB) Viewed 203 times
Ny hovedinngang, tildligere nødutgang.
Ny hovedinngang, tildligere nødutgang.
MG-bunk2.jpg (173.01 KiB) Viewed 203 times
Solide trinn ned ennå.
Solide trinn ned ennå.
MG-bunk3.jpg (108.93 KiB) Viewed 203 times
Stor Kjelleredderkopp (Meta menardi) holder til slike steder. Her en 'dagsfersk' fra adressen
Stor Kjelleredderkopp (Meta menardi) holder til slike steder. Her en 'dagsfersk' fra adressen
MG-bunk4.jpg (150.22 KiB) Viewed 203 times
No vart da SPANANDE !<br />(Photo art by BaCtuZ)
No vart da SPANANDE !
(Photo art by BaCtuZ)
MG-bunk5.jpg (753.84 KiB) Viewed 203 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

stilikt med en "nød-inngang " :bravo
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er tydeligvis på Haugalandet det skjer. Alltid koselig med litt ekstra selskap når man krabber rundt i bunkere ;-)
--
Tommy
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

:bravo
Post Reply

Return to “Haugalandet”