Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bilde 2 av løpergrav
Attachments
CIMG0354.JPG
CIMG0354.JPG (165.25 KiB) Viewed 272 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:På nord siden av bunkeren langs et gjerde går det en skyttergrav .Den fører til en stein sirkel der det muligens har hvert en MG-stilling.
Endelig spor etter stillinger ! Med den overhøyden og avstanden kombinert med god plass i stillingen så kan det godt ha vært en mitraljøse oppå der.

Bra Henning !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fant også spor etter mulige stillinger ved (ca.15m bak)bunk.3 som dere kansje over såg .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

domt eg ikkje har ein fungerende printer ,men kan jo uansett spørre de gamle i bygda om ka dei vett
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ein i fra bygda mi var på vei hjem fra jobb i dag . Han har for vane å stoppe og spør om eg vil sitte på hjem (om han ser meg i buss lommen på veasletta). Samtale emnet denne gangen blei bunkerser og løpergraver på sandve i området rundt BUNK.2 og 3 .
Han gav meg info om løpergraver som eg ikkje viste noge om . to av løpergravene skal ha vært i nærheten av huset hans .kommer tilbake med mer info om disse når jeg vet sån sirka kor dei er i terrenget .Fikk også vite om en løpergrav nær bunk.3 .Denne løpergraven ligger i dag under veien og kan ikke lenger ses .Fikk også vite om en større grop nær bunk.2 . Sistnevnte løpergrav og grop skal eg prøve å få plassert på et luftfoto i løpet av dagen .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

I den største ringen har eg markert med en liten ring det som for meg ser ut som en løpergrav .Har ikkje fått sett hvor den løpergrava er ennå så foreløpig er det ren gjetting . Ved to av de små ringene har eg skrevet "ny" ved siden av . Den som er nærmest bunk.2 blei beskrevet som en grop .Hva som har vert i den gropa er usikkert. Den andre ringen som er plassert delvis på Rv 47 markerer hvor det var en løpergrav. Den blei slukt av veien da veitraseen blei endret og gjort bredere .
Attachments
Løpegraver.JPG
Løpegraver.JPG (94.64 KiB) Viewed 10 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Bra Henning ! , det er bare å fortsette "å grave" ... snakk med folk rundt 80 fra området om du kjenner til noen.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det holder lenge at de er lokalkjendte i si eiga bygd : )
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Det holder lenge at de er lokalkjendte i si eiga bygd : )
Kanskje, men enda bedre om de faktisk husker noe fra den aktuelle tidsepoken vi snakker om. Og da må folk være 80+.

- Så det haster virkelig å få kartlagt og snakket med folk før enda flere faller fra med informasjon som går tapt for evig og alltid... sukk.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Skal sjekke disse markerte sirklene i dag og se om eg finner løpergraver .
Attachments
sandve III.jpg
sandve III.jpg (84.17 KiB) Viewed 10 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Skal sjekke disse markerte sirklene i dag og se om eg finner løpergraver .
Er det ikke vel kupert i forkant der... God og nær utsikt til strendene/mulige landeområder vil nok stillingene ha - og med mest mulig åpent ildområde.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fant en av skyttergrav stillingene . Den hadde Rv 47 som sitt deknings område . Legger ut noen bilder av den . bilde kvaliteten blei en smule uklar .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På forrige luftfoto skreiv eg "MG ?" ved en av de mulige stillingene.
Trur det må ha vert en mitraljøse stilling eg fant . Bildene fra denne er desverre dårlige , men eg kommer til å ta nye bilder av denne når det blir lyst imorgen.
Attachments
CIMG0355.JPG
CIMG0355.JPG (144.1 KiB) Viewed 70 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

En smule uklart dette bildet men som sagt så tar eg nye bilder PDT_Armataz_01_18
Attachments
CIMG0357.JPG
CIMG0357.JPG (168.75 KiB) Viewed 69 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Den andre mulige stillingen eg markerte på luftfotoet kan også vise seg å være noe av interesse. Denne låg desverre på privat grunn så eg får se hvordan eg finner ut hva som er der . Om det er en stilling så må det ha vert en god stilling .For det var fire meter fra marken og opp til "stillingen" .
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”