Waffen-SS på Haugalandet?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Litt usikker på om dette hører hjemme under Hordaland (Kvinnherad) men jeg famler litt i blinde her.

Bestefaren min og hans søsken jobbet for kraftlaget som bygde ut Indre Matre og Blåfalli tidlig på 50-tallet. De var utstyrt med vinterbekledning fra Waffen-SS, pelsbestykkede parkaser og saueskinnsbukser. Komplett med stempler og diverse benevnelser som gutta var ganske ukomfortable med.

De måtte dra til Etne for å få utlevert bekledning og de i sin tur fikk leveranser fra Haugesund. Er det noen dokumentasjon på at Waffen-SS / NS hadde beredskap i Hordaland / Nord-Rogaland eller er dette noe som har via logistikkens irrveier har funnet veien til Indre Matre? De kjørte også ex-tyske beltevogner frem til 70-tallet.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Foruten politienheter (SD, m.v.) har jeg kun sett nevnt "SS-wacht Sauda" og jeg mener å huske at denne vaktstyrken til daglig var underlagt hærens oppsetning i distriktet (Haugesund).
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Det var ingen symboler nasjonalistiske symboler i waffen SS sine vinterklær av div. typer. Det er vel kun et stempel fra Ravensbruch SS BETRA og Buchenwald SS BW som er vanlig i uniformsjakker laget i disse leirene.
Post Reply

Return to “Haugalandet”