Varne, Karmøy ("Stützpunkt Varne")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Pos. N6576218 Ø284458

Noen som har noe info om området?

Observert 6 stk. bunkere.
Attachments
Norge i bilder
Norge i bilder
_%7B7731ACA1-71A6-4C22-9833-5DFE5AE03D13%7D.jpg (86.36 KiB) Viewed 537 times
v-antenne2.jpg
v-antenne2.jpg (70.57 KiB) Viewed 417 times
v-antenne.jpg
v-antenne.jpg (65.38 KiB) Viewed 417 times
østre1.jpg
østre1.jpg (70.91 KiB) Viewed 417 times
2 hull i tak
2 hull i tak
østre2.jpg (72.87 KiB) Viewed 417 times
østre3.jpg
østre3.jpg (69.65 KiB) Viewed 417 times
sørvestre.jpg
sørvestre.jpg (61.54 KiB) Viewed 417 times
god utsikt her
god utsikt her
skyttergrav.jpg (68.54 KiB) Viewed 417 times
boks.jpg
boks.jpg (77.33 KiB) Viewed 417 times
Last edited by TAL on 26 Mar 2008 16:52, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TAL wrote:Pos. N6576218 Ø284458

Noen som har noe info om området?
Har du et stedsnavn, mener at det var et FLAK batteri i området deromkring, men dette ser ikke ut til å være luftvernstillinger.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jeg var såvidt oppom og så en kvelds-stund sist sensommer. Så ikke noen tydelige stillinger sånt i farten da, og har så langt heller ikke kommet i kontakt med noen som vet hva som holdt til der.
Det står jo en radiomast der i dag, så ...

Den høye grunnmuren på bildet er av nyerer dato, vistnok et "havarert" privat-prosjekt.

mvh
KOS

ps! La til "Karmøy" i headingen på vanlig vis ;-)
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

En kjenning av meg som er fra Varne sa at det er noen bunkere i dette området. Men han visste ikke hva disse er til.

Stedsnavn rundtom her er: Varne, Heiå, Seveland og Åkrehanm.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Det står jo en radiomast der i dag, så ...
...det kan jo være noe å se etter om Varne kanskje utgjorde "RV-Stelle" (Richtfunk-Verbindungen, Radiolinjeforbindelse), som er vist på vedlagte kartutsnitt.

Varne (høyden) ligger før øvrig omtrent 2,8km vestlig retn. fra "R608" på Brekke.

KOS

EDIT: Ble litt forledet av det bildet tydeligvis.
Skjematisk er "Frauenschuh" trukket sørover, ut i Boknafjorden, for å få plass til å vise både "RV-Stellen" og "Flugm.zentralen, II-ordnung" - altså "Frauenschuh".
Det som med første øyekast kan se ut som en kystlinje er altså direktelinjen(kabel) mellom nevnte to funksjoner, som godt kan være på samme sted - forutsatt at "RV-Stellen" har tilgang til en SKIKKELIG antennehøyde med "fri vei" til Stavanger/Jaatten.
Attachments
Richtfunk-Verbindungen für den Flugmeldedienst in Süd-Norwegen im Mai 1945.<br />RADIOLINJE-SYMBOLOGI:<br />Tykk strek=Rudolf-Linie<br />Tynn strek=Michael-Linie
Richtfunk-Verbindungen für den Flugmeldedienst in Süd-Norwegen im Mai 1945.
RADIOLINJE-SYMBOLOGI:
Tykk strek=Rudolf-Linie
Tynn strek=Michael-Linie
RV-Stellen.jpg (33.14 KiB) Viewed 484 times
Last edited by KOS on 26 Mar 2008 22:21, edited 2 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: ...det kan jo være noe å se etter om Varne kanskje utgjorde "RV-Stelle"

KOS
Vet du når selve masten stod ferdig?

Jeg kan ikke se at noen rapporter fra hjemmefronten i 1944 nevner noen mast i dette området, men de har fått med seg radaranlegg/master på Dyrland/Sandhåland, radiomast på Koltrepynten (nord for Kopervik) og på¨Stangeland (sør-øst for Kopervik).

