Stong (Åkrehamn), Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Locked
Muninn
Posts: 25
Joined: 13 Aug 2007 12:38
Location: Åkrehamn, Karmøy

EDIT KOS: Denne tråden er splittet fra Varne(v/Sevland), Karmøy

Hei.

Evt. noen som vet hvor Haugane, Stong og Host på Karmøy er?
Både Stong og Host (Håstø?) er i Åkrehamn.



Litt usikker på sirkelen rundt "Håstø",
men det er i hvert fall i dette området.
Sementstøperiet blir i dag fortsatt drevet av familien Håstø.

Se utklipp fra fonnakart.

Hilsen T.S.Bauge / Åkrehamn :-)
Attachments
Åkra.gif
Åkra.gif (116.45 KiB) Viewed 496 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Muninn wrote:Hei.

Både Stong og Host (Håstø?) er i Åkrehamn.

Hilsen T.S.Bauge / Åkrehamn :-)
Er det riktig å anta at kystbatteriet i Åkrahamn lå på Stong (at dette er et annet navn på HKB Åkrahamn)?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Valgte å flytte dette temaet ut i en egen tråd ettersom fokus forflyttet seg mer bort fra Varne.

Så her handler det nå om "Stong" ved Åkrehamn heretter.

Tidligere er dette området berørt i en annen tråd, som også sporet litt av - da som Zug Aakrehamn.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Valgte å flytte dette temaet ut i en egen tråd ettersom fokus forflyttet seg mer bort fra Varne.

Så her handler det nå om "Stong" ved Åkrehamn heretter.

Tidligere er dette området berørt i en annen tråd, som også sporet litt av - da som Zug Aakrehamn.

KOS
Grunnen til at jeg spør er at jeg har noen skriblerier fra 1945 som enten tar for seg det gamle HKB Aakrehamn (som tyskerne flyttet sent i 1944) eller om dette dreier seg om andre stillinger f. eks. til luftvern.

Zug Aakrehamn var en betegnelse som tyskerne benyttet i oppbyggingsfasen, da batteriet var bestykket med to gamle 10,5cm. posisjonskanoner.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Stong : Var der for et par uker siden, er en del grunnmurer sør/vest for "Idrettshuset" (Nå barnehage).
+ Luftvern, nærforsvar, lyskaster ?, området er ikke så stort og burde være mulig å få oversikt.
Er det slik å forstå at dette kanskje er et eget luftvernanlegg adskilt fra HKB 65/977 Aakrehamn ?

Håstø (Host) : Sementstøperiet ligger vel i østlig ytterkant av området som kalles "Hosste".
Det var for 15-20 år siden mulig å se hvor det var bygget stall (tysk) som tilbygg til eksisterende driftsbyggning. Sørvest for stallen (60-70 m)hadde tyskerne brakker (Ikke nærmere definert) der de holdt til. Området er i dag bebygget og spor er borte.
- Myrdalvegen, øst for Åkrehamn videregåend skole.

Har spurt etter mer info fra personer om bodde i omr. for 65 år siden.
Kanskje det dukker opp mer.


Hand
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hand wrote:Stong : .... Er det slik å forstå at dette kanskje er et eget luftvernanlegg adskilt fra HKB 65/977 Aakrehamn ? ...

Håstø (Host) : Sementstøperiet ligger vel i østlig ytterkant av området som kalles "Hosste".

Hand
Jeg mener at "Stong" i rapporter fra 1945 er brukt om det fraflyttede HKB AAkrehamn. Men, jeg var usikker og lurte på om noen med lokalkunnskap kunne bekrefte dette. Alternativt kunne "Stong" bety noen andre stillinger, men jeg mener altså det er HKB AAkrehamn.

Det nevnes i rapporten at det finnes brakkemurer på "Host" og dette kan også være en del av samme HKB AAkrehamn som tyskerne flyttet i 1944.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Vestiden av havna i Åkrehamn (ute ved moloene) har også noe "rusk".
På det som kalles Holmen er det rester av noe som ser ut som en MG-stilling. Noe av løpegraven til stillingen står igjen.

