Leir: Hemmingstad (Lager ?), Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

<< Tilbake til tyske leirer på Haugalandet

Denne er litt verre å plassere, ettersom Hemmingstad er et tett utbygd boligområde i dag - med mange lokalnavn i bruk siden dengang.
Hemmingstad pr. Hgsd. 4 km.
Mannskapsbarakker: 4
Offiserbarakk: 1
Hestestall: 1
Men under leting etter en planlagt "Felshohlbau" for 2./G.R. 489, etter info fra Erik E, hadde jeg funnet et område som godt kan ha vært del av denne leiren.
Området er benevnt "Lagers der 2./G.R.489" i utredningen.

Kanskje noen har mer om dette leirområdet på Hemmingstad - noen okkuperte bygninger på Vardaleitet f.eks. ? Alt. Svehaug, Porshaug eller rett og slett bare Hemmingsstad som gårdsnavnet i området heter.

Det er ikke stadfestet ennå om dekningstunnelen, som utredet Juli'44, ble gravd ut eller ikke.

KOS
Attachments
Varden 1958.jpg
Varden 1958.jpg (112.63 KiB) Viewed 663 times
Lagers der 2. G.R.489.jpg
Lagers der 2. G.R.489.jpg (71.93 KiB) Viewed 663 times
Last edited by KOS on 17 Jul 2009 21:40, edited 6 times in total.
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Hei!
Jeg vet at heimevernet disponerte en x-tysk brakke på rossabø ihvertfall på 60 tallet.Jeg skal spørre hvor denne lå i løpet av helgen.
Muligens den hadde noe med det du leter etter.

Kalle
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:Hei!
Jeg vet at heimevernet disponerte en x-tysk brakke på rossabø ihvertfall på 60 tallet.Jeg skal spørre hvor denne lå i løpet av helgen.
Muligens den hadde noe med det du leter etter.

Kalle
Fint Kalle ! Skytebanen i området med "Villduen" forsvant jo også med Brakahaugutbyggingen. Den var jo gammel allerede når vi var (helt)unge.
Den lå rett øst for området på bildet - og enten den var der allerede eller ble anlagt av tyskere, så ble den sannsynligvis benyttet 1940-45. Tror jeg.
Noen som vet mer om den ?

Mvh
KOS
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

BRAKKER ROSSABØ:

Det som var igjen på 60 tallet var en brakke kombinert med garasje formet som en L.
Det var 2 stk. depot på ca.15 kvm.Disse var muligens etterkrigs.
Det var også noen grunnmurrester.Hv disponerte disse frem til 1969 / 1970 ? Da de ble revet og byggefelt påbegynt.
Området ligger sør / øst for rundkjøringen ved Lidl.
Jeg vil anta at Skuggaberg er i rimelig nærhet.
Skytebanen på villduen hadde 100-200 og 600 meters baner .Det var felles standplass til 100 og 200 meters banen.Bygget som sto på
standplass ble bygget på begynnelsen av 60 tallet.Banen var i bruk frem til de flyttet til Frakkagjerd.Det er vel naturlig at den også ble brukt under krigen?
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:BRAKKER ROSSABØ:

Det som var igjen på 60 tallet var en brakke kombinert med garasje formet som en L.
Det var 2 stk. depot på ca.15 kvm.Disse var muligens etterkrigs.
Det var også noen grunnmurrester.Hv disponerte disse frem til 1969 / 1970 ? Da de ble revet og byggefelt påbegynt.
Området ligger sør / øst for rundkjøringen ved Lidl.
Jeg vil anta at Skuggaberg er i rimelig nærhet.
Skytebanen på villduen hadde 100-200 og 600 meters baner .Det var felles standplass til 100 og 200 meters banen.Bygget som sto på
standplass ble bygget på begynnelsen av 60 tallet.Banen var i bruk frem til de flyttet til Frakkagjerd.Det er vel naturlig at den også ble brukt under krigen?
Du ser disse 2 depotene nederst på 58'bildet ovenfor, samt litt av et større bygg. Alle ser "litt nye" ut - ingen L-form da.
Lokasjon Skuggaberg stemmer - eller Rossabø(skogen) tilhørende Rossabø gård. Hemmingstad gård ligger litt lengre nord, men har allikevel blitt brukt som leirbenevnelse av lokale og tyskere. Vardaleitet kjenner du sikkert også til - eller Varden ;-)
Har også fått indikasjoner på at skytebanen var fra før '40.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:I boken Haugesund 1914-1950 står det noe om brakker:
31 mål rundt Flotmyr og 10 mål rundt Hollenderhaugen ble fra 1941 brukt til brakkebebyggelse / beite.Det kan være så mye som 400 hus og eiendommer som ble rekviret i Haugesund for lengre eller kortere tid under krigen.I Haugesund,distriktet mot Ølen og Sveio var det telt opp 158 brakker etter krigen.HGSD kommune kjøpte etter krigen 8 brakker ved Kattanakk, 5 ved Uradalsvatnet og 8 ved Hemmingstad og Rossabø.
Tyskerne hadde en stor brakkeleir nord for Flotmyr,en mindre ved Hollenderhaugen og fem andre plasssert ulike steder i byen.
Se det, nå kommer det seg...
I denne sammenheng, og på den tiden, tror jeg Kattanakk & Uradalsvatnet gikk under felles stedsbetegnelse Kattanakk eller ved Kattanakk. Vi var ihvertfall ganske så "romslige" med Kattanakk-navnet før det ble stor bydel der.
I alle fall holdt 3./G.R.489 til der i juli'44.

På samme måte kan Hemmingstad & Rossabø ha gått under felles stedsbetegnelse Hemmingstad (2./G.R.489 som nevnt ovenfor).

Kommer tilbake til Kattanakk om ikke så lenge, trenger bare en tur og 2 til der - med litt oppholdsvær+lys PDT_Armataz_01_09

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”