Informasjonsdeling

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Locked
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Virker som om en av dere går foran og brøyter vei, og den andre sitter og korrigerer infoen fra sofaen/skrivebordet. Vet ikke hvordan det funker i museumsverden i Rogaland, men skulle jo tro at papirer/arkiver avlevert til ett museum er offentlig tilgjengelig. Kunne sikkert vært nyttig for den av dere som bruker tiden ute i terrenget.
Paul S.

EDIT KOS 4.8.08
Denne tråden er skilt ut fra FLAK på Sørhaug, Haugesund
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:Virker som om en av dere går foran og brøyter vei, og den andre sitter og korrigerer infoen fra sofaen/skrivebordet. Vet ikke hvordan det funker i museumsverden i Rogaland, men skulle jo tro at papirer/arkiver avlevert til ett museum er offentlig tilgjengelig. Kunne sikkert vært nyttig for den av dere som bruker tiden ute i terrenget.
Paul S.
Når jeg skriver denne kommentaren på innlegget ditt så vet jeg ikke noe om hvor mye du kjenner til Haugesundsområdet - jeg vet heller ikke hvor i landet du kommer fra, fordi det ikke er lagt noen opplysninger i profilen din på forumet. Jeg kunne valgt å tie dette ihjel, men velger å svare. Jeg ser at du også tidligere har hatt meninger om innsatsen til enkeltpersoner i Haugesund, så jeg regner med at du har en viss kjennskap til det som skjer på Haugalandet.. Svaret representerer mitt syn på dette - det finnes sikkert flere meninger - og jeg har ikke til hensikt å opprette en tråd om min innsats på kystfort.com i forhold til innsatsen til andre som er interessert i tyske kystfort i Haugesundsområdet. Jeg får heller ikke håpe at man nå benytter "quote" funksjonen på forumet for å trekke fragmenter av mitt svar utav sammenheng, fordi innlegget bør leses i den sammenheng det er fremsatt.

Kommentaren fra deg går stort sett ut på at de som er på bunkerjakt skal få tilgang til alt arkivmateriale som finnes(?) For meg ser det ut som det er slik hele forumet virker, mange sitter på fragmenter av informasjon som de fra tid til annen tar seg tid til å grave i - å tolke materialet med sin erfaring på området - for så å legge ut essensen av på forumet. Arquebus heller er ikke de eneste som sitter på informasjon i distriktet - og for vår del er materialet ikke tilrettelagt slik at allmennheten har ubegrenset tilgang. Dette tror jeg er tilfellet for de fleste norske museer museer og arkiver. Dette har også med ressurser å gjøre. Men når det er sagt, så har Arquebus stilt seg til rådighet for de fleste lokale - og flere nasjonale krigshistoriske bokutgivelser de siste årene. Dette vil Arquebus bidra med også i fremtiden.

Oppgavene som Arquebus holder på med på dugnad spenner over mye mer enn emnet kystfort. Men som et bidrag til tyske kystfort i Haugesundsområdet arbeider Arquebus/Haugalandmuseene med en artikkel til neste årbok. Videre er planen å utgi et utvidet materiale i en bok om kystbatteriene mellom Boknafjorden og Bjørnefjorden. Jeg mener at dette vil være et bidrag til å frigi for allmennheten essensen i den informasjon og kompetanse som vi besitter vedrørende dette emnet.

Hvis du går tilbake og ser på innleggene mine på dette forumet så ser du at det er startet flere tråder der fyldige opplysninger er lagt ut. En del av informasjonen som mine kommentarer er basert på er opplysninger fra andre kilder - så ikke alt dette er nødvendigvis originalmateriale fra Arquebus museets arkiver. I flere tilfeller er det også fotografier og opplysninger fra feltbefaringer. Likeledes er det vel åpenbart at mye av det som skrives er basert på feltbefaringer i tillegg til evt. dokumenter og opplysninger som måtte finnes. Bare så det er sagt så tror jeg at jeg har besøkt de fleste stedene i Haugesundsområdet, den senere tiden også sammen med de nye som har startet med denne hobbyen i Haugesund.

Jeg synes derfor ikke det er riktig av deg å dømme andres innsats på dette forumet. Jeg tror de fleste som holder på med dette gjør det de kan etter beste evne - fordi de er interessert i kystfort og andre innretninger fra denne tiden. Derfor synes jeg den kritikken du her retter i realiteten er å rette kritikk til alle som bidrar med opplysninger fra materiale de besitter. Jeg mener at disse bidragene også er med på å bidra til at kystfort.com er et forum med relativt høy faglig substans.

Fra jeg oppdaget dette forumet på ferie i fjor sommer har det blitt ca. 300 innlegg skrevet av undertegnede - og jeg er overbevist om at noe informasjon i disse innleggene har vært nyttig for andre. Likeledes har jeg fått en del støtte til bokprosjektene våre fra flere av de som sitter med utrolig kunnskap på dette forumet. Personlig synes jeg dette er et greit forum og har planer om å fortsette å bidra hvis det ikke blir for mye av dette her.
Last edited by Arquebus on 06 Aug 2008 0:04, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant observasjon Paul - og omfattende svar PDT_Armataz_01_18

For orden skyld: Som moderator og eier av tråden skiller jeg denne ut i egen tråd slik at FLAK på og ved Preshaug, Haugesund kan fortsette sitt liv, siden vi ikke er ferdige der ennå. Kanskje dukker det opp noe kart el. også i forbindelse med rapporten fra MILORG :D
Eventuelt kan denne tråden flyttes ut i "Viktige emner og informasjon" eller noe sånt om det engasjerer vidt.

