Minenplan für Minenfeld bei Hebnes

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Usikker på hvor denne passer inn, så om en lokalkjent moderator finner en mer egnet tråd å hekte denne på, så får de heller flytte den dit.

Bildene på dette kartet var ikke nummerert, så jeg har bare lagt de inn sånn ca. i rekkefølgen fra venstre til høyre.

Fullstørrelse versjon av kart og bilder
Attachments
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde5.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde5.jpg (186.25 KiB) Viewed 438 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde4.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde4.jpg (193.37 KiB) Viewed 438 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde3.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde3.jpg (142.28 KiB) Viewed 438 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde2.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde2.jpg (147.69 KiB) Viewed 438 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde1.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde1.jpg (178.66 KiB) Viewed 438 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes.jpg (142.1 KiB) Viewed 438 times
Last edited by TommyG on 19 Dec 2009 14:15, edited 1 time in total.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Og, de siste 5
Attachments
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde10.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde10.jpg (167.44 KiB) Viewed 431 times
Dette er fra Sandhåland. Til venstre nærmest; &amp;quot;Gamleskolen&amp;quot; og bakerst &amp;quot;Bedehuset&amp;quot;. De to andre er privathus. Alle bygninger utenom privatbolig i midten til venstre var okkupert.<br />Dyrland ligger til høyre i bakgrunnen. Ferkingstad krk.
Dette er fra Sandhåland. Til venstre nærmest; &quot;Gamleskolen&quot; og bakerst &quot;Bedehuset&quot;. De to andre er privathus. Alle bygninger utenom privatbolig i midten til venstre var okkupert.
Dyrland ligger til høyre i bakgrunnen. Ferkingstad krk.
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde9.jpg (173.94 KiB) Viewed 431 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde8.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde8.jpg (153.62 KiB) Viewed 431 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde7.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde7.jpg (137.63 KiB) Viewed 431 times
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde6.jpg
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde6.jpg (123.34 KiB) Viewed 431 times
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Usikker på hvor denne passer inn, så om en lokalkjent moderator finner en mer egnet tråd å hekte denne på, så får de heller flytte den dit.
Den lokalkjente moderator har bommet før - men disse er ihvertfall fra Hebnes-strendene jeg trodde det var forrige gang jeg bommet ;-)

Helt fint dette Tommy, veldig bra med dette omfattende bidraget separat og med flott navnsatte tråder. Jeg kobler sammen det som trengs så det skal være mulig å finne fram i ettertid.

Her er vi koblet til tråden Ferkingstad, Karmøy.

Den ble opprettet med mer generelt navn, Ferkingstad, og vi lurte vel også på hvor overgangen fra HKB Ferkingstad sitt nærforsvar var. Ser jo at okkupantene er ganske dyktige med å bruke "de mer lokale navn" - og det hjelper.

Jeg har zoomet inn på teksten på kartet "minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_Fs.jpg" og sånn røft oversatt forklarer det litt av forsvarsplanen og styrkene:
BESKRIVELSE AV MINEFELTENE 1000m SØR FOR KVILHAUG KIRKE

Hensikt og beliggenhet for T-minefeltene:

Begge sandbuktene i Hebnesvik byr på muligheter for landing av stormbåter og middels pansrede kjøretøy. Sperringen motvirker panser og landgangskjøretøy.

Med rett-tidig alarm ligger T-minefeltene under ild-dekning av tilstedeværende infanteri tropper. En sMG-gruppe og 1 PAK
Blant annet fremkommer at T-minefelt I, I und III er anlagt av Inf. Pi-Zug I.R.159

Fra ovenfor nevnte tråd:

PAK-stillingen, med utsikt mot den søndre stranden og "Minenfeld I"
Image

Utsikt fra sannsynlig PAK skifte-stilling mot nordre strand.
Image

sMG-stillingen, med utsikt mot den nordre stranden og "Minenfeld III"
(HKB Ferkingstad er på andre siden av bukten)

Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg har ikke så mye å si jeg altså... bortsett fra FANTASTISK !

