Uradalsvatnet, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Dette området gikk nok under overordnet "samle-betegnelse" Kattanakk før i tiden - før det ble stort boligområde (Bleikemyr) i traktene der oppe.

Det var flere brakker og staller i området - noe som vi forhåpentligvis kommer litt videre med i den tilordnede tråden, Forlegningsområder og brakker i Haugesundsområdet, etter hvert. Også en brakkeruin rett ved siden av vannet kommer med under denne.

I alle fall var jeg på tur langs den begrodde sørsiden av vannet - på let etter "rester" da jeg kom over denne. Ikke uventet at det var "noe" der - men mer at det "bare" var et ammo/dekningsrom (hittil). På tilbaketuren kom jeg over en "grop" like ved - og da er det vel mulighet for en BK-stilling. Ihvertfall om jeg finner en til på andre siden av bunkersen. Time will show...

KOS
Attachments
Veldig tydelig terrengmodifikasjon mindre enn 8m fra bunkers.
Veldig tydelig terrengmodifikasjon mindre enn 8m fra bunkers.
20080302_027_4.jpg (241.84 KiB) Viewed 254 times
Relativt stort og "ryddig" rom
Relativt stort og "ryddig" rom
20080302_026_3.jpg (141.11 KiB) Viewed 254 times
Inngangspartiet
Inngangspartiet
20080302_024_2.jpg (247.26 KiB) Viewed 254 times
Godt "innskutt" denne
Godt "innskutt" denne
20080302_023_1.jpg (234.55 KiB) Viewed 254 times
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:52, edited 2 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:På tilbaketuren kom jeg over en "grop" like ved - og da er det vel mulighet for en BK-stilling. Ihvertfall om jeg finner en til på andre siden av bunkersen. Time will show...
Tja, en kan jo bli forledet til å tro at disse stillingene plasseres i samme høyde - men der var ingen vestover, eller østover, langs høydekoten.

Derimot helt nede i vannkanten var der et unaturlig masseuttak, og var dette BK.2 så blir ihvertfall hovedretningen mye mer troverdig.

Jeg er ikke 100% sikker på at dette var en forberedt BK-stilling til nærforsvar av leirområdet på Kattanakk, men det får holde som en teori.
Plasseringen bak høydedraget, gropene og dekn./ammo-rom taler for det PDT_Armataz_01_05

KOS
Attachments
Mulig BK.2
Mulig BK.2
20080406_009_2.jpg (200.62 KiB) Viewed 205 times
Oversiktskart
Oversiktskart
Uradalsvatnet_1.jpg (196.44 KiB) Viewed 205 times
Last edited by KOS on 12 Jul 2008 0:40, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fra etteretningsrapporter kan man lese at broen ved Nordre Skeisvatn var underminert og vegen i sør-enden av Uradelsvatnet var permanent stengt med store steiner nedgravd i veibanen. På høyden ca. 300 m. bak vannet er det rapportert en "pillbox"med god utsikt tunnel til en slukt som omgir høyden med god dekning. Her var det flere MG skytestillinger og de fleste pekte vestover og mot sør-vest.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Fra etteretningsrapporter kan man lese at broen ved Nordre Skeisvatn var underminert
Og det er ca.500m fra denne stillingen, VINKELRETT på den sør-/vest-vendte fronten disse stillingene danner.
Arquebus wrote:På høyden ca. 300 m. bak vannet er det rapportert en "pillbox"med god utsikt tunnel til en slukt som omgir høyden med god dekning. Her var det flere MG skytestillinger og de fleste pekte vestover og mot sør-vest.
Om "bak" i dette tilfellet betyr nord for , så havner en akkurat på Udland (høyde 53).
Og om "høyde 53" ser ut til å være den omtalte hadde det vært greit med eksakt etteretning-ordlyd i den tråden - så kan en se om en får laget et kart/bilde som matcher.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Bakenfor betyr nord for.
Post Reply

Return to “Haugalandet”