Ferkingstad - Hemnes - Sandhåland, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Var en tur nede ved laksodden (hemnes) i går og kikket . Fant en del nytt som eg ikke
har lagt merke til tidligere.
På vei ned til hålandsanden la eg merke til at tyskerene hadde satt opp stålstenger langs steingarden i bakgrunnen av bildet. Så eg bestemte meg for å se nermere etter...
På vei ned til hålandsanden la eg merke til at tyskerene hadde satt opp stålstenger langs steingarden i bakgrunnen av bildet. Så eg bestemte meg for å se nermere etter...
CIMG3244.JPG (307.7 KiB) Viewed 215 times
Det er mulig at dette er en del av piggtråd sperringen som skulle hindre folk i å gå ned til stranden under krigen
Det er mulig at dette er en del av piggtråd sperringen som skulle hindre folk i å gå ned til stranden under krigen
CIMG3247.JPG (403.13 KiB) Viewed 215 times
sett mot stranden
sett mot stranden
CIMG3248.JPG (370.54 KiB) Viewed 215 times
Det var denne eg såg på avstand
Det var denne eg såg på avstand
CIMG3249.JPG (391.7 KiB) Viewed 215 times
Etter å ha kikket nermere på disse stålstengene tok eg neste steingard nermere i øyensyn .
Denne steingarden ligger nermere stranden,langs en bekk som har sitt utspring på selve stranden.
På vei ned til steingarden kom eg over denne rullen med tysk piggtråd , et lovende tegn...
På vei ned til steingarden kom eg over denne rullen med tysk piggtråd , et lovende tegn...
CIMG3251.JPG (337.68 KiB) Viewed 215 times
Langs steingarden,på linje med den røde løa er der flere stålstenger.
Langs steingarden,på linje med den røde løa er der flere stålstenger.
CIMG3253.JPG (311.46 KiB) Viewed 215 times
Attachments
CIMG3252.JPG
CIMG3252.JPG (243.1 KiB) Viewed 215 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Etter å ha kikket på stålstenger gikk turen videre ned til stranden.
Eg var egentlig ikke på jakt etter å finne noe nytt i dette området ,da eg trudde det meste var funnet fra før.
Men eg tok feil ,vi hadde ikke funnet alt allikevel .En liten skytestilling helt nede ved svaberget ,farlig nær kraftige bølger ,ikke
rart vi har oversett denne .Eller har vi det ? Eg kan ikke huske å ha sett den ved tidligere turer eller her på forumet.
Farlig nær bølgene denne skytestillingen. De som stod vakt her fikk sikkert risikotillegg
Farlig nær bølgene denne skytestillingen. De som stod vakt her fikk sikkert risikotillegg
CIMG3255.JPG (264.85 KiB) Viewed 214 times
Eg trur dere klarer å se hvor bildet er tatt
Eg trur dere klarer å se hvor bildet er tatt
CIMG3256.JPG (266.4 KiB) Viewed 214 times
Må ha blitt bygd sent i krigen denne. Lite betong å se ,hvis ikke bølgene har vasket den bort da ...
Må ha blitt bygd sent i krigen denne. Lite betong å se ,hvis ikke bølgene har vasket den bort da ...
CIMG3258.JPG (283.63 KiB) Viewed 214 times
Der er to skyteskår i denne
Der er to skyteskår i denne
CIMG3259.JPG (285.19 KiB) Viewed 214 times
I skyteskåret som peker mot sør vest er der boret to hull i berget .Sikkert feste for våpen .
I skyteskåret som peker mot sør vest er der boret to hull i berget .Sikkert feste for våpen .
CIMG3260.JPG (272.71 KiB) Viewed 214 times
På dette bildet ser man hullene bedre .
På dette bildet ser man hullene bedre .
CIMG3262.JPG (331.96 KiB) Viewed 214 times
Det andre skyteskåret pekte mer mot vest . Bare ett borehull for feste her  og en klatt med betong...
Det andre skyteskåret pekte mer mot vest . Bare ett borehull for feste her og en klatt med betong...
CIMG3263.JPG (323.38 KiB) Viewed 214 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Noen som kan tenke seg hvilket våpen som har stått i stillingen?
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Good job, Henning!
Sikkert ikke morsomt å bemanne de stillingene helt nede ved vannkanten, når det var drittvær. Når det gjelder piggtråd-stengene ved steingarden snakker vi om gjennbruk av tysk materiell, altså etterkrigs bruk. De som eide eiendommen fra -45 til -76 var ikke kjent for å kaste bort noe som helst!

Hand
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Når det gjelder piggtråd-stengene ved steingarden snakker vi om gjennbruk av tysk materiell, altså etterkrigs bruk. De som eide eiendommen fra -45 til -76 var ikke kjent for å kaste bort noe som helst!
Var noe tilsvarende her oppe. En gårdbruker brukte gamle reserveløp til 2 cm flak som gjerdestolper :-)
mvh
PAul S
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Løp til 2 cm flak? Du vinner Paul S! Onkel Johans piggtråd-stenger kommer ikke engang til semi-finalen :-)
Dette ble vel mye OT, skal skjerpe meg.