PDT_Armataz_01_11
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nær PAK stilling, dekker "Minenfeld I".

mvh
KOS
Attachments
Dekke av &amp;quot;Minenfeld I&amp;quot;
Dekke av &quot;Minenfeld I&quot;
20090104_008_1.jpg (437.1 KiB) Viewed 384 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er ustikt fra sansynlig "kommandoplass" - mellom PAK-garasjen og sMG-stillingen.
Som en ser er gjerdene fortsatt i bruk.

mvh
KOS
Attachments
20090104_018_1.jpg
20090104_018_1.jpg (422.11 KiB) Viewed 379 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Vet ikke om de stillingene som er merket av på dette kartet er noen av de som alt er nevnt? Klarte ikke helt å plassere hvor dette passer inn på det større kartet.

Er en MG-stilling og en Bunker tegnet oppe i venstre hjørne, og en KWK-stilling tegnet inn nede i venstre hjørne
Attachments
minenplan_hebnes_bucht01.jpg
minenplan_hebnes_bucht01.jpg (234.41 KiB) Viewed 366 times
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Vet ikke om de stillingene som er merket av på dette kartet er noen av de som alt er nevnt? Klarte ikke helt å plassere hvor dette passer inn på det større kartet.

Er en MG-stilling og en Bunker tegnet oppe i venstre hjørne, og en KWK-stilling tegnet inn nede i venstre hjørne
De "helt lokale" får bryne seg på dette i romjulen - om de greier å holde seg så lenge ;-) En KwK-stilling ... interessant !

Det har "tikket inn" en SMS fra en kjentmann med kommentar til bilde: minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde9.jpg

Jeg har lagt inn tekst på bildet.

Det er jo også anført "Unterkunft des Inf. Zuges" på stedet, både på kart & bilde.

mvh
KOS
Attachments
Oversikt fra kartet. Okkuperte bygninger i sort, også avbildet/tekstet i *bilde9.
Oversikt fra kartet. Okkuperte bygninger i sort, også avbildet/tekstet i *bilde9.
minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_zoom.jpg (67.51 KiB) Viewed 355 times
Last edited by KOS on 21 Dec 2009 20:21, edited 1 time in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Har vært fraværende en stund. Desto større var gleden da slike historiske funn som her vist, blir gjort tilgjengelige!

Nå må det studeres litt.
Vil også nevne at de to "Sivertene" som hadde mye kunnskap om nettopp dette området har gått bort.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Velkommen tilbake Hand , her er mye å tygge på ;-)
KOS wrote:
TommyG wrote:Vet ikke om de stillingene som er merket av på dette kartet er noen av de som alt er nevnt? Klarte ikke helt å plassere hvor dette passer inn på det større kartet.

Er en MG-stilling og en Bunker tegnet oppe i venstre hjørne, og en KWK-stilling tegnet inn nede i venstre hjørne
De "helt lokale" får bryne seg på dette i romjulen - om de greier å holde seg så lenge ;-) En KwK-stilling ... interessant !
Okei, tiden er ute ;-)

Dette er "havnen" i sørflanken av HKB Ferkingstad der KwK'en finnes (se bilde av stillingen i tråden).

mvh
KOS
Attachments
Tilhørende MG-stilling med sikt mot moloen (inntegnet avkortet på kartet ovenfor).
Tilhørende MG-stilling med sikt mot moloen (inntegnet avkortet på kartet ovenfor).
20090104_189_1.jpg (294.54 KiB) Viewed 308 times
En av to innganger til dekningsrom.
En av to innganger til dekningsrom.
20090104_185_1.jpg (438.88 KiB) Viewed 308 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Mistet litt fatningen da jeg så disse fotografiene og minekartene.
Har trakket rundt i området i årevis. Forstod faktisk ikke helt problemet med å plassere kartet over "Hebnes bucht", det var jo bare å se på "båt-opptrekket" og moloen i øverste del av kartet. Er ikke meningen å være "eplekjekk", men jeg begynner visst å tenke litt for enkelt PDT_Armataz_01_15

Det var jo veldig beleilig med de snømengdene som kom, litt vanskelig å drive seriøs "lendeorientering".

