Minenplan für Minenfeld bei Hebnes

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote: EDIT: La ut nytt bilde med litt mer stedsnavn iht. til KOS sitt juleønske :) (ref. innlegget under)
Takk for det Kai, enda en ting jeg ønsket meg til Jul :D

Her er et litt spesielt kart (_DSC7487.JPG) jeg studerte på, "Ukjent minefelt" - det er vel ikke hverdagskost ?

Lurer på hvordan det kom for en dag ? PDT_Armataz_01_05

Legg for øvrig merke til at det er signert "Kattanak, den 12.08.45". Har sett flere mineryddingspapirer med samme steds-signatur. Må ha vært HQ for mineryddingen i distriktet eller noe sånt der...

mvh
KOS
Attachments
5220|-|U1
5220|-|U1
Minefelt_5220-U1.jpg (147.23 KiB) Viewed 262 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Ukjent minefelt" - det er vel ikke hverdagskost ?
Ikke sett før, men som nevnt i et annet innlegg så er det flere steder det antydes at ryddigen på Karmøy bød på større utfordringer enn ellers her i sør.... Kanskje en overivrig kommandant som brant litt for mye info da freden banket på døra og all dokumentasjon skulle ødelegges?

I Finnmark derimot er nok dette mer hverdagskost fra høsten -45...

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja det er en mulig forklaring - for kart har det nok vært også på dette feltet skulle en tro...

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
bactuz wrote:Kanskje på tide å slenge ut et lite luftfoto av området slik at det blir lettere for de ikke helt lokalkjente å orientere seg.
Ja, kanskje med litt navn på "strendene og oddene" også da; Hemnes, Dyrland, Sandhåland, Kvilhaug, Laksodden, Ferkingstad, Hemnesstranden, Sandhålandstranden el. (Håland-sand) etc. etc. ;-)

Eller se på Temakart Rogaland like godt ;-)

mvh
KOS
Temakart Rogaland-linken funker ikke .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Temakart Rogaland-linken funker ikke .
Funker nå :shock:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Jepp! Nå funker den som den skal :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Dette bildet (minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde8.jpg) kan vi lage et godt "før og nå" bilde av
i og med at piggtråd gjerdet står der fortsatt, dog med norsk piggtråd...
Attachments
CIMG1977.JPG
CIMG1977.JPG (237.77 KiB) Viewed 131 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hebnes-viken er en av de få steder eg har sett at stålstengene står uberørt.
Arquebus har nevnt for meg at slike stenger ønskes til noen av utstillingene ved museet.
CIMG1990.JPG
CIMG1990.JPG (188.78 KiB) Viewed 110 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Henning Dalsvåg wrote:Hebnes-viken er en av de få steder eg har sett at stålstengene står uberørt.
Arquebus har nevnt for meg at slike stenger ønskes til noen av utstillingene ved museet.
CIMG1990.JPG
Det stemmer at dette er noe som vi mangler i utstillingen. Vi har noen få slike stenger av varierende kvalitet, men det kunne vært artig å satt opp en bit av ett slikt piggtrådgjerde. Jeg setter pris på hvis noen på sine vandringer kunne klarert med grunneier og fått sanket inn noen slike til museet.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Arquebus wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Hebnes-viken er en av de få steder eg har sett at stålstengene står uberørt.
Arquebus har nevnt for meg at slike stenger ønskes til noen av utstillingene ved museet.
CIMG1990.JPG
Det stemmer at dette er noe som vi mangler i utstillingen. Vi har noen få slike stenger av varierende kvalitet, men det kunne vært artig å satt opp en bit av ett slikt piggtrådgjerde. Jeg setter pris på hvis noen på sine vandringer kunne klarert med grunneier og fått sanket inn noen slike til museet.
Kansje runeh kan hjelpe deg med å få noen stålstenger ? Han kjenner vel en del av de som bor der ute ,siden han har vokst opp i området ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg setter pris på hvis noen på sine vandringer kunne klarert med grunneier og fått sanket inn noen slike til museet.
Skal ha deg i bakhodet Arquebus :) Vet det ligger tre-fire i en haug ved Fiskaa Vann som jeg kan forhøre meg om.

Ellers er vel de fleste gjenlevende rundt omkring som oftest satt rett i fjell, og der står de godt.
Dessuten er de tunge som jern, og det er ikke bare bare å dra med seg en favn av disse.... hehe..

Kai
Attachments
- pigghengere.jpg
- pigghengere.jpg (104.7 KiB) Viewed 84 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:
Jeg setter pris på hvis noen på sine vandringer kunne klarert med grunneier og fått sanket inn noen slike til museet.
Skal ha deg i bakhodet Arquebus :) Vet det ligger tre-fire i en haug ved Fiskaa Vann som jeg kan forhøre meg om.

Ellers er vel de fleste gjenlevende rundt omkring som oftest satt rett i fjell, og der står de godt.
Dessuten er de tunge som jern, og det er ikke bare bare å dra med seg en favn av disse.... hehe..

Kai
Takk, setter pris på det.

Vi har S-35 miner og piggtråd.
Post Reply

Return to “Haugalandet”