Mhv
Hand
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Slett ikke Hand... Dette var da langt fra off-topic.
Har du flere historier fra dette området er det selvfølgelig anledning for å komme med slike også i denne tråden. Det er bare helt flott det skal jeg si deg :D

Kai
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

I beitemarkene i det området hvor Henning knipset piggtråd-stengene var det en "lapp" som ble benyttet til å sette av miner som ble fjernet fra strandområdet, i -45. En at de tyske soldatene som deltok i arbeidet endte opp gråtende i kjøkkenet hos onkel Johan. Stri jobb å grave frem miner!
I området nedenfor der skolen lå på Sandhåland fikk to guttunger en glimrende ide da de kom over miner under opprydningen. Hagle ble hentet fra gjemmestedet, mine hengt på en gjerdestolpe, skudd avfyrt fra 15-20 meters hold. Et jæxxxg brak, splinter i bakken like foran dem, gjemme hagle, voksen kommer løpende: -Hva var det som smalt? Smalt? -Nei, var det noe som smalt?

En av soldatene ved Frauenschuh skjøt seg, forklaringen på hans død var at han hadde gått på en mine. Dette ble gjennomskuet av de lokale all den tid det ikke var miner i nærområdet rundt radarstasjonen. Piggtråden rundt stasjonen hadde i nord-øst en uautorisert åpning slik at "besøkende" kunne loses inn uten for mye styr.

Bonde i området fant ut at hvis krigen kom skulle han og en nabo tømme et vognlass med grus for sperre "postveien" like nord for kirken. Problemet var at da krigen brøt ut, var det en fyr på radioen (Quisling) som truet med "det ene og det andre", grus-aksjonen ble derfor avlyst. Det ble for farlig!
Bedre ble det ikke da samme bonde ble bedt om å møte hos lensmannen i Skudeneshavn. Der ble han anklaget for å ha sagt at "Etter krigen skal alle norske nazister sendes til Bjørnøya" Turen gikk til Gestapo i Haugesund, to dagers opphold. "De truet både med knyttneven og pistol" Ville vite om karen virkelig hadde sagt noe så skrekkelig. Gjerningsmannen kunne ikke huske å ha sagt noe slikt overhode. Han var dessuten ikke interessert i politikk. Slapp ut med beskjed om han ville bli holdt under oppsikt. Naboen hans var NS-mann med nag.

Som nevnt tidligere var ikke onkel Johan en som kastet noe, husker tilbake til slutten av -70 tallet, min bror og jeg rotet rundt i løa og fant en trommel full av hesje-streng. Vi to fikk straks det glass-aktige blikket noen av oss får når saker fra "Krigen" dukker opp. Samtlige slektninger kunne selvfølgelig avkrefte at denne trommelen hadde noe som helst med krigen å gjøre.
Før vi forlot "åstedet" var vi en kabeltrommel rikere, inne i løa lå det en uformelig klump med x-antall meter med hesje-streng. Fant også et brev fra onkel Johans bror i USA som var "Geøffnet", letet over hele gården etter spennende saker.

Litt rotete, men noe av det jeg husker i farten av fortellinger fra dalstroka rundt Sandhåland. (Ikke kronologisk!)

Mvh Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Kjekt med slike historier :-)
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fantastisk Hand!
Utrolig flott å få lese slike historier. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dem ned og legge dem ut her. Kjempe! :bra:

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Flott Hand :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Da tåler vi kanskje en til?
Våren -43 eller -44, kilden var ikke brennsikker, var tidligere nevnte person (Han som havnet hos Gestapo i HGSD) ferdig med å pløye potetåkeren. Hesten hadde han lånt av sin far, og var nå tilbake i retning Sandhåland. Der veien skråner ned mot Sandåland, etter Ferkingstad kirke, blir vår mann tatt igjen av en tysk soldat som kom i rask gange fra Kvilhaug. (Glemte å spørre hva tyskeren gjorde på Kvilhaug! Argh!) Når det som viser seg å være en løytnant kommer i prat med vår mann, er de begge like opptatt av hestehold. Løytnanten er ikke veldig imponert over formen hesten er i, og anbefaler at den får ekstra rasjoner med havre for å komme seg.
- Havre? Vi har ikke havre, den har dere tyskere tatt. Hvor får jeg havre fra?
- Ja, der er riktig. Vi har havren deres.
Småpraten om hester gå videre, i det de skal til å gå hver sin vei, får gårdbrukeren et tilbud:
- Neste gang du skal pløye, gi meg beskjed, så sender jeg to man med hver sin hest til å hjelpe deg. Da går det litt fortere.
- Det går ikke! - Hva vil folk si om tyskerne kommer og pløyer åkeren min!
- Jeg forstår!

Det virker som om flere av offiserene i området snakket norsk, og var lette å ha med å gjøre. Som vår "kilde" sa var tyskerne klar over at de okkuperte og de lokale at de var okkupert. Ingen laget særlig bråk, det var ikke mulig å få til så mange sprell, soldatene var overalt. Som han sa: - De tyske soldatene var her fordi de måtte, NS-folka valgte galskapen selv. Norske overløpere hadde han lite til overs for.

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Godt fortalt Hand, takk for historien :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hand wrote:Da tåler vi kanskje en til?
Ja, gjett om vi gjør!
Kjempetakk for nok en fin historie som forteller mye spennende. Yai! :-D

Kai
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Et hus på Kvilhaug er til salgs, beskrivelsen i Hgsd Avis sier : "Koselig eldre bolig, bla, bla, I tillegg er det uthus. (Tidligere bunkers)" Objektet ligger på omtrent : Ø 282269 N 6569807 hos NIB. Betongkonstruksjon med dør, som sees fra vegen når man kjører forbi.
Kunne trenge litt etterforskning dette her, få se hva jeg får til etterhvert. Har sett "klumpen" tidligere, men ikke tenkt noe mer over den. Har sett litt for mye ut som en Kartoffelbau. Hvor lite man vet!

Hand
Post Reply

Return to “Haugalandet”