Vormedal-Mykjo, Sperrelinje (Karmøy Kommune/fastland)

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Godt jobbet på en lørdags formiddag det...hehe
Hmmm... hadde dårlig tid - skulle videre østover ;-)

I søre enden av Vormedalsvatnet, en jordkjeller - men med nærmere ettersyn kanskje en ombygd sådanne ?
Sett innenfra: Det er ca 600m til land på andre siden, sett mot strøm-masten, som er drøye kilometeren fra betraktningspunkt. En naturlig akse å forflytte seg langs flanken dersom enten Mykjå- eller Vormedal-punktene står imot fremrykning...
For øvrig var det litt betongbruk inne i "jordkjelleren".

KOS
Attachments
MG-jordkjeller, - eller ?
MG-jordkjeller, - eller ?
Jordkjeller.jpg (238.57 KiB) Viewed 332 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vel, ikke noen synspunkt på denne "steinkonstruksjonen" ovenfor... Er det liv der ute, eller ?

Videre østover, i "tykkeste skogen", men med overhøyde ved et av de smale partiene på Vormedalsvatnet.

Et stort steinuttak ! Sånn ca. 10m langt, bredde 8m og 5-6m dypt. I tillegg kommer skjæringen inn til "hullet".
Utsprengte steinmasser er lastet ut av skjæringen og ned i skråningen der den viser godt igjen (høyre nede).

Noen steiner er lagt mot sør, og ligner bra mye på temporært nærforsvar.

Enda en påbegynt bunkergrop ?

KOS
Attachments
Byggeplass ?<br />(Hadde ikke tid til å 'skoge' her ;-)
Byggeplass ?
(Hadde ikke tid til å 'skoge' her ;-)
Utsprenging.jpg (393.67 KiB) Viewed 293 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vel, ikke noen synspunkt på denne "steinkonstruksjonen" ovenfor... Er det liv der ute, eller ?
Her er det liv! Kai Kai... :)

Tja... Hva kan man si? Potetkjeller med vindu....hmmm. Ikke spesielt vanlig vil jeg tro. Bunker av stablet stein... Hmmm. Ikke helt vanlig det heller vel?
Men som masse annet her ute, så er det kanskje en uferdig stilling vi ser?
Ikke vet jeg... Men at dette har vært brukt til andre ting enn å lagre poteter i vil jeg tro vi kan konkludere med. Se bare på dekningsmuren utenfor inngangen... PDT_Armataz_01_18

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

ja - hva kan man si... Vanligvis reagerer vi vel ikke på disse potetkjellerene i vårt kulturlandskap - men det "vinduet" tiltrakk oppmerksomheten "i sidesynet". Og som du sier så er der rester etter (dekning)steinmur som det ser ut.
Vi fant forresten den vestligste stillingsgruppen hittil på Mykjå på lørdag, men det skulle ikke forundre meg om der er mer langs nordsiden av Vormedalsvatnet - på de smale partiene. Mye rart "der ute". Også en lyskasterstilling langs Førresfjorden på Mykjå.

KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Så bra!

Gleder meg til bildene popper opp her inne :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Snart kan vi kjøre bil rett gjennom(over) stillingene - når T-forbindelsen kommer.
Oppstart våren 2009 PDT_Armataz_01_05
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmm.... Desto enda viktigere å få dokumentert og fotografert det som finnes mens det fremdeles er....

Har du ca. NiB koordinater på den jordkjelleren f.eks?
Klarer ikke helt å se for meg hvor vi er hen der ute... Er såååå lite kjent i de traktene der.


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Klarer ikke helt å se for meg hvor vi er hen der ute... Er såååå lite kjent i de traktene der.
"Steinuren" finner du inn i skogen ca 400m rett øst, du passerer en hytte/hus-ruin også ved vannet.

Ta turen ;-)

Greit å parkere på "32 V 291373 6585775" PDT_Armataz_01_06


mvh
KOS
Attachments
Rester av gjerde mot sør og øst ved &amp;quot;steinuren&amp;quot;.
Rester av gjerde mot sør og øst ved &quot;steinuren&quot;.
20090321_016_1.jpg (205.76 KiB) Viewed 176 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker PDT_Armataz_01_18
kallehagen
Posts: 8
Joined: 11 May 2008 22:20
Location: Karmøy

Hei

Lurer på om noen her inne vet noe om den betongkonstruksjonen som ligger nede ved
sjøen rett før FMC på vormedal. Så noe når jeg kjørte forbi til jobb her en
dag. Var og prøvde og ta noe bilder, men hadde bare mobilen med.

Ligger et hus i svingen som de nett har rensket tomten for skog, betongkonstruksjonen har ligget skjult bak skogen. Ser ut som det har vært noe mer ovenfor som er blitt gravd vekk. Er dette noe med tyskerene og gjøre?

Skal prøve og komme meg ned en dag og få tatt noe bilder!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, Kalle har snakket om den da den tidligere vistnok var synlig fra sjøen. Det var den ikke i våres når vi var på båttur.

Jeg var i traktene 24.mai men da var det veldig tett der... Men ikke tettere enn at en kunne se hva det var ;-)
Var også bortom tidligere i dag, - og nå var det blitt åpent foran ja !
Håper bare ikke de "stuffer" skogsrester inni PDT_Armataz_01_07 - og at FMC krever skikkelig opprydding i skogbunnen !

Den har vel sin "tvilling" på Mykjo ;-)

KOS
Attachments
Betongen strekker seg like langt fra bildekanten på venstre og høyre side.
Betongen strekker seg like langt fra bildekanten på venstre og høyre side.
20090601_004_1.jpg (227.28 KiB) Viewed 113 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, her ble det aldri noe særlig 'bred bilde-dekning' eller annen dokumentasjon for den slags skyld... derved mangler mye her inne ennå. Minekart finnes i Riksarkivet.

Legger ved et bilde som ihvertfall viser eksempel på tak-konstruksjon brukt på disse, i dag 'åpne grunnmurene', som finnes flere steder.

Disse var 'oppholdsbunkere' - og for mitr.troppene på Mykjo er det 7 av dem. For øvrig samme antall som på Sandve, der det også var Mitr.personell forlagt - synes jeg å huske. Tilfeldig ?



mvh
KOS
Attachments
To bjelkelag (boks nederst rundstokker oppå) , betongdekke og topplag(kammo)
To bjelkelag (boks nederst rundstokker oppå) , betongdekke og topplag(kammo)
20081102_093_090328_036_1.jpg (442.55 KiB) Viewed 57 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Aha.....

Så det er slik de i Vikene har sett ut en gang i tiden altså.
Idag bare en grunnmur, for 60 år siden, en oppholdsbunker med tre- og steintak... :)

Takk for bildene KOS, håper det kommer flere etterhvert.


Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Det var stilig å se koss det en gang har vært :bra:
Takk for at du deler bildene med oss KOS :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Aha.....

Så det er slik de i Vikene har sett ut en gang i tiden altså.
Idag bare en grunnmur, for 60 år siden, en oppholdsbunker med tre- og steintak... :)

Takk for bildene KOS, håper det kommer flere etterhvert.


Kai
Jepp, det kan ha vært slik også der. Men mer oppholds- enn dekningsbunker type altså. Den avbildede lå senket i terrenget, men hadde lysgrav til ned til vindu.
F.eks. de MG-bunkerene på Salhus hadde likt tak. 2 lag krysslagte 4x4 boks og så betong på toppen iflg. lokale.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”