Olavskirken på Avaldsnes

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Radiostasjonen Arquebus rapporterte at Olavskirken på Avaldsnes sannsynligvis var tatt i bruk som ammunisjonslager. Ikke så rart når tyskerne aksepterte at betydelige mengder trevirke ble benyttet til å kamuflere kirken som en haug. Et alliert fly skjøt også på kirken ved en anledning, og spor etter kulehullene er fremdeles synlige i kobberplatene på hoveddøren. Siden steinkirker i andre tråder er presentert som forsvarsverk kan det være greit å ta med Olavskirken - ikke som et forsvarsverk - men som en del av krigshistorien på Haugalandet.

Tyskerne ville sprenge ned tårnet på kirken fordi denne ble benyttet som landemerke av piloter som skulle angripe skipstrafikk eller minelegge i karmsundet. men lokale krefter fikk aksept for at kirken ble kamuflert istedenfor. Det hører med til historien at den nye "haugen" var bedre for pilotene å navigere etter enn kirken uten kamuflasje.

Tyskerne brukte heller ikke kirken som ammunisjonslager.
Attachments
Olavskirken på Avaldsnes med kammuflasje 3.JPG
Olavskirken på Avaldsnes med kammuflasje 3.JPG (88.28 KiB) Viewed 232 times
Olavskirken på Avaldsnes. Kammuflasje bygges.jpg
Olavskirken på Avaldsnes. Kammuflasje bygges.jpg (86.49 KiB) Viewed 232 times
Olavskirken på Avaldsnes med kammuflasje med norsk flagg i mai 1945.jpg
Olavskirken på Avaldsnes med kammuflasje med norsk flagg i mai 1945.jpg (67.58 KiB) Viewed 232 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette så kjent ut... Har denne historien + øverste bilde vært publisert før? Kan sverge på at jeg har sett det ett eller annet sted for maaange år siden :-)

Kirken på Sola ble revet av tyskerne av samme årsak, men her fikk lokale krefter nummerert steinene slik at den kunne pusles sammen igjen etter krigen!

Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Beklager hvis jeg har lagt dette ut tidligere, men det er nå et par nye bilder. Ble inspirert av steinkirkene i den nye tråden om festningsverk før 1940.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm.. Nei det er mange år siden jeg så dette - Lenge før Kystfort.com var påtenkt ;-) ser jeg har sitert denne historien allerede i 2005 på et annet forum.
Kan det ha vært en avis eller lign. på Haugalandet som har hatt en sak om dette? Ja ja.. Ikke så nøye, fikk bare et Déjà vu :-)


Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Kan det ha vært en avis eller lign. på Haugalandet som har hatt en sak om dette?
Det må du nok regne med ja! Denne historien er velkjent her, og har vært på trykk flere steder inkl. H-avis PDT_Armataz_01_18 Dog et par interessante "nye" momenter, for meg, denne gangen.

Det var greit å få med denne her Arquebus PDT_Armataz_01_11

mvh
KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Erik E wrote:Dette så kjent ut... Kan sverge på at jeg har sett det ett eller annet sted for maaange år siden :-)
Det midterste bildet står på side 29 i heftet "Da krigen kom" utgitt 1990.
Post Reply

Return to “Haugalandet”