Leir: Flotmyr S (Lager Seydlitz), Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

<< Tilbake til tyske leirer på Haugalandet

I boken Haugesund 1914-1950 står det noe om brakker:
31 mål rundt Flotmyr og 10 mål rundt Hollenderhaugen ble fra 1941 brukt til brakkebebyggelse / beite.Det kan være så mye som 400 hus og eiendommer som ble rekviret i Haugesund for lengre eller kortere tid under krigen.I Haugesund,distriktet mot Ølen og Sveio var det telt opp 158 brakker etter krigen.HGSD kommune kjøpte etter krigen 8 brakker ved Kattanakk, 5 ved Uradalsvatnet og 8 ved Hemmingstad og Rossabø.
Tyskerne hadde en stor brakkeleir nord for Flotmyr,en mindre ved Hollenderhaugen og fem andre plasssert ulike steder i byen.
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:Tyskerne hadde en stor brakkeleir nord for Flotmyr,en mindre ved Hollenderhaugen og fem andre plasssert ulike steder i byen.
Og hvilken er dette... "Sør for Flotmyr" ... ;-)

Den leirporten som museet Arquebus har i bildearkivet, "Graf Stolberg" (gjengitt i "Da krigen kom" og i "Årsmelding '87"), lå noen hundremeter nord for dette. Om jeg ikke tar helt feil så er det "Revehallen" som ligger bakerst her.

mvh
KOS
Attachments
Flotmyr.jpg
Flotmyr.jpg (89.42 KiB) Viewed 651 times
Last edited by KOS on 17 Jul 2009 13:44, edited 2 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det var da utrolig så lite 'input' det var på billedsiden her da... Og jeg som trodde det fantes mengder med forlegningsbilder fra Haugesund og Haugalandet der ute i diverse private arkiver.

Vel, vi får ta en "Haugalands-Quiz" i påvente av at interessen tar seg opp litt.

Disse to bildene har jeg fått lov å bruke av en Haugesundsvenn - men hvem kjenner til leiren Seydlitz ?
Ifølge anmerkninger skal bildene tilhøre en serie fra Haugesund.

nb. Fasit er ikke tilgjengelig - don't ask ;-)

KOS PDT_Armataz_01_03

EDIT 2.5.2008: Det var nok der jeg trodde - bare en fant den rette vinkelen PDT_Armataz_01_08 Siste bilde for stedsreferanse lagt til.
Attachments
Merk. Portvakten
Merk. Portvakten
Seydlitz_1.jpg (57.53 KiB) Viewed 564 times
Kompani-utmarsj
Kompani-utmarsj
Seydlitz_2.jpg (72.93 KiB) Viewed 564 times
Samme referanse...
Samme referanse...
Leir_Seydlitz.jpg (37.99 KiB) Viewed 413 times
Last edited by KOS on 22 Jun 2008 15:54, edited 3 times in total.
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

HEI!
Jeg vet ikke om vi som er aktive på forumet nå fra Haugesund er rette målgruppen for gamle fotografier.
Jeg har holdt på med dette endel år , og tror ikke at det er så mange i Haugesund som besitter fotografier fra tyske installasjoner.

De som var aktive den gang og som muligens tok bilder av dettte , er i bestefall på aldershjem i dag. PDT_Armataz_01_17
Kalle
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei

Navnet er jo fra krysser i Hipper klassen.
Er denne bygningen tilhørende die kriegsmarine?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:De som var aktive den gang og som muligens tok bilder av dettte , er i bestefall på aldershjem i dag. PDT_Armataz_01_17
Det er vel så. Og disse bygningene forsvant vel relativt raskt i manko på byggematerialer over det ganske land.

Nå kan en jo spørre seg selv i den anledning om ikke en massiv organisert demontering av et hundretals(bare et tall ut av luften) bygninger ville ha gjort såpass inntrykk på lokalbefolkningen at noen skulle ha foreviget noe av aktiviteten ... Hvordan og av hvem ble rivningsarbeidet organisert ?

