Höhenstellung "Höhe 72", Vest-Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

KOS wrote: Med referanse til Minekart fra Haugalandet ser det ut som det er "Stützpunkt Höhe 68" vi har funnet her. Kan dette hjelpe oss nærmere svar på våpenspørsmålet i forrige post ?
Bør vel bytte navn på posten - for det var nok ikke LV-batt. her...
Litt off-topic, men i toppen av det kartet (på den delen som du har kuttet bort), så står det nevnt en Höhe 72, som om jeg ikke tar helt feil, er i området mellom Kjerfjellet og Heiavatnet. Kan dette også ha være et støttepunkt?

_________________
--
Tommy

EDIT KOS 29.12.2009
Denne tråden er skilt ut fra "Stützpunkt Höhe 68" Stava, Vest-Karmøy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Litt off-topic, men i toppen av det kartet (på den delen som du har kuttet bort), så står det nevnt en Höhe 72, som om jeg ikke tar helt feil, er i området mellom Kjerfjellet og Heiavatnet. Kan dette også ha være et støttepunkt?
Stemmer det, så den, men som du sier "off-topic" - en annen tråd, en annen gang ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Stemmer det, så den, men som du sier "off-topic" - en annen tråd, en annen gang Wink
Så det betyr at det ikke finnes noen tråd om "Høyde 72" her og nå siden du ikke refererer til tråden, men er litt hemmelighetsfull og sier vent og se...? :) hehe....


Kai
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Høyde 72
"Tveit-Egge..." : Når jeg hører "Tveit" tenker jeg på gardsnavnet som ligger i Sævelandsvik, like nord for Åkrehamn.
Beskrives et minefelt som går fra Tveit til høyde 72, og er høyde 72 noe vi kjenner ? Varne ?
Vet at det var minefelt like nord for Tjøsvoldsvatnet, men kjenner ikke utbredelsen. Og dette passer med stedsnavnet Tveit.

Disse minekartene har virkelig fått hjernen til å kverne. Synd at vind, vær og lite lys legger en demper på ekskursjonene.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Så det betyr at det ikke finnes noen tråd om "Høyde 72" her
Joda, nå finnes det minst 2 - hvem er det som klager på at han ikke finner fram i forumet ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kart med ca. posisjon til Höhe 72, og dokument med referanse til denne som "Höhenstellung, Höhe 72"
Attachments
hohenstellung.jpeg
hohenstellung.jpeg (187.05 KiB) Viewed 303 times
hohe72.jpeg
hohe72.jpeg (440.2 KiB) Viewed 303 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Feltene 5220/-/75e som er avmerket på kartet
Attachments
Delfelt B2
Delfelt B2
5220_75e_feld_b2.jpeg (187.78 KiB) Viewed 282 times
Delfelt B1
Delfelt B1
5220_75e_feld_b1.jpeg (139.56 KiB) Viewed 282 times
Delfelt a
Delfelt a
5220_75e_feld_a.jpeg (195.73 KiB) Viewed 282 times
--
Tommy
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Ser "Tveit-See" på kart ovenfor, i dag kalles vannet for "Tveita-vatnet" av folk som bor på "Sevland", de som bor på øst og sør-siden kaller det "Tjøsvolls-vatnet.(Digresjon)
Ser ut som Høyde 72 ligger på nordsiden av veien som går sør for Heia-vatnet. Da ligger den i "dalstroka" rundt Varne.

Hand
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:
bactuz wrote:Så det betyr at det ikke finnes noen tråd om "Høyde 72" her
Joda, nå finnes det minst 2 - hvem er det som klager på at han ikke finner fram i forumet ;-)

mvh
KOS

Det kan da umulig være meg ihvertfall PDT_Armataz_01_05

Men det er jo ikke alltid så lett heller da når forskjellige navn brukes, og folk snakker i koder... hehe.... Varne altså. OK...
Takk. Tror jeg.

PDT_Armataz_01_18
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Men det er jo ikke alltid så lett heller da når forskjellige navn brukes, og folk snakker i koder... hehe.... Varne altså. OK...
Takk. Tror jeg. PDT_Armataz_01_18
Koder og koder ... alt er ikke "ferdig tygget" ;-)

- Varne-høydedraget er på dagens kart oppgitt til 49 m.o.h.
- Grunnfjellet virker rimelig stabilt i området, - ihvertfall neppe 23m sig siden WWII.
- Kjersfjell (obs, nytt navn PDT_Armataz_01_09 ), som ligger mer rett til med kartorientering, har på dagens kart oppgitt høyde til, ja 72 m.o.h., - men har ingen tydelige objekter på flyfotos.
Til sammenligning
- Stavahøyden er på dagens kart oppgitt til 55 m.o.h., 13m lavere en angitte "Høyde 68". Men der er få andre alternativ der, og kartet stemmer rimelig bra, så "Höhe 68" var det der med overveiende sannsynlighet.