En slik mast ville sikkert blitt observert og rapportert.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Kanskje en misforståelse her Arquebus. Masten som står der i dag er fra nyere tid - og i bruk. Men teorien var at siden dette er en markert høyde i området (ca.50m, Norge i 3D view) så var den kanskje i bruk da også til lignende.

Ifølge richtfunk-kartet var det noe her omkring på midten av øya ihvertfall. Er der andre nærliggende master rapportert ?

Noen som vet noe om bølgelengde/polaritet for disse "retningsbestemte radio systemene" ? (Rudolf- og Michael-Linie)
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hvis dette var et sambandssted må det vel ha hatt en antenne under krigen også? Mitt poeng var at i 1944 nevner ikke etteretningen noe som har med radiosamband å gjøre på dette steder.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Joda, skjønte poenget ditt Arquebus ;-)

Stedet nevnes kanskje ikke i det hele tatt ? - hverken i rapporter eller av lokalbefolkningen (som ble holdt på god avstand har jeg inntrykk av).

En liten digresjon: Dersom disse rapportene omkring Dyrland er noenlunde nøyaktige kunne kanskje det vært interessant for å finne 2 stk. Y-linie og noe radiosamband der - for vi har ikke alt det utenom radarene der ennå.
I så fall: -> ref. http://www.kystfort.com/forum/topic443-45.html#4778
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Følgende mil. kartref. fra 1944 er oppgitt:

DYRLAND, radar station (616246)
(surrounded by wire)

SANDHÅLAND, radar station (608233)
(surrounded by wire, road partly blocked)

Constructional activity on hill at (622218)
(further details not known)

SANDVE area (6021)
Minefield and barbed wire.
Youth house quarter for troops.

De nevner også at det er en radarstasjon i Skudeneshavn "north of town" hva nå enn dette kan være. Ser for meg ut til å være noenlunde på høydedraget der vegen går fra Skudenes til Falnes.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:Observert 6 stk. bunkere.
Det mangler 2 bunkers-bilder først i tråden da TAL ? Fikk du noe brukbart av de 2 i vest. Lignet "en liten lav garasje" den ene minnes jeg.

Bra mye avføring fra nåtidens "ulne vaktmestre" inne i de tenker jeg PDT_Armataz_01_18

KOS

Rettelse, ny feil følger: Se "ny billedtolkning" av linjekartet ovenfor PDT_Armataz_01_04
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Det mangler 2 bunkers-bilder først i tråden da TAL ?

Ble ikke helt heldige med de 2 der KOS PDT_Armataz_01_02
Og med lave sko turde jeg ikke og gå bort til de heller.

Sikkert kuer og uttøy her om noen uker, hvis du skal på inspeksjon!

Mvh TA
Attachments
midtrevest.jpg
midtrevest.jpg (52.46 KiB) Viewed 365 times
nordrevest.jpg
nordrevest.jpg (58.5 KiB) Viewed 365 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:Ble ikke helt heldige med de 2 der KOS PDT_Armataz_01_02
Og med lave sko turde jeg ikke og gå bort til de heller.
Får "ta de" med tele-linse om det kniper ;-) Hadde også lave sko, og for lite lys når jeg var der i fjor. Men de forsvinner ikke med det første disse.

Men altså, 6 stk. bunkers på høyden - for hva ? - er fremdeles spørsmålet her.

mvh
KOS
RasmusTerne

Hei.
Heldige dere,som har så mye "snadder" i nærområdet!Skulle ønske jeg var mere obs. da jeg selv var der (60-tallet).Var sikkert mer å se da. :)
Men det er moro å følge med på hva dere finner ut.Så hold tråden gående!
Hilsen Sigfred R.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det er sant det Sigfred,

men akk så lite tid, lys og oppholdsvær til alt PDT_Armataz_01_10 ... og så mye som har forsvunnet og blitt utradert i bebyggelse etter hvert.

Men snart blir dagene lange nok til Ølen/Etne også PDT_Armataz_01_06

Varne forblir et lite mysterium ser det ut til ... Bare disse små "kontorbunkersene" på en høyde...uten særlige "taktiske fotavtrykk" - og lite forslag å diskutere.

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”