Hollenderhaugen m/bakenforliggende bunkere etc., Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Noen som har noen opptegninger/indikasjoner om bestykning på Hollenderhaugen ?

Tror vi har "luftet" det før uten noen konklusjon, men en erindring i ÅRBOK Haugalandmuseene 2007 - 2008 fikk meg til å tenke på det igjen.
i boken på s.96 wrote:Etter hvert ignorerte de ordren om å gå i kjelleren under flyalarm, fordi det var da det skjedde så mye spennende. Noen streifet ute, andre gjorde som guttene i huset der vi bodde. De sprang i turbofart mellom kjelleren og takluka og holdt oss underrettet om retningen på kanonen på Pitterhaugen eller Pittern som den også ble kalt (Hollenderhaugen)
Skal vel mer til enn en FLAK 30/38 til for å kunne sees på lang avstand oppå her ... men hva ?
Attachments
Utsikten på Hollenderhaugen (32 V 288963 6591728)
Utsikten på Hollenderhaugen (32 V 288963 6591728)
20071125_005_1.jpg (164.42 KiB) Viewed 555 times
Last edited by KOS on 17 Dec 2008 22:41, edited 2 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Noen som har noen opptegninger/indikasjoner om bestykning på Hollenderhaugen ?
Jeg har bedt Haugalandmuseene ta dette opp med forfatteren av artikkelen, men det er kanskje tvilsomt om vi får noe flere detaljer utav type luftvern basert på disse intervjuene.

Jeg har ett vitne som har sett denne kanonen skyte på fly over byen og at det var snakk om et automatvåpen. Dette ble observert fra stadion i enden ved Djupaskarsveien.

Milorg rapporterte dette som en lett luftvernkanon og en brakke for kanonbetjeningen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Okei, takk for tilbakemelding. Vi får se hva som dukker opp PDT_Armataz_01_18

KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Steinmuren på toppen av Hollenderhaugen, er den fra krigens dager eller er dette noe som er av eldre opprinnelse?

Har faktisk aldri vært der oppe selv, men med en så fin utsikt og så fin mur, så må jeg vel en tur og titte litt... :)
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

bactuz wrote:Steinmuren på toppen av Hollenderhaugen er den fra krigens dager eller er dette noe som er av eldre opprinnelse?
Nei, steinmuren er nok fra etter krigen da Parkvesenet laget til et utsikspunkt i den tidligere kanonstillingen, her sto det en kikkert i sin tid. Parkanlegget ble åpnet for publikum 15. juli 1951. På platået rett sør for stillingen lå den nærmeste brakke. Stillingen hadde telefonforbindelse, en kabelstein er fremdeles synlig noen meter sør for restene av Hollenderkollen. Kabelen gjør en svin her og peker nordover, jeg antar at forbindelsen gikk til kanonene på Sørhaug.
Nede på flaten var det som kjent mange flere brakker, og også bunkere, en av dem, en ganske stor, er det ennå.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

jaba skrev:
Nede på flaten var det som kjent mange flere brakker, og også bunkere, en av dem, en ganske stor, er der ennå.
Vet du noe mer om formålet med denne bunkeren som du beskriver som "ganske stor"? Var dette en bunker utenom det vanlige, eller en mer ordinær mannskapsbunker, dekningsrom eller ammobunker av noe slag?

Hadde også vært kjempefint om du kunne fortelle sånn ca. hvor i området denne kan beskues den dag idag? Du vet, når slik informasjon om bunkere midt i byen kommer opp, så vekkes jo nysgjerrigheten ganske kraftig. Så jeg håper du sier B nå som du har sagt A.... hehe....

Sier heller ikke nei takk til et bilde med markeringer... (Ja, jeg vet... spør om mye nå. Men det er jo snart jul.... :D )



PDT_Armataz_01_18

Mvh. Kai, og på forhånd takk...
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

bactuz wrote: håper du sier B
Vi får C
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Satser på D....