Tidligere var det også dekningsrom der, det ble sprengt bort. Tror det var tidlig nittitall
På N.I.B er koordinatene N 6575152 Ø 282101.
Moloen som ligger der i dag var der ikke den gang. Det lå to moloer lenger ute.

Nord på øya, der radio-amatører har bygget hus, stod det tidligere en utkikkspost. - Liten betongkonstruksjon. Den forsvant under utbyggingen.

Var tyske soldater stasjonert i området eller var stillinger besatt under høyere beredskap ?

Hand
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hand wrote: Stong : Er det slik å forstå at dette kanskje er et eget luftvernanlegg adskilt fra HKB 65/977 Aakrehamn ?

Hand
Jeg ser at MILORG har også kalt dette for "Marineartilleri i Stong" det er ikke funnet annet enn stillinger der (ikke materiell), så jeg er nå rimelig sikker på at dette er en annen betegnelse på HKB Aakrehamn som tyskerne selv flyttet fra i slutten av 1944.

I 1945 ble følgende rapportert fra området:
(AVSKRIFT)

7 am. Bunkers
2 uferdige stillinger til antiluftskyts
14 ammunisjons bunkers
3 lyskaster stillinger
1 observasjonshus
4 barakker grunner (murer)

Dessuten endel betongjern, rør og en tykk jernplate
(antagelig kanonfundament)

Jeg tror ikke at de som laget denne rapporten har full oversikt over hva de forskjellige bunkers ble benyttet til, men dette vitner i alle fall om et rimelig ribbet område. Det er ikke rapportert om noe utstyr som er registrert her.


Om "Host" eller Hoste" er det notert følgende:

På Hoste står en barakke på 4 rom. Der er varmeovner i alle rom, det elektriske anlegg er defekt. Inntaksledninger for elektrisk og telefon mangler.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Angående tysk stall i Myrdalvegen, Åkrehamn: For 30 år siden (hjelp!) gikk veien direkte fra HKB Aakrehamn og forbi der driftsbygning m/stall var plassert. Avtanden er vel et par kilometer.

Forbindelsen mellom disse to områdene var mer rettlinjet og hensiktsmessig enn den er i dag. Nybgg og omlegging av vei har endret bildet.
Skal få mekket noen N.I.B koordinater senere.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Er det riktig å anta at kystbatteriet i Åkrahamn lå på Stong (at dette er et annet navn på HKB Åkrahamn)?
Jeg mener antakelsen er riktig.

Jeg har "regnet litt på det" - og her ser en kanonplasseringene. K2 er den som der fremdeles er rester av i dag med 3 bunkere rundt seg.
(Bunkeren som er under "langtids-rivning" er ikke inntegnet)
Det er ca.170m mellom K1 og FLAK.
nb. "FOTODATO 2002-06-01" Det er terreng-endringer i dag snart 6 år senere
nb. "Alt" gjenværende er ikke markert i bildet.

Ble luftvernet liggende igjen etter flytting av kanonene til Fiskå ? - og ble Stong (igjen ?) benyttet siden "Aakrehamn" batteriet var flyttet ?

Hvilket skyts var i den FLAK-stillingen ?

KOS
Attachments
Stong, Aakrehamn
Stong, Aakrehamn
0_layout.jpg (176.09 KiB) Viewed 268 times
Last edited by KOS on 19 May 2008 21:22, edited 3 times in total.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

På åtti-tallet (84?) var jeg og knipset noen bilder i Stong, da var det litt mer betong enn i dag.
Skal se om jeg klarer å "spa" dem frem fra haugen. (Skulle de mot formodning være tåpelige, lar jeg dem ligge i skuffen.)

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det hadde vært spennende ja !
Der er nok en del bilder "på bygda" også...om en bare hadde kommet over de PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Om du finner noen kan du legge i tråden HKB 65/977 Aakrehamn (1942 -> 1944) kanskje.

Tror jeg "låser" denne tråden om vi konkluderer med at dette luftvern-innslaget i sør var en del av "HKB 65/977 Aakrehamn".

KOS
Locked

Return to “Haugalandet”