Takk for respons - snakkes i kveld ;-)

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig med Kalle i at de som har bilder fra Haugesund ikke nødvendigvis er på kytfort.com. Har du sjekket om Haugesunds avis har bilder? jeg så du hadde noen tidligere som hadde ha.jpg i filnavnet og disse kommer kanskje fra HA? Ellers finnes det bilder av brakker og garageanlegg i private album som bakgrunnsbilder til familiebilder o.l. Kanskje vi skulle spleise på en annonse?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ingen problem å være enig med Kalle i det ;-)
Når det gjelder "ha*.jpg" har nok dette opphav i Haugesund i dette tilfellet som prefix i en privat fil-katalog.

Jeg har ikke sjekket avisen nei - men de har vel enormt mye bilder skulle en tro, om de har godt system for gjenfinning i eldre bilder. Folkemuseet har vel og en god samling (delvis skannet).
En annonse ja, kanskje det - eller kanskje vi kan lokke Kalle til å ta seg en tur i lørdagsbilaget igjen :D
(og så få med noe "snikreklame" på T-skjorten hans :D )

cu
KOS PDT_Armataz_01_08
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Disse to bildene har jeg fått lov å bruke av en Haugesundsvenn - men hvem kjenner til leiren Seydlitz ?
Ifølge anmerkninger skal bildene tilhøre en serie fra Haugesund.
KOS PDT_Armataz_01_03
Tillater haugesundsvennen at du legger resten av billedserien ut på kystfort.com(?)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Har ikke sett serien jeg. Det jeg får "låne", og som har relevans, kommer på Forum der det passer inn.

Men spøsmålet her er: Hvor er dette bildet fra ?
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Etterhvert som tyskerrleirene ble fraflyttet,ble husene og brakkene solgt til forskjelklige formål.

Far min og noen andre karer kjøpte opp barakker og feltkjøkken med utstyr som mde sendte nordover til Finnmark.

Dette var nok helt i slutten av 1945 og han reiste rundt forskjellige plasser i Norge og ga anbud på riving og demontering/flytting.

Dette var god butikk og de holdt sammen helt opp mot 1950 da behovet ikke lenger var til stede.

Spesielt Kirkenes var det de i første omgang sendte utstyr til.

Edgar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Men spøsmålet her er: Hvor er dette bildet fra ?
Vi er der vel nå - tror jeg. Se referanse bildet som er lagt sammen med bildene.

KOS
Last edited by KOS on 17 Jul 2009 13:49, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Vi er der vel nå - tror jeg. Se
Fy flate KOS, du er fantastisk. Hvordan fant du fram til dette?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tja, jeg tok en kveldstur der jeg hadde gode intuitive føleser for hvor det kunne være sett fra PDT_Armataz_01_18 ...og heldigvis var huset fraflyttet nå, så jeg kunne ta bildet fra hagen :D

Men det er flere spor...

Dette bildet fra lenger oppe i tråden viser denne leiren sør på Flotmyr. Legg merke til gjerdet - det skifter fra vertikale spiler til "kryssede" og Revehallen bakerst av de 4 brakkene. Gjerdet ved vestporten(neste bilde) hadde "kryssede" spiler.

Oppstillingsplassen bak gjerdet her var/ble Flotmyrbanen. Revehallen var vel "one off" i Hgsd. - men grunnmurene til de tre brakkene ble solid fjernet.
Image

Vestporten. (merk. portvakten ved søylen i midten)
Image
Attachments
Revehall-tomten ved sør-porten i dag, og en gjenværende portsøyle !
Revehall-tomten ved sør-porten i dag, og en gjenværende portsøyle !
20080502_003_3.jpg (80.52 KiB) Viewed 360 times
Flyfoto '58. Merk søylenes &amp;quot;konfigurasjon&amp;quot; på vestporten og sørporten.
Flyfoto '58. Merk søylenes &quot;konfigurasjon&quot; på vestporten og sørporten.
leir_seydlitz_2.jpg (56.16 KiB) Viewed 360 times
Jeg vil tro at vestporten lå omtrent ved trærne midt på bildet. Referansebygningene sees på bildet.
Jeg vil tro at vestporten lå omtrent ved trærne midt på bildet. Referansebygningene sees på bildet.
20080502_001_1.jpg (85.4 KiB) Viewed 360 times
Last edited by KOS on 22 Jun 2008 15:58, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kjekt at du finner ut av det. Alltid kjekt å ha riktige sted på bildene.
Paul S.
Post Reply

Return to “Haugalandet”