KOS
Last edited by KOS on 06 Oct 2008 20:16, edited 2 times in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Skal ikke brekke opp ditt svar da det ikke kommer inn på det jeg mener.
Det er at "papirer/arkiver avlevert til museer bør være offentlig tilgjengelig." Om det er ett privat museum med drift uten tilskudd fra det offentlige så er jo det en annen sak. Men har det tilskudd fra det offentlige, og det er papirer/arkiver som er fra en enhet som arbeider eller har arbeidet på oppdrag for det offentlige er det min mening at slikt er offentlig materiale. At man er tilbakeholden er en ting, at man er selektiv er noe annet. Mitt inntrykk var, og er at det henvises til dokumenter som normalt regnes som "skapt" av enheter som regnes som offfentlige.
Hva privatpersoner sitter på er meg revnende likegyldig, og uten innteresse her.
Min kommentar kan du ta som du vil, det var ingen kritikk, men en kommentar til det som fra sidelinjen ser ut til å være mangel på samarbeid og hjelp fra det lokale museum.
Siden du spør kan jeg opplyse at jeg holder hus i Bergen, og er ansatt i det offentlige, og har mitt daglige arbeid i ett offentlig arkiv.
mvh
Paul S.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei Paul

Hvis alt av kystfort milog info lå tilgjengelig ville jo ikke museumspersonligheter kunne bruke innsamlet materiale for å kunne lage bøker innen sitt interessefelt og det ville jo ikke vert noe gøy...

Samtidig så forstår jeg dithen at du synes at offentligheten skal få innsyn i innsamlet dokumenter/gaver i stedet for at det blir dratt frem i rykk og napp fra ikke offentlig rom til bokprosjekter og diskusjonsfora.


Hva ville du konkret ha av forslag Paul?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis alt av kystfort milog info lå tilgjengelig ville jo ikke museumspersonligheter kunne bruke innsamlet materiale for å kunne lage bøker innen sitt interessefelt og det ville jo ikke vert noe gøy...
Selv om dette var adressert til Paul så vil jeg gjerne skyte inn at jeg synes det ville vært trist hvis all research og forfatterskap rundt vår felles historie på denne måten ble "reservert" for museumspersonligheter....

Min erfaring er at de beste bøkene om kystforsvar, bunkere osv. er utgitt av lokale ildsjeler og spesielt folk med bakgrunn i forsvaret.
Tror neppe det er mange museer i Norge som har gitt ut bøker i regi av seg selv?


Erik
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Det er nå engang slik at i museumsverden så er det prestisje for enkeltindivider med nøkkelknipper å nytte innsamlet informasjon/gaver i egeninteresse.
Det er i tillegg blitt solgt, byttet, gitt, stjålet og ødelagt saker for enorme summer bare i Oslo.


Information not shared is information lost...

Sjekk et prakteksempel under på et museum med et sovende styre og en kunnskapsløs mann som har enevelde:

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... %26hl%3Dno

Dette er kun ett eksempel. Man kan legge til flere fly, tyske panservogner, norsk og tysk artilleri etc. etc.

Dette er samme karen som på nrk skrøt av å ha tatt jakka til ss legionær offiseren Høve som ikke fikk tatt bilde av jakka si på forsvarsmuseumet engang. Scheen sin komentar var at den jakka hadde vi tatt i fra deg likevel i 1945!

Nå hører det til historien at denne karen ble for "egenrådig" med materiellet for forsvaret. Forsvaret har jo en anderledes måte å ta seg av folk hvis de har klatret høyt nok. I det sivile hadde det neppe tatt en slik vending.
Jobbet maj. Kamphaug for denne karen? Samme ukultur i den saken også med underslag av museums/kjøretøy materiell.
Se under:

http://www.an.no/nyheter/article2150627.ece
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mitt innlegg var en kommentar til det som så ut som mangel på samarbeid osv. på Haugalandet. Synes det er utidig at man hiver på generell motvilje og oppgulp om museer generelt. Det var og er ikke min tanke. Har man kommentarer om museer synes jeg man bør starte en egen tråd, og ikke hive de innpå her.
Paul S.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Tråden gikk noe dypere enn mangel på informasjonsdeling, men jeg mener den likevel er relevant.
Du får ha lykke til med å hente informasjon fra museums arkiv.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det virker som om det som skal sies av temastarter og mottaker her er sagt nå - og at det glir noe ut nå.

Ytterligere meningsytringer om generelle museumsforhold etc. kan eventuelt holdes i generelt forum - ev. i direkte PM-utveksling.

Denne tråden lukkes herved.

KOS
Locked

Return to “Haugalandet”