FLAK(MG) og "Anti-tank ditch" på Sørhaug(Lebakken)

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det er MILORG rapportene som beskriver at det lå en narrestilling mellom de to luftvernkanonene. Det kan selvsagt ha kommet en lyskaster her senere, eller at rapporten er feil, Likevel tror jeg at dette er luftvern som helst ble benyttet i lyse og at lyskaster ikke var nødvendig. Jeg kan også tenke meg at en narrestilling kunne være greit siden at luftvernstillingen ligger utsatt til på toppen av høyden. Hvis et fly skulle angripe denne luftvernstillingen, så ville narrestillingen bli beskutt isteden.


EDIT KOS 6.8.2008 Denne tråden er skilt ut fra FLAK på/ved Preshaug, Haugesund.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

- vet ikke om du ser det samme som meg:
Arquebus wrote:Det er MILORG rapportene som beskriver at det lå en narrestilling mellom de to luftvernkanonene.
MILORG rapporten slik avskriften ble fra deg lenger oppe sier ikke at narrestillingen lå "mellom noe" annet - men lengst nord.
Arquebus wrote:
SØRHAUG

Her stod følgende (fra Nord til sør):

- 1 stk. FLAK narrestilling
- 1 stk. FLAK stilling (sannsynligvis 2 cm.)
- 1 stk. tankgrav/sperre
- 1 stk. FLAK stilling (trolig 2 cm.)
- 2 brakker for mannskap.
En kan lure på om rapporten beskriver et sted lenger vest egentlig ? - Jeg er ikke helt sikker på om Sørhaug ble benyttet som stedsnavn helt der oppe i den tiden.

Er der informasjon utover denne rå-listen på rapporten som kan henlede på denne lokasjonen (for en lokalkjent) - eventuelt et "grovkart" ?

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hei KOS,

Det ble noe rot her, enig med deg i det...

Jeg fant et kart med noen forklaringer på dette, og når jeg ser på kartet så er narrestillingen mye lenger nord. Jeg ser at Sørhaug ikke er benyttet på kartet, og jeg er usikker om dette ble betegnet som Sørhaug under krigen.

Vedlegger kart fra juli 1944 som viser området øst for Rogalandsgaten og på begge sider av Djupaskarsveien.


Forklaringene til kartet er som følger:

A: Dummy AA gun

B: Light AA gun and one Barrack

C: Anti-tank ditch

D: Light AA gun and barracks.



Håper du kan benytte dette i ditt videre arbeid på toppen av haugen. Brakkene er markert med hel sorte firkanter. De åpne firkantene er eksisterende bolighus som (etter deres info da) ikke ble benyttet av tyske styrker.

Husk tidslinjen når du leter, da det kan være ting som har endret seg etter juli 1944. Det kan også være ting de ikke har fått med seg i oversikten. Det er kanskje litt rart med en antitankgrav her oppe uten at det er noen forberedte sperringer på vegen - eller i alle fall en eller annen forberedt sprengning for å ta vegen. Egentlig liten vits med en antitankgrav når man kan suse forbi på vegen... Men dette ble igjen vanligvis kombinert med piggtråd og noe (MG/lett kanon) som dekket vegen. Kanskje FLAK kanonene hadde en dobbeltrolle?




mvh,
SFVL
Attachments
Kart, luftvernstillingen på Sørhaug.JPG
Kart, luftvernstillingen på Sørhaug.JPG (32.73 KiB) Viewed 259 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Uten å vite noe om Flak i Haugesund er det kanskje verdt å nevne at i områder sørover så var det veldig vanlig at man f.eks hadde 8-10 Flak-stillinger, men kanskje bare 5-6 operative batterier.
Batteriene rullerte på stillingene, noen ganger bare med måneders mellomrom. Ofte finner man i de Britiske rapportene fra f.eks Sola og Lista at kanonene er flyttet og at "Dummy guns" er installert, for så å senere dukke opp som fullverdige batterier igjen....

Kanskje samme leksa i Haugesund?
At et "Dummybatteri" faktisk er en midlertidig ubesatt stilling og ikke bare "Juggel & bedrageri" :-)

Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Hallo

Uten å vite noe om Flak i Haugesund er det kanskje verdt å nevne at i områder sørover så var det veldig vanlig at man f.eks hadde 8-10 Flak-stillinger, men kanskje bare 5-6 operative batterier.
Batteriene rullerte på stillingene, noen ganger bare med måneders mellomrom. Ofte finner man i de Britiske rapportene fra f.eks Sola og Lista at kanonene er flyttet og at "Dummy guns" er installert, for så å senere dukke opp som fullverdige batterier igjen....

Kanskje samme leksa i Haugesund?
At et "Dummybatteri" faktisk er en midlertidig ubesatt stilling og ikke bare "Juggel & bedrageri" :-)

Mvh
Erik E
Takk for info, dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på. På Vibrandsøy byttet de ut luftvern med dummy kanoner - angivelig for at de allierte flyene hadde "forhåndsprogrammert" å gi disse en omgang. De bombet disse også en gang ,en traff 50 meter fra stillingene.

mvh,
SFVL
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Joda - "et bilde sier mer enn etc.". Da er vi som jeg trodde 7-800m mot vest - på begge sider av "Lebakken" og rett ovenfor "Seydlitz" leiren ved Stadion.
Mest Sørhaug av alt egentlig - ettersom eier av huset ved "D-brakkene" var bonden sjøl - Sverre Sørhaug om jeg ikke husker feil. Han eide for øvrig store deler av markene også der oppe hvor tråden startet. Den markerte "A-dummy" ville vi vel sagt lå vest på Geitafjellet i dag. En "Anti-tank ditch" nær toppen av "Lebakken" vil være særdeles godt plassert (der stoppet mye av seg selv - spes. på vinterstid). - Og passerte en fi. styrke toppen der kom en "rett i synet" på OP5 på Mosskarsfjell der pilen viser på bildet.

Takk for info Arquebus, det var oppklarende. Sikkert ingenting på markene sør for veien i dag - men Geitafjellet har jeg hatt i tankene lenge, selv om det ser uberørt ut kan det være verd en tur.

mvh
KOS
Attachments
En mitr. her ... Sett fra OP(?) nr.5 på Mosskarsfjell
En mitr. her ... Sett fra OP(?) nr.5 på Mosskarsfjell
20070804_051_1.jpg (130.58 KiB) Viewed 239 times
Last edited by KOS on 06 Aug 2008 14:46, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er en "overlay" på dagens situasjonskart utført av 'en kartmann jeg kjenner'.

"A-dummy" området bak de to husene kan være verd en tur - men ikke så mye forhåpninger om å finne noe der.
Merk.: Litt forskyvning/forvrenging i forhold til dagens kart.

KOS
Attachments
Sperre/Luftvernstillingen på Sørhaug
Sperre/Luftvernstillingen på Sørhaug
Sørhaug-Sperr.jpg (84.49 KiB) Viewed 192 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kjempebra arbeid KOS, jeg synes dette var informativt. Kanskje kunne til og med gammel info bli lagt over flyfoto.


mvh,
SFVL
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Med det gamle kartet over dagens flyfoto av området vil det vel måtte blir noe sånn som dette. Ikke helt korrekt i størrelsesforhold, men man ser jo sånn ca hvor i terrenget de omtalte anleggene lå.
Attachments
Sørhaugmontasje
Sørhaugmontasje
sørhaug.jpg (421.37 KiB) Viewed 135 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant bactuz - ser at det kunne vært interessant å sparke i bakken på "C" også ;-)
(Ikke så mye forvrenging/forskyvning langs den aksen ser det ut til)

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”