Sorenskriverkontoret, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Sorenskriverkontoret var kontorer og "quarter" for tysk virksomhet
Her er et par "by night" bilder av HEIMEVERNS-HUSET vårt (tidl. sorenskrivergård) i kveld .

Lurer litt på det H7-emblemet. Er det satt opp i ettertid - eller ble det tildekket i perioden ?
Neppe særlig populært med det merket på en tysk okkupert bygning PDT_Armataz_01_18

KOS
Attachments
20080206_008_2.jpg
20080206_008_2.jpg (107.45 KiB) Viewed 286 times
20080206_001_1.jpg
20080206_001_1.jpg (119.91 KiB) Viewed 286 times
Last edited by KOS on 17 Oct 2008 0:02, edited 3 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:En oppfølger her Arquebus ?

Hva var sammenhengen med Fødehjemmet" lenger nord i gaten" ?

mvh
KOS
Huff, hadde tenkt å ta dette en gang i nær fremtid fordi jeg har funnet ut at jeg har hatt feil styrke på lesebrillene når jeg så på dette første gang. Hjemmefrontkarene har klart ser du å dobbeltnummerere i rapportene sine, ved å betegne det hhv. nord - og sør for Tuhauggata. Og da blir det lett feil. Så passet det så utrolig godt at Heimevernshuset hadde vært Rgt, HQ...

Håper kanskje du kan rette opp tråden, slik at det riktige kommer først. Det gamle Fødehjemmet var hovedkvarter for regimentet. Dette var en av en håndfull steder som ble rapportert som vitale steder i bysentrum. Flere av husene rundt ble boliger for tyske offiserer.

Det gamle sorenskriverkontoret var kontorer og "quarter" for tysk virksomhet.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Lurer litt på det H7-emblemet. Er det satt opp i ettertid - eller ble det tildekket i perioden ?
Vet du noe om dette Arquebus ?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
KOS wrote:Lurer litt på det H7-emblemet. Er det satt opp i ettertid - eller ble det tildekket i perioden ?
Vet du noe om dette Arquebus ?
Min far har fortalt meg at dette H7 emblemet ble skutt ned av tyske soldater med gevær i 1940. Det må ha blitt satt opp igjen etter krigen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Må vel ha gått "noen runder" på den jobben. Så fikk vi oppklart det - takk for info.

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”