Bildet kalt "minenplan_fur_minenfeld_1_2_u_3_bei_hebnes_bilde1.jpg"
viser "knauser" i bakgrunnen, her er det så vidt jeg husker en kløft i berget . Når en beveger seg innover denne kløften ser det ut som om det er en nærforsvarsstilling ("liggende med halvhøy dekning")
Over stillingen ligger det en diger steinblokk.
Kløften er en naturlig adkomstvei opp fra "Sandhålands-sanden" der et par mann med MP og håndgranater lett kunne stanse motstandere.

Tuller jeg med plasseringen, skal jeg prøve å finne ut av det. Sikkert ikke helt dumt med et bilde heller.

Hand
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hand wrote:Mistet litt fatningen da jeg så disse fotografiene og minekartene.
Har trakket rundt i området i årevis. Forstod faktisk ikke helt problemet med å plassere kartet over "Hebnes bucht", det var jo bare å se på "båt-opptrekket" og moloen i øverste del av kartet. Er ikke meningen å være "eplekjekk", men jeg begynner visst å tenke litt for enkelt PDT_Armataz_01_15
Det er vel her lokalkunskapen hjelper på, vil jeg tro. Siden jeg aldri har vært på Karmøy, og på langt når besøkt Hebnesbukten, så stiller jeg med et lite handikapp. :D
--
Tommy
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Handikapp ? Med slike minekart fra både Åkrehamn og Hemnes/Sandhåland stiller De langt fra med noe handikapp.
Disse kartene gjør også at jeg må komme meg ut i terrenget.
Skal forsøke å få til noen før/nå greier i morgen (21/12) om været tillater det. - Kjører gjennom Åkrehamn på vei til arbeid. Men uansett blir det bare småplukk i forhold til dine minekart.

Glimrende arbeid!

Hand
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kanskje på tide å slenge ut et lite luftfoto av området slik at det blir lettere for de ikke helt lokalkjente å orientere seg.

Som vi ser så blir det vanskelig å legge kartene over et foto siden de avviker nokså mye. Men det går an å orientere seg på minekartene også, spesielt om man sammenligner med et foto.

Bildet viser altså Hebnesområdet, hjemstedet til mine oldeforeldre. For lengst gått bort, men min bestemor som vokste opp på stedet under krigen har fortalt mange historier om minene på stranden jeg har badet mye på i min barndom PDT_Armataz_01_18

Kjempegøy at det har blåst nytt liv i de lokale trådene her på forumet!
En skikkelig artig julegave i seg selv.

EDIT: La ut nytt bilde med litt mer stedsnavn iht. til KOS sitt juleønske :) (ref. innlegget under)

Kai
Attachments
Hebnes... Eller Hibnes, som vi &amp;quot;lokale&amp;quot; sier :)
Hebnes... Eller Hibnes, som vi &quot;lokale&quot; sier :)
hebnes 2.jpg (407.4 KiB) Viewed 215 times
Last edited by bactuz on 21 Dec 2009 21:53, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Kanskje på tide å slenge ut et lite luftfoto av området slik at det blir lettere for de ikke helt lokalkjente å orientere seg.
Ja, kanskje med litt navn på "strendene og oddene" også da; Hemnes, Dyrland, Sandhåland, Kvilhaug, Laksodden, Ferkingstad, Hemnesstranden, Sandhålandstranden el. (Håland-sand) etc. etc. ;-)

Eller se på Temakart Rogaland like godt ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”