Så, Kjersfjell er etter min mening et bra alternativ - hadde de ikke vært for det "veinettet" sørforbi som jeg ikke helt kjenner igjen.

Men, i såfall, hva med Varne som da ikke får være med på kartet i det hele tatt ? - Fordi det ikke tilhørte hæren som la ut minene og tegnet kartene ? Iflg. lokale var det godt avsperret på Varne også til "freden brøt løs" såvidt jeg husker.

Og hva er en "Höhenstellung" ment som - ja selvfølgelig bortsett fra det åpenbare at stillingen har overhøyde i terrenget med 72 m.o.h. Er det f.eks. et ty. mill.faguttrykk for en lettere bevæpnet sikrings-stilling kun med lette inf.våpen som ikke kvalifiserer til "Stützpunkt". Er det alternativt el. i tillegg kanskje en sekundær stilling som ikke bemannes før fi ev. er på land ?
M.a.o. kan det være lite oppholdsbunker og større stillinger - og en må "til fjells" for å se etter MG/sMG og BK-stillinger.

Ser ut som snø og kulde holder seg en stund utpå nyåret PDT_Armataz_01_18

Godt Nytt År !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

KOS wrote: Og hva er en "Höhenstellung" ment som - ja selvfølgelig bortsett fra det åpenbare at stillingen har overhøyde i terrenget med 72 m.o.h. Er det f.eks. et ty. mill.faguttrykk for en lettere bevæpnet sikrings-stilling kun med lette inf.våpen som ikke kvalifiserer til "Stützpunkt". Er det alternativt el. i tillegg kanskje en sekundær stilling som ikke bemannes før fi ev. er på land ?
La jo inn et eget spørsmål om det tidligere: http://www.kystfort.com/forum/topic3254.html, og JEFs svar var vel i og for seg logisk, men gir vel ikke noe mer antydning til hva man kan forvente å finne der.
--
Tommy
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Når det gjelder f.eks, "Høyde 72", er ikke det et "navn" på høyden og ikke en beskrivelse av høyden i meter? Er det høyden på fjellet som menes så vil man jo kunne ha en hel del "Høyde 72" i ett og samme distrikt....


Bare lurte....


Kai
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

"Höhe 72" er nok navnet på høyden, har ikke noe med meter å gjøre.

Har mange av disse i "mitt" disktrikt og alle har forskjellige nummer.

For meg virker det som at høydene som tyskerne fant interessang og
selv brukte ble kalt for "Höhe xx" eller deres oprinnelige navn..

Mvh

Thomas L
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tillater meg å komme med noen spørsmål og kommentarer.
Når det gjelder diss minekartene der det er referert til høyde 72, bruker dere de minekartene til å finne til å finne stillinger ?
Litt av poenget med minekart er minene. Tenker da på beskrivelsene som er noenlunde enkel, og skal være enkel. Høyde 72 bør være såre enkel, det er ikke en høyde som skal kun være tilgjengelig for de som kjenner den "hemmelige" betegnelsen. Det er kort og godt høyde 72, mao 72 m.o.h. Det behøver ikke være stillinger på høyde 72, ref JEF sin forklaring "En terrengmessig dominerende stilling, dvs med god oversikt over området"
Men, i såfall, hva med Varne som da ikke får være med på kartet i det hele tatt ? - Fordi det ikke tilhørte hæren som la ut minene og tegnet kartene ?
Har det kartet noe med Varne å gjøre ? Har ikke sett nøye på det men ser ikke noe i beskrivelsen om det. Har det noen betydning at Varne ikke tilhørte hæren når man snakker om minekart ?
"Höhe 72" er nok navnet på høyden, har ikke noe med meter å gjøre.
De fleste minekart og beskrivelser jeg har sett har det motsatte. Står det høyde 198, så refererer det til den faktiske høyde. En annen ting er navn og kallenavn på høydedrag.
Kan få mye "artig" ut av minekart, men man bør holde seg til de opplysningene de har og jobbe utifra det. Har trasket noen meter selv bare på spekulasjoner :-)
mvh
Paul S.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

"Höhe 72" er nok navnet på høyden, har ikke noe med meter å gjøre.
De fleste minekart og beskrivelser jeg har sett har det motsatte. Står det høyde 198, så refererer det til den faktiske høyde. En annen ting er navn og kallenavn på høydedrag.
Kan få mye "artig" ut av minekart, men man bør holde seg til de opplysningene de har og jobbe utifra det. Har trasket noen meter selv bare på spekulasjoner :-)
mvh
Paul S.
Du har nok rett i det, at det kan være brukt både som kallenavn og faktiske høydemeter, ser det når jeg sjekker høydene i meter.

Thomas L
Post Reply

Return to “Haugalandet”