Höhenstellung "Höhe 72", Vest-Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Veien som på minekartet ligger like sør for Høyde 72, ligger der også i dag. Det er vegen som passerer "Varne-høyden" (På nordsiden av denne)
Høyde 72 bør ligge et lite stykke mot nord-øst fra Varnehøyden.
"Kjerrfjell" ligger på sørsiden av tidligere nevnte veg.
Er Høyde72 og "Kjerrfjell" samme punkt må minekartet være svært unøyaktig.
- Det er snart midnatt, men allikevel vil jeg ut å gå. Super tråd!

Hand
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Nå vet man jo, som nevnt, selvsagt ikke om det faktisk finnes noe der eller ikke da. Det er vel strengt tatt ikke noe spesielt som sier noe hverken fra eller til i de papirene som er lagt ut.

Men, samtidig... hva er nå dette?
Attachments
snapshot1.jpg
snapshot1.jpg (84.64 KiB) Viewed 309 times
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:"Kjerrfjell" ligger på sørsiden av tidligere nevnte veg.
Er Høyde72 og "Kjerrfjell" samme punkt må minekartet være svært unøyaktig.
- Det er snart midnatt, men allikevel vil jeg ut å gå. Super tråd!
Hei, her er vel vist "veien" du refererer til som fortsettelse av "Varneveien" - Kjersfjell ligger nord for denne.

Det jeg ikke finner igjen fra kartet er at veien på kartet ikke kommer av hovedveien, men fra en annen mer sørvestlig avstikker.
RETTELSE: Ser det gikk/går? et "stikk" av en vei lenger sør fra Tjøsvollvatnet og som deler seg både til sør- og nord-enden av "Aureivatnet".
Fin tur ?

mvh
KOS
Attachments
Se pil for TommyG sin markering.
Se pil for TommyG sin markering.
Kjerfjellet.jpg (92.39 KiB) Viewed 296 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Ser kartet ditt KOS. Øverst i venstre hjørne ligger et hus. "Varneveien"går til dette huset. Fortsettelsen er vel mer for en krøttersti å regne.
Når jeg ser vegstykket som på minekartet ligger sør for høyde72 er det veien fram til huset jeg tenker på.

Er vegstykket på minekartet det samme som vegen som går til "huset" ligger Kjerrfjell sør for dette vegstykket. Tenker ikke på krøtterstien som går videre på sørsiden av Kjerrfjell.

Sier ikke at jeg må ha rett, men er Høyde72 og Kjerrfjell samme punkt oppfatter jeg minekartet som meget unøyaktig.

I omtalte "hus" bodde det en fyr som drev med amatør-radio, kalte seg "Palander", så vidt jeg husker. Kanskje han er oppe å går fremdeles ?

Skal ta meg en tur i området i dag. (Nyttårsaften!)

Hand
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det jeg får til å stemme er at Høyde72 ligger rett øst for Tjøsvollsvatnet, det gjør også Kjerrfjell, det jeg sliter med er vegen som er tegnet inn sør for Høyde72.

Dette er typisk støvel-terreng, gjørmehull og myr. Ser ikke for meg at det kvalifiserer som veg.

Med utgangspunkt i minekartet og målestokken på kartet, kan avstanden fra vegkryss o.l. regnes ut slik at vi får en omtrentlig plassering av Høyde72, eller er kartet for unøyaktig ?

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:det jeg sliter med er vegen som er tegnet inn sør for Høyde72.
Det var mitt problem også ;-)
KOS wrote:RETTELSE: Ser det gikk/går? et "stikk" av en vei lenger sør fra Tjøsvollvatnet og som deler seg både til sør- og nord-enden av "Aureivatnet". "
Det skulle vel mindre til å kunne kalles vei på den tiden, men jeg ser at et "veisystem" kommer som nevnt og deler seg omtrent som forklart. Forlengelsen(stien) av Varneveien mener jeg at ikke det er den på kartet.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ett minekart i 1:10000 er ikke så nøyaktig.
Det er muligens litt lettere hvis man tenker seg at man står på en i utgangspunktet ukjent plass med ett kart over området. Leser beskrivelsen, ..mellom ..see und höhe 72. Ved å se på kartet, og på terrenget vil der muligens dukke opp to punkter som er lett å se. tenker da på..see og høyde 72.
Utifra disse punkter går man videre og lokaliserer minefeltet. På det mer nøyaktige minekartet trenger ikke disse to punktene nødvendigvis å dukke opp igjen som referansepunkt, men evnt som en beskrivelse.
Ser jo at dere leter etter noe annet en det jeg prøver å beskrive.
Det ville jo vært litt pyton hvis man skulle finne ett minefelt men ingen ble enig om hvor referansepunktene lå.
mvh
Paul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:....Det er muligens litt lettere hvis man tenker seg at man står på en i utgangspunktet ukjent plass med ett kart over området. Leser beskrivelsen, ..mellom ..see und höhe 72. Ved å se på kartet, og på terrenget vil der muligens dukke opp to punkter som er lett å se. tenker da på..see og høyde 72.
Sant nok... - og "Norge i 3d" kan være kjekt å ha når terrenget er som i disse dager: http://www.virtual-globe.info/VirtualGl ... &libs=Xj3D