PDT_Armataz_01_18
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

bactuz wrote:jaba skrev:
Nede på flaten var det som kjent mange flere brakker, og også bunkere, en av dem, en ganske stor, er der ennå.
Vet du noe mer om formålet med denne bunkeren som du beskriver som "ganske stor"? Var dette en bunker utenom det vanlige, eller en mer ordinær mannskapsbunker, dekningsrom eller ammobunker av noe slag?
Jeg drar ikke dette ut for å forsøke å være vanskelig, men jeg har forsøkt å finne tilbake i mine gamle notater fra en samtale med en mann som vokste opp her under og etter krigen. Han fortalte at han lekte i en stor bunker her, den hadde flere rom og tre innganger. Han laget også en skisse til meg om hvordan den så ut innvendig, men jeg har ennå ikke funnet tilbake til skissen. Får lete mer, men svarer litt nå for ikke å holde Bactus på pinebenken lenger.
Mannen har forklart at han mener bunkeren lå rett bak der den store boligblokken ligger i Rogalandsgata, ved inngangen østrfa til Hollenderhaugen. Han har fortalt om en unaturlig, lang forhøyning i plenen her - og det er riktig, jeg har vært der mange ganger - og mannen mener dette må være en del av bunkeren, som altså nå er tildekket.
Og mannens forklaring bekreftes av et flyfoto fra 1950 - se vedlagte utsnitt - der man tydelig ser den samme lange unaturlige forøyningen, liggende på samme sted og i samme retning. Og man ser i hvert fall en, muligens to innganger.
Samme bildet viser også en stor underjordisk bunker, nærmest hangar-formet rett over gaten (Rogalandsgaten, som ikke var der den gang). Her er i det helle tatt ganske mye, og jeg synes det er litt underlig at ingen har vist noen interesse for dette. Vi får ta det etter hvert.
Attachments
T.v. et bilde fra 1950 der to mulige innganger til den underjordiske bunkeren er ringet inn. Den samme profilen finnes synlig i plenen bak boligblokka som står her i dag. Øverst ring rundt luftvernskytset på toppen, og en brakkeruin. Jeg har satt en gul r
T.v. et bilde fra 1950 der to mulige innganger til den underjordiske bunkeren er ringet inn. Den samme profilen finnes synlig i plenen bak boligblokka som står her i dag. Øverst ring rundt luftvernskytset på toppen, og en brakkeruin. Jeg har satt en gul r
Hollenderhaugen36b.JPG (90.41 KiB) Viewed 315 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:Samme bildet viser også en stor underjordisk bunker, nærmest hangar-formet rett over gaten (Rogalandsgaten, som ikke var der den gang). Her er i det helle tatt ganske mye, og jeg synes det er litt underlig at ingen har vist noen interesse for dette. Vi får ta det etter hvert.
Lurer på om ikke "den store bunkeren" ble fjernet/overgravd ... den er ihvertfall ikke lett å finne igjen. Som du sier så var det mye i traktene rundt Rogalandsgata. Jeg så også et gammelt (skrå-)flyfoto der det fremkom reneste "gauda-ost tilstander" ! Men mesteparten av det ble jo dekket av 50/60-tallsbebyggelse. Kanskje der er noe inn imellom disse bygningene, men en trenger nok litt å gå etter, og det er lite hittil. Hva var det den gule ringen markerte ? - teksten ble kuttet der ;-)
Kom gjerne tilbake med mer om dette området - det er ikke Juleaften helt ennå Image

KOS
Last edited by KOS on 15 Dec 2008 17:45, edited 1 time in total.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote:Hva var det den gule ringen markerte - teksten ble kuttet der ;-)
Den gule ringen skulle markere samme punkt på begge bildene; hjørnet av gjerdet/hekken rundt Holenderhaugen - på den måten er det mulig å se at det er samme "profil" vi snakker om både i 1950 og i dag.
Jada, jeg vet at den andre store bunkeren er fjernet, som det meste ellers. Den lå rett nord for Rogalandsgata 75, eller akkurat der det lange rekkehuset i Rogalandsgata 77 nå ligger. Men for den som graver, er det alltid noe å finne. Der er små spor..., men mest må en la gamle bilder fortelle. En ennå ubekreftet historie går ut på at noen av firemannsboligene her er bygget på tyske grunnmurer - det er derfor husene stikker ut over grunnmuren og står delvis på pæler - grunnmurene var for små.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tusen takk Jaba, for at du nok en gang lar oss få kose oss litt med godbiter fra ditt arkiv... PDT_Armataz_01_34

Dette området begynner jo å bli riktig så spennende! Men, med mye bebyggelse rundt, så er vel de fleste spor borte skulle en tro ja.
Vi får leie en minigraver og ta turen opp når vi har funnet ut litt mer... hehe...

Spennende! Gleder meg til fortsettelsen...

Kai
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

jaba wrote: Han fortalte at han lekte i en stor bunker her, den hadde flere rom og tre innganger.
Hiver på et ferskt bilde av haugen, og benytter anledningen til å korrigere sitatet ovenfor. Bunkeren med tre innganger er en annen, den vet jeg nå mye om og kan komme tilbake til den en annen gang. Denne bunkeren var bare en rett bunker, ett rom uten vinkel, men ganske lang. Jeg skrittet den opp til i alle fall 13 meter for den forsvinner inn i utfylt område for ny fylkeskommunal bebyggelse. Og den har den ene inngangen, på siden, som ses på bildet og som også kan anes som en forhøyning på stedet fremdeles.
Attachments
Konturene av bunkeren sett fra vest, mot Søsterhjemmet og Rogalandsgata.
Konturene av bunkeren sett fra vest, mot Søsterhjemmet og Rogalandsgata.
2699b.JPG (54 KiB) Viewed 240 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmm.... Så under her ligger altså den ene bunkeren?
Og det er vi helt sikre på? Hmmmm... Hvor mye kostet det å leie en minigraver nå igjen? :D

Var selv oppom en tur og kikket på akkurat denne "haugen" fra bilen igår ettermiddag, i skumringen... Blir ikke enkelt å komme inn i denne nei. Finnes det noe info om hva denne bunkeren hadde som misjon eller?
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ikkje gløm å spørre Haugesund kommune om løyve til å grave fram
den bunkeren ,før dere bjunner å grave den fram... :D
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”