Samme "Tveit-Enge" sett fra Varnehøyden: http://www.virtual-globe.info/VirtualGl ... &libs=Xj3D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Muninn
Posts: 25
Joined: 13 Aug 2007 12:38
Location: Åkrehamn, Karmøy

Hei.

En liten kartteori;

Jeg synes de symbolene på høyde 68 og 72 minner
meg om kartsymboler for trigonometriske punkt.

I begge områdene er det topper som tilhører "Landsnettet"

I følge fastmerkeregisteret;

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/fmr/default.html

har toppene disse høydene;

'KJÆRFJELL' 71.976 meter
'ÅDNAFJELL NYE' 61.051 meter

Ådnafjellet ligger litt bak 'Varden'

Jeg tror ikke navnsettingen har noe med reell høyde å gjøre.
Da kan f.eks. to høyder ha samme navn.

Hvis de har navnsatt fortløpende sørfra, er det ca. 4 landsnettpunkt mellom 68 og 72.
Og det stemmer sånn noenlunde med at det er noen flere
landsnettpunkt mellom Liknes og Varne.

Som sagt - en teori :-)

Godt Nyttår!

Muninn
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Kommet tilbake etter synfaring. Kjerfjell passer som (tidligere nevnt)Høyde 72 etter plassering i forhold til Tjøsvollsvatnet.
Veien på minekartet som går sør for Høyde72 er tegnet for langt mot øst på kartet. Veien går til "hus, oppe i venstre hjørne", og "krøttersti" fortsetter.
Ikke egnet til motorisert transport. Myr, hull, bekk - takk for minusgrader.

Oppe på Kjerrfjell er utsikten upåklagelig og "Varnehøyden" ligger lavere og kommer ikke i veien for eventuell observasjonspost.
Klarte ikke å lokalisere "firkant" som TommyG viser til, må nok vente til snøen smelter.

Veien som ligger litt sør for Kjerrfjell og går ned til Tjøsvoll kan nok brukes av lettere kjøretøyer, slik at evt. motorisert transport kunne gått den veien.

Regner også med at Høyde72 og Kjerrfjell er samme sted, men mener at kart-tegner har et litt optimistisk syn på hva som fortjener å kalles vei.

-Banket på døren til "Hus oppe i venstre hjørne", men det var ingen hjemme.

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for "rapporten" Hand - det kan bli rene folkevandringen i Kjerfjell-området når snøen forsvinner !

Godt Nytt År til alle Haugalendinger, "æreshaugalendinger" og alle på forum PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Jeg tror (og håper) jeg tar feil angående vei sør for Høyde72.
Har tittet litt på NIB. og på denne koordinaten begynner det en grusvei som til å begynne med går mot sør-øst, men som ender opp like sør for Kjerrfjell : N 6575795 Ø 284282
Hva om det har vært forbindelse mellom denne grusveien og Varneveien?
Det er vel snakk om 4-500 meter fra punktet nevnt og nord til Varneveien.
Hvor evt. vei ligger under gress,lyng og einer er ikke godt å si etter over seksti år med gjengroing.
Finnes denne forbindelsen stemmer veien som går like sør for Høyde72, og minekartet ville vært mer nøyaktig enn jeg tidligere har ment.

Kanskje dette blir litt "Hardyguttene og bunkersmysteriet", men jeg ser fram til at snøen smelter!

- Det blir nok folkevandring når mildværet kommer :)

Mvh
Hand
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kanskje dette blir litt "Hardyguttene og bunkersmysteriet", men jeg ser fram til at snøen smelter! - Det blir nok folkevandring når mildværet kommer :)

Begynner å bli skikkelig lei snøen som har ligget som et lokk over vår kjære hobby så lenge nå! Forsvinn o'hvite dækelskap og slipp betongen fri!

Beklager frustrasjonen, men mangelen på B(etong)-vitamin er stor for tiden...


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så var "Høyde 72" besøkt - ingenting å rapportere annet en fin tur - til tross for litt lette regnbyger.

Heldigvis var vi innom Varne først (så Kai og JEI fikk litt B-vitaminer ;-) )

Det er nå veldig lite trolig at det er mere i dette området (ref. også en lokal kjentmann vi pratet med), så Varne er det viktige stedet